دو اثر لغو تحریم‌ها در اقتصاد ایران

در میزگرد تخصصی «چشم‌انداز اقتصاد ایران در دوره پس از تحریم» که در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برگزار شد، محمدمهدی بهکیش، استاد دانشگاه و نایب رئیس و دبیر کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل با اشاره به آسیب‌های تحریم گفت: آنچه در تحریم‌ها اتفاق افتاده این است که مبادلات بازرگانی بین‌المللی محدود شده، عملیات بانکی تحت‌الشعاع قرار گرفته و عملا انتقال پول با مشکل مواجه شده است.

عصر بانک؛محمدمهدی بهکیش، استاد دانشگاه و نایب رئیس و دبیر کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل با اشاره به آسیب‌های تحریم گفت: آنچه در تحریم‌ها اتفاق افتاده این است که مبادلات بازرگانی بین‌المللی محدود شده، عملیات بانکی تحت‌الشعاع قرار گرفته و عملا انتقال پول با مشکل مواجه شده است.محمدمهدی بهکیش خاطرنشان کرد: در صورت حاصل شدن توافق، برای اجرای آن یک دوره میانی وجود دارد. این دوره میانی که تایید مجالس کشورهای تنظیم‌کننده توافق و سپس قطعنامه جدید شورای امنیت را می‌طلبد، احتمالا 6 تا 9 ماه به طول می‌انجامد که در این زمان جز تاثیر روانی تاثیر شفاف دیگری در اقتصاد ایران شاهد نخواهیم بود. ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که تنها تحریم‌های مربوط به انرژی هسته‌ای و تسلیحاتی ایران لغو خواهد شد و باقی تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهند ماند. بهکیش با اشاره به مساله انتقال پول و رفع تحریم بانک‌ها افزود: با بازگشت سوئیفت گشایش اعتبار اسنادی امکان‌پذیر می‌شود که چرخه تجارت را به شکل مثبتی تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

 

در حال حاضر اگر چه تجارت صورت می‌گیرد، اما به واسطه روند غیرمستقیم، چیزی بین 25 تا 40 درصد با افزایش هزینه‌ها مواجه هستیم که این رقم با رفع تحریم‌ها کاهش می‌یابد. وی اثر دوم در رفع تحریم‌ها را سقف فروش نفت و از انحصار خارج شدن فروش نفت به چین و هند در قبال دریافت کالا دانست و گفت: این روند به افزایش قدرت انتخاب و خرید همچنین افزایش درآمد منجر خواهد شد. این استاد دانشگاه، از جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همکاری‌های بین‌المللی و ورود تکنولوژی به عنوان اثر سوم رفع تحریم‌ها یاد کرد و گفت: در این خصوص شرایط جنگ تحمیلی و تحریم‌ها حدود 30 سال در ساختار اقتصادی کشور اشکال ایجاد کرده است. لغو تحریم‌ها ما را به شرایط 8-7 سال گذشته کشور باز می‌گرداند و باید به ترمیم ساختار معیوب اقتصاد کشور برسیم.

 

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.