نمودار و جدول/ چهار ضلعی واکنش معکوس بورس تهران

روز گذشته شاخص کل بورس تهران در پی تشدید فروش معامله‌گران حقیقی وارد مدار نزولی شد و با افت 680 واحدی، رقم 68 هزار و 148 واحدی را در کارنامه خود به ثبت رساند.

عصر بانک؛بورس تهران دیروز شاهد صف‌های سنگین فروش بود تا جایی که با عرضه‌های گسترده عمدتا سرمایه‌گذاران حقیقی و غلبه فروشندگان به ویژه در سهام شرکت‌های شاخص‌ساز، در ادامه افت روز چهارشنبه خود یک افت یک درصدی دیگر را ثبت کرد.

 به زعم کارشناسان کاهش دور از انتظار شاخص در روز گذشته ناشی از عواملی چون گزارش‌های نامناسب سه ماهه شرکت‌ها، سررسید شدن خریدهای اعتباری، برگزاری مجامع و توقف نمادها و تشدید فعالیت‌های نوسان‌گیران در این بازار بوده است. این در حالی است که انتشارخبرهایی پس از توافق وین مبنی بر بهتر شدن شرایط نیز نتوانست هیجان منفی اخیر حاکم بر فضای بازار را مهار کند.

به نظر می‌رسد ورود نقدینگی‌های جدید در پی انتشار خبر توافق وین و پیش از آن،که خود را با رشد حجم و ارزش معاملات نشان داد، از سوی دیگر زمینه افزایش تحرک سهامداران و همچنین تشدید نوسانات قیمت سهام را نیز فراهم کرده است به‌طوری که سهامدارانی که در قیمت‌های پایین‌تری اقدام به خرید کرده بودند، اکنون فروشنده شده‌اند. کارشناسان معتقدند که عمق بازار سهام کشور به اندازه‌ای کم و در مقابل ریسک‌های سیستماتیک به اندازه‌ای زیاد است که هر‌گونه پیش‌بینی قابل اعتماد از آینده را دشوار می‌کند؛ بنابراین برخی سهامداران در این مقطع زمانی ترجیح می‌دهند با کشف سودهای کوتاه مدت از بازار بازدهی هر‌چند اندک به دست بیاورند تا اینکه صبر پیشه کنند و ریسک‌های بازار را به جان بخرند. با این حال با انجام توافق وین در مقیاس بلند‌مدت به نظر می‌رسد بورس تهران انگیزه کافی جهت رشد قیمت‌ها به سطوح بالاتر را داراست به‌طوری که به‌زعم بسیاری از کارشناسان دیگر انتظار سقوط شاخص به کف‌های پایین تر از 64 هزار و 65 هزار واحدی وجود ندارد. 

در همین حال بسیاری از تحلیلگران یکی از دلایل افت بازار در روز گذشته را گزارش‌های ضعیف سه ماهه شرکت‌ها می‌دانند. فعالان بازار در روزهای اخیر در حال بررسی صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای سه ماهه شرکت‌ها هستند؛ گزارش‌های مزبور که عملکرد رسمی شرکت‌های بورسی را در فصل نخست سال نشان می‌دهند از نیمه دوم تیر‌ماه روی سامانه کدال قرار گرفتند. به‌رغم انتظار کارشناسان در فصل بهار که عمدتا انتظار مثبتی از عملکرد شرکت‌ها در نخستین فصل سال دارند، بررسی گزارش این شرکت‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌ها موفقیت چندانی در پوشش سودهای پیش‌بینی شده خود نداشتند. در شرایطی که انتظار می‌رفت شرکت‌ها در گزارش‌های خود درصد پوشش حداقل 20 یا 25 درصدی داشته باشند اما تا‌کنون گزارش‌های منتشر شده این انتظار را برآورده نکرده‌اند. بررسی گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها نشان می‌دهد دو شرکت سکرما (57 درصد) و چکاوه (54 درصد) بیشترین درصد پوشش را داشته‌اند. سیمان خاش نیز 32 درصد از سود پیش‌بینی سال 94 خود را در فصل بهار محقق کرده است. بررسی جدول همراه نشان می‌دهد برخی از شرکت‌ها در سه ماه نخست سال زیان‌ده بوده‌اند و در راستای عملکرد نامناسب شرکت‌ها در سه ماه اول نیز برخی شرکت‌های مزبور دست به تعدیل منفی زدند.

نگاهی به گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها و انتظار پیش روی سال 94

در رابطه با وضعیت دیروز بازار مهدی افضلیان، تحلیلگر کارگزاری آگاه گفت: در شرایطی که ریسک سیستماتیک مذاکرات هسته‌ای از بین رفته است اما بازارشرایط نامناسبی را تجربه می‌کند که به دلیل صحبت‌های ضد و نقیض برخی گروه‌ها از مذاکرات است اما اگر بی‌طرفانه به موضوع نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که در حال حاضر ریسک سیستماتیکی که سال‌ها بر بورس تهران سایه افکنده بود به پایان رسیده است و این موضوع می‌تواند نوید روزهای خوبی برای اقتصاد کلان و در یک مقیاس کوچک‌تر از آن یعنی بازار سهام باشد.این کارشناس بازار سهام در رابطه با ریزش شاخص در روز گذشته گفت: دید کوتاه‌مدت برخی سرمایه‌گذاران در دو روز معاملاتی اخیر زمینه ریزش شاخص را فراهم کرده است اما حتی اگر این ریزش به‌صورت موقت ادامه‌دار هم باشد، آینده‌ای که در انتظار بازار سهام کشور است با توجه به شرایط فعلی مناسب ارزیابی می‌شود؛ البته این مطلب به معنای جهش و رشد شارپ نیست بلکه یک بازار منطقی و متعادل است.

افضلیان به گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها اشاره کرد و گفت:گزارش‌های سه ماهه منتشر شده در روزهای اخیر عمدتا مشکل فروش شرکت‌ها را به‌عنوان مهم‌ترین‌ مساله نشان می‌دهد، این در حالی است که این مشکل در گزارش‌های 9 ماهه سال 93 و حتی گزارش‌های 12 ماهه سال 93 نیز مشاهده می‌شد و این طور نیز انتظار می‌رود که گزارش‌های سه ماهه هم از همین جنس یا حتی با شرایط دشوار‌تری رو‌به‌رو باشد بنابراین نمی‌توان انتظار پوشش‌های مناسبی را برای بیشتر گروه‌های بازار داشت. وی به گزارش‌های منتشر شده در گروه سیمانی اشاره کرد و افزود: هر چند گزارش‌های سه‌ماهه سیمان خاش و سیمان کرمان درصد پوشش مناسبی را نشان می‌دهند، اما سیمان شاهرود و سیمان خزر عملکرد نامناسبی داشته‌اند که انتظار می‌رود دیگر شرکت‌های این گروه در روزهای آتی گزارش‌هایی از این دست منتشر کنند. 

این تحلیلگر کار‌گزاری آگاه ادامه داد:عدم رونق اقتصادی در بخش عمرانی و از طرفی درگیری‌ها در عراق موجب شده شرکت‌های این گروه عملا نه تنها فروش داخل نداشته باشند بلکه صادرات خود را نیز از دست بدهند که این به نوبه خود موجب کاهش سود این شرکت‌ها شده اما انتظار این است که با حل و فصل شدن مناقشات منطقه ای، افزایش گردش مالی در بخش عمرانی پس از رفع تحریم‌ها شاهد رشد سود‌آوری شرکت‌ها و افزایش قیمت برای سهام شرکت‌های این گروه باشیم.

 افضلیان به گزارش‌های سه ماهه گروه دارویی اشاره کرد و گفت: در گروه دارویی گزارش‌های سه ماهه طبق روال سال‌های گذشته بوده است؛ معمولا از گزارش سه ماهه این شرکت‌ها در ابتدای سال انتظار خاصی نمی‌رود آن هم به دلیل فروش پایین این شرکت‌ها در سه ماه ابتدایی سال.با این همه، بیشتر این شرکت‌ها حدود 20 درصد از سود پیش‌بینی شده سال 94 خود را محقق کرده‌اند و به نظر نمی‌رسد دارویی‌ها مشکل خاصی داشته باشند اما در کل می‌توان انتظار داشت که با مثبت بودن نتیجه مذاکرات رفته‌رفته شاهد رشد عملیاتی سود دراین گروه و هم چنین بسیاری از گروه‌های بازارباشیم.

  افضلیان وضعیت شرکت‌های گروه کاشی و سرامیک را همچون گروه سیمانی متاثر از در‌گیری‌های عراق دانست و گفت:عمده صادرات شرکت‌های این گروه به کشور عراق بوده است که در حال حاضر این بازار از دست رفته است؛ همچنین بخشنامه‌ای که توسط این صنف به شرکت‌های این گروه مبنی بر توقف تولید ارائه شده است مبنی بر مشکلات ایجاد شده در فروش شرکت است، بنابراین به نظر می‌رسد شرکت‌های این گروه نیز گزارش‌های ضعیفی منتشر کنند از طرفی پیش‌بینی می‌شود، رفع تحریم‌ها و رونق در بخش عمرانی یک محرک برای رشد سود‌آوری شرکت‌های مزبور باشند. 

 این کارشناس بازار سهام به گزارش‌های سه ماهه گروه بانکی اشاره کرد و گفت: در این گروه هنوز شرکتی گزارشی ارائه نکرده است اما در شرایطی که اکثر شرکت‌های این گروه طی سال گذشته مطالبات مشکوک الوصول زیادی داشته‌اند و به مرور زمان و با افزایش رکود در بازار این مطالبات افزایش نیز یافته است، انتظار نمی‌رود گزارش سه ماهه این شرکت‌ها وضعیت مناسبی را نشان دهند اما نکته‌ای که در این گروه وجود دارد این است که سیاست‌های پولی و مالی دولت و بانک مرکزی می‌تواند موج مثبتی را در جهت افزایش درآمد‌های مشاع به وجود آورد که خود می‌تواند یکی از دلایل افزایش سود این گروه پرتقاضای بازار باشد. 

 

تغییرات روز گذشته شاخص کل بورس

 

 

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.