راهکارهایی برای خروج نظام بانکی از بن بست

معاون سابق بانک مرکزی تاکید کرد که تنها اصلاح نظام بانکی پاسخگوی معضلات اقتصادی نیست و باید درکنار آن تمامی بازارها مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

عصر بانک؛حیدر مستخدمین حسینی، با اشاره به اینکه بانک محور بودن اقتصاد ایران و تکیه تمامی فعالیت‌ها با گرایش های مختلف در بخش‌های گوناگون به نظام بانکی آن را در شرایط خاص قرار داده است، اظهار کرد: همین موضوع نیز باعث شده تا دولت ها بعد از استقرار در اداره کشور بدون ایجاد پیش زمینه های لازم فنی در امور بانکی وعده‌هایی را مطرح کنند که عمدتا در عمل موفق نیست.

 

وی با بیان اینکه بحث اصلاح نظام بانکی از اواخر دولت هشتم شروع در دولت نهم و دهم ادامه و در دوره فعلی نیز به طور جدی تری مطرح شده است، افزود: تا زمانی که اقتصاد در ارکان مختلف در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است و بازارها در حد تعال نباشند همواره این وضعیت که تمامی اشکالات و ایرادات از نظام بانکی منشا می‌گیرد ادامه خواهد داشت، هر چند که ایرادات نظام بانکی قابل چشم پوشی نیست.

 

معاون سابق بانک مرکزی با اشاره به فعالیت نظام بانکی و بانک مرکزی بر مبنای قانون پولی و بانکی سال 1351 گفت:در این فاصله بیش از 40 ساله اوضاع بسیار متفاوت شده است به طوری که شرایط اقتصادی دنیا زیر و رو و قدرتهای اقتصادی و سیاسی جابه جا شده است. اما ما در حوزه پولی هنوز با قوانین مرتبط به حداقل چهار دهه گذشته کار می کنیم. بنابراین وقتی که شرایط و ساختار اقتصادی ایران هم بسیار فرق کرده است باید نظام بانکی متناسب با اوضاع پیرامون خود تغییر کند.

 

وی با بیان اینکه سالهاست با وجود مطرح کردن سیاست اصلاح نظام بانکی هیچ گاه اراده قوی به دنبال آن وجود نداشته است، ادامه داد: ریشه عدم موفقیت در این موضوع به این برمی گردد که تمام شاکله فعالیت های اقتصادی به بانکها متمرکز شده است و از سویی دیگر نظام بانکی تحت فشار دولت قرار دارد به طوری که دولتها همواره برای اداره کشور ارقام قابل توجهی را از بانکها استقراض کرده‌اند؛ بنابراین اگر بانکها فعالیت موثری نداشته باشند بنگاههای اقتصادی و مردم از برنامه های خود عقب می مانند. چراکه از منابع تامین مالی جدید به درستی استفاده نمی شود و در همان دوران گذشته به سر می بریم. در این حالت در صورت وقوع تغییر و تحول در حوزه اقتصاد، نظام بانکی نیز دستخوش تغییرات می شود.

 

مستخدمین حسینی با تاکید بر اینکه برای اصلاح نظام بانکی باید نظام اقتصادی در جایگاه واقعی خود قرار گیرد توضیح داد: بر این اساس باید پرداخت تسهیلات حداکثر میان مدت بر عهده شبکه بانکی قرار گیرد نه بلندمدت. چراکه تامین مالی بلند مدت در حیطه وظایف فعالیت بازار سرمایه است.

 

ضرورت اصلاح تمام بازارهای اقتصادی

 

وی همچنین دستور رییس جمهور برای اصلاح نظام بانکی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اما ضروری است که در کنار نظام بانکی و بازار سرمایه مجموعه بازارها مورد توجه قرار گیرد.این در حالی است که تا زمانی سیاست های راهبردی و استراتژیک نظام اقتصادی مشخص نشود بانکها بلاتکلیف خواهند ماند زیرا نمی توان آنها را مجرد از سایر بازارها و بخش های اقتصادی مدیریت کرد وهمواره قابلیت افزایش فساد حوزه بانکی وجود دارد ، پس باید دستور اصلاح و بررسی تمامی بازارهای اقتصادی صادر شود.

 

معاون سابق وزارت اقتصاد یادآور شد: شرایط به گونه ای است که به نظر می رسد سایر بازارها کنار گذاشته شده و تنها بازارهای مالی مورد توجه قرار گرفته اند، در حالی که بازارهایی مثل ارز، کار و تولید بدون قرار گرفتن در کنار بازار پول و بانک نتیجه لازم را ایجاد نمی کنند. از این رو باید در کنار نظام بانکی تمامی بازارها مورد توجه باشد تا در کنار یکدیگر و در قالب یک سیستم، نظام اقتصاد مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

 

رهایی بانکها از تامین مالی بلند مدت

 

وی درباره اولویت‌های اصلاح نظام بانکی به شرایط رقابتی بین بانکها و موسسات موجود اشاره و خاطرنشان کرد: موضوع اصلی این است که بانک مرکزی تاکنون چه شرایط رقابتی برای بانکها و موسسات مختلف ایجاد کرده است؟ این در حالی است که شرایط کاملا یکسانی وجود دارد و در این اوضاع دادن مجوز فعالیت جای سوال دارد.

 

الزام ادغام بانکها و موسسات غیر موثر

 

مستخدمین حسینی معتقد است که بانک مرکزی باید موسسات اعتباری غیرمجاز را در قالب یک موسسه ادغام کند چرا که با توجه به کسب تجربه فعالیت و اعتمادی که مردم نسبت به آنها دارند، انحلال راه چاره نیست. در عین حال که بانکهای کوچک هم فعالیت موثری نداشته و نمی توانند مساله‌ای از اقتصاد را گره گشا باشند؛ بنابراین باید موضوع ادغام بانکها نیز در اولویت‌های اصلاح نظام بانکی قرار گیرد.

 

 

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.