در گذشته تعمدا با موسسات مالی غیر مجاز برخورد نمی شد

اگر مسوولی درباره بزرگ‌ترین و دولتی‌ترین بانک کشور صحبت کند و از مردم بخواهد که نگران فعالیت آن بانک باشند به نظر من آن بانک بیش از یک هفته باقی نخواهد ماند.

عصر بانک؛معاون نظارتی بانک مرکزی گفته حدود پنج هزار صندوق قرض‌الحسنه و ١٧٠٠ تا ١٨٠٠ تعاونی اعتبار در کشور فعالیت دارند که شناسایی آنها یکسال دیگر زمان می برد.

 

حمید تهرانفر در گفت وگویی تفضیلی با روزنامه اعتماد گفته است:" تعدادی از تعاونی اعتبارها مجوز دارند. البته تعداد مجازها بسیار کمتر است. ٣٠٠ تا ٤٠٠ لیزینگ در کشور فعال است که از اینها آشکارا ١٠ درصد بیشتر مجوز ندارند و حتی ممکن است از وجود تعداد زیادی از آنها نیز مطلع نباشیم.

 

او اضافه کرد: پیش از این یک حلقه گمشده‌ای وجود داشت که با تمهیدات انجام شده این حلقه مفقوده نیز در شرف پیوستن به مجموعه است. من بسیار خوشبین هستم که با وحدت نظری که ایجاد شده در آینده نزدیک بحثی به عنوان موسسات غیرمجاز نداشته باشیم.

 

معاون نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: برآورد من این است که تا اواسط سال ٩٥ موسسه غیرمجازی نخواهیم داشت. حتما تا پایان سال ٩٤ تمام آنها را شناسایی خواهیم کرد.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه  بانک‌ها از جهاتی بسیار ضربه‌پذیر هستند،گفته است:  اگر مسوولی درباره بزرگ‌ترین و دولتی‌ترین بانک کشور صحبت کند و از مردم بخواهد که نگران فعالیت آن بانک باشند به نظر من آن بانک بیش از یک هفته باقی نخواهد ماند. علت این است که مردم دسترنج تمام زندگی‌شان در اختیار بانک‌هاست و در مواقع بحران خیالی یا واقعی، این دسترنج را از بانک خارج می‌کنند. بر این اساس بانک‌ها بسیار آسیب‌پذیر هستند.

 

وی تاکید کرده: در کشورهای دیگر اجازه نمی‌دهند افراد بی‌محابا درباره بانک‌ها صحبت کنند و حتی در برخی کشورها این کار جرم تلقی می‌شود اما متاسفانه ما در کشورمان این جوانب احتیاط را رعایت نمی‌کنیم و گاها از طرف افرادی که سمت‌هایی در دستگاه‌های دولتی دارند نیز دیده شده که نام بانک‌ها را بیان می‌کنند. این مساله خطر بسیار بزرگی را برای دولت ایجاد کرده و مردم را وحشت‌زده می‌کند.

 

تهرانفر با اشاره به یکشنبه سیاه در وال استریت خاطرنشان کرد: در سال ١٩٣٢ مردم امریکا اعتمادشان را به هر دلیلی به سیستم بانکی از دست دادند و برای خارج کردن سپرده‌های خود به بانک‌ها هجوم بردند. این اتفاق یک بن‌بست برای نظام بانکی است چراکه بانک تمام وجوهی که سپرده‌گذاری می‌شود را در جایی هزینه می‌کند و در یک زمان واحد امکان بازپس دادن کل سپرده‌ها را ندارد. از این رو باید بسیار مراقب بود که به این پتانسیل آتش نریزیم.

 

زیربناها آماده است

 

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه تمام کارهای زیربنایی و هماهنگی بین دستگاهی را انجام شده گفته است:" اگر تمام موسسات قانونمند شوند؛ یک وفاق ملی صورت گرفته و اثرات آن نیز به خوبی قابل مشاهده است. بیشترین صحبت‌هایی که این روزها در نظام بانکی می‌شود در خصوص موسسات غیرمجاز است درحالی که در گذشته چندان در این رابطه صحبت نمی‌شد، به نظرم در دولت گذشته تعمدا با این موضوع از جهت عکس برخورد هم می‌کردند و به بانک مرکزی برای استیلا بر این بازار کمکی صورت نمی‌گرفت و بعضا برخی اقداماتی که بانک مرکزی انجام می‌داد نیز مخدوش می‌شد.

 

به گفته وی امروز اما یک وفاق ملی در این زمینه صورت گرفته و یک نظر حاکمیتی وجود دارد. می‌بینید که معاون قوه قضاییه هم در مصاحبه خود اعلام کردند برخورد با غیرمجازها را در دستور کار دارند. نیروی انتظامی هم به این وفاق پیوسته است. لذا این اتفاق حاکمیتی در جریان است و بانک مرکزی هم ضرورتی در ایجاد تشویش اذهان نمی‌بیند. اگر لازم باشد حتما اعلام خواهد کرد.

 

نیروی انتظامی کمک نکرد

 

این مقام مسئول در بانک مرکزی در عین حال درباره لیست موسسات غیرمجاز در بانک مرکزی خاطرنشان کرده:" متاسفانه به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقاتی که در کشور افتاده و مجموع مقررات و ضوابط حاکم، نیروی انتظامی تاکنون شناسایی و برخورد با موسسات غیرمجاز را جزو وظایف خود نمی‌دانست. به هر حال اداره اماکن نیروی انتظامی بر تمام اماکن نظارت دارد و اگر واحد مورد نظر مجوز نداشته باشد به مسوول واحد فرصت می‌دهند تا با اخذ مجوز فعالیت خود را ادامه دهد؛ از این رو اسامی موسسات مجاز را در اختیار داریم ولی غیرمجازها در همه موارد به صورت ثبت شده وجود نداشته و لیست آنها به صورت پراکنده در اختیار است.

 

وی تصریح کرده:" در حال حاضر اطلاعات خوبی از فعالیت غیرمجازها داریم. به طور کلی از روش‌های آماری توانستیم کسب اطلاع کنیم که چه تعداد موسسه در حال فعالیت بوده و بیشتر در کدام یک از مناطق کشور متمرکز هستند. اما اینکه تمام آنها را شناسایی کرده و بگوییم در تمام نقاط شهری، روستایی و آبادی این موسسات را می‌شناسیم، خیر؛ واقعیت این است که به طور کامل از فعالیت آنها باخبر نیستیم.

 

وی اضافه کرده:"  امیدواریم نیروی انتظامی نسبت به شناسایی موسسات باقی مانده نیز کمک کنند. در حال حاضر باید برخورد با این موسسات آغاز شود که آن هم در دستور کار است."

 

 

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.