اقتصاد با لغو تحریم‌ها تازه به شرایط 8 سال قبل باز می‌گردد

یک استاد دانشگاه با اشاره به 3 اثر مثبت رفع تحریم در عین حال گفت: لغو تحریم ها ما را به شرایط 8 سال پیش باز می گرداند و باید به ترمیم ساختار معیوب اقتصاد کشور برسیم.

عصر بانک؛به نقل از شاتا، میزگرد تخصصی" چشم انداز اقتصاد ایران در دوره پس از تحریم " با حضور اندیشمندان حوزه اقتصاد و بازرگانی در موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برگزار شد.

 

این میزگرد تخصصی با محوریت مباحثی چون " بررسی گشایش های عرصه اقتصادی پس از رفع تحریم ها " و " بررسی بخش ها و رشته هایی که رفع تحریم ها می تواند در آن ها موثر باشد " برگزار شد.

 

مهدی بهکیش، استاد دانشگاه و نایب رییس و دبیر کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین الملل با اشاره به آسیب های تحریم گفت: آنچه در تحریم ها اتفاق افتاده این است که مبادلات بازرگانی بین المللی محدود شده، عملیات بانکی تحت الشعاع قرار گرفته و عملا انتقال پول با مشکل مواجه شده است.

 

مولف کتاب اقتصاد ایران خاطر نشان کرد: اگر توافق حاصل شود یک دوره میانی داریم تا این توافق اجرایی گردد. این دوره میانی که تایید مجالس کشورهای تنظیم کننده توافق و سپس قطعنامه جدید شورای امنیت می طلبد احتمالا 6 تا 9 ماه به طول می انجامد که در این زمان جز تاثیر روانی تاثیر شفاف دیگری در اقتصاد ایران شاهد نخواهیم بود. ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که تنها تحریم های مربوط به انرژی هسته ای و تسلیحاتی ایران لغو خواهد شد و باقی تحریم ها به قوت خود باقی خواهند ماند.

 

بهکیش با اشاره به مسئله انتقال پول و رفع تحریم بانک ها افزود: با بازگشت سویفت گشایش اعتبار اسنادی امکان پذیر می گردد که چرخه تجارت را به شکل مثبتی تحت الشعاع قرار خواهد داد. در حال حاضر اگر چه تجارت صورت می گیرد اما به واسطه روند غیر مستقیم و با واسطه این تجارت چیزی بین 25 تا 40 درصد با افزایش هزینه ها مواجه هستیم که این رقم با رفع تحریم ها کاهش می یابد.

 

وی اثر دوم در رفع تحریم ها را سقف فروش نفت و از انحصار خارج شدن فروش نفت به چین و هند در قبال دریافت کالا خواهد بود که این روند به افزایش قدرت انتخاب و خرید و همچنین افزایش درآمد منجر خواهد شد.

 

این استاد دانشگاه، جذب سرمایه گذاری خارجی و همکاری های بین المللی و ورود تکنولوژی را اثر سوم رفع تحریم ها دانست و گفت: در این خصوص شرایط جنگ تحمیلی و تحریم ها حدود 30 سال در ساختار اقتصادی کشور اشکال ایجاد کرده است.

 

وی افزود: لغو تحریم ها ما را به شرایط 7-8 سال پیش باز می گرداند و باید به ترمیم ساختار معیوب اقتصاد کشور برسیم.

 

دیگر سخنران این نشست، مهدی تقوی، از دولت های آقایان هاشمی و احمدی نژاد به عنوان دوران غلط اقتصادی کشور یاد کرد و خاطر نشان ساخت، سیاست های غلط دولت نهم و دهم در مورد یارانه ها هم موجب رکود و هم تورم شد، در حالیکه تورم چهارساله 40 درصدی تاثیر بسیار مخربی بر قدرت خرید مردم داشت و بسیاری از مردم یا فقیر شدند یا بیکار.

 

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ضمن نام بردن از سیاست هدفمندی یارانه ها به عنوان بدترین سیاستی که می توانست منجر به نابودی اقتصاد ایران گردد افزود: دوران آقایان هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد منجر به ایجاد توزیع نابرابر ثروت شد به طوری که تورم به خصوص در دولت دهم در آستانه " تورم جنگی " قرار گرفت.

 

وی دولت جدید را تا حدودی تعدیل کننده این سیاست ها دانست و گفت: سیاست اتخاذ شده در عرصه بین الملل می تواند با کاهش فشار های بین المللی به خصوص در حوزه اقتصاد همراه باشد که مقدمه ای برای اصلاح ساختار اقتصادی ایران تلقی می گردد.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.