بانک‌های هندی آماده ازسرگیری مراودات مالی با ایران هستند

پایگاه هندی لایو مینت طی گزارشی نوشت: بانک های دولتی هند آماده اند تا به محض لغو تحریم های ایران، از گسترش مبادلات تجاری با این متحد دیرینه هند منتفع شوند.

عصر بانک؛پایگاه هندی لایو مینت طی گزارشی نوشت: بانک های دولتی هند آماده اند تا به محض لغو تحریم های ایران، از گسترش مبادلات تجاری با این متحد دیرینه هند منتفع شوند.

 

توافق 14 جولای، که موجب لغو تحریم ها علیه ایران خواهد شد، این پتانسیل را برای این بانک ها به وجود می آورد تا از صادرات نفت ایران به هند و صادرات مواد غذایی، دارو و خدمات مرتبط با فن آوری اطلاعات هند به ایران حمایت کنند.

بانک های بزرگ هندی از استیت بانک هند گرفته تا بانک ملی پنجاب و آی دی بی آی بانک اعلام کرده اند که منتظر مشخص شدن زمان و نحوه دقیق لغو تحریم ها هستند تا ارتباطات تجاری خود را مجددا فعال کنند و خدمات بانکی کاملی را برای مبادلات تجاری دو کشور فراهم سازند.

آروندهاتی بهاتاچاریا، رئیس استیت بانک هند گفت، این بانک قصد دارد تمام همکاری های خود با ایران در زمینه تجارت را که به علت تحریم ها قطع شده بود، مجددا برقرار کند.

وی افزود: «ما مشتریان زیادی داریم که از ایران نفت وارد و به این کشور کالاهایی مانند فولاد، برنج باسماتی و غیره صادر می کنند. استیت بانک هند تمام این ارتباطات تجاری را از دست داده بود.»

از زمان وضع تحریم ها، مبادلات تجاری بین ایران و هند از طریق ساز و کاری ویژه و با همکاری بانک یو سی او انجام می گیرد. پول نفت خریداری شده از ایران به روپیه در این بانک ذخیره و خرج واردات کالاهای هندی می شود.

این گزارش افزود: بانک های دولتی هند به لطف ارتباطات قبلی خود، در موقعیت مناسبی برای منتفع شدن از افزایش مناسبات تجاری بین دو کشور قرار دارند. به علاوه، این بانک ها تقریبا تمام پرداخت های نفتی دولت هند را انجام می دهند که عمده تجارت بین دو کشور را تشکیل می دهد.

آجیت راناده، اقتصاد دان ارشد گروه آدیتیا بیرلا، که مطالعاتی را در زمینه تجارت بین ایران و هند داشته گفت: «صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی هند به اندازه نفتی که ما از ایران می خریم نیست. نفت ارزش بسیار بالاتری دارد. ایران نمی تواند از روپیه موجود در حساب بانک یو سی او برای خرید کالاهای دیگر استفاده کند. در نتیجه، موازنه تجاری بین دو کشور به نفع ایران است.»

بر اساس آمارهای بلومبرگ، هند در سال 2014 با مبادلات تجاری 16.1 میلیارد دلاری، پس از چین و امارات سومین شریک بزرگ تجاری ایران بود.  در مقابل، ایران حتی در بین 15 شریک تجاری بزرگ هند نیز قرار نداشت.

قبل از وضع تحریم ها در سال 2011، ایران دومین تامین کننده بزرگ نفت هند پس از عربستان بود. ایران در سال 13-2012 به رتبه هفتم سقوط کرد.
بر اساس برآورد راناده، کاهش تحریم ها می تواند منجر به تغییر این سناریو شود.

«مبادلات تجاری بین ایران و هند می تواند به راحتی در طی 3 تا 5 سال دو برابر شود. البته، نفت همچنان مهمترین کالا خواهد بود، اما پتانسیل عظیمی برای صادرات دارو، مواد شیمیایی، خدمات آی تی به ایران وجود دارد و شرکت های هندی همچنین می توانند در ساخت جاده، ریل راه آهن و پل در ایران مشارکت کنند.»

«ایران دارای روابط فرهنگی تاریخی با هند است. سرانه درآمد این کشور بالاست و آنها از نظر شاخص های اجتماعی نظیر باسوادی و نقش زنان در جامعه نیز رتبه بالایی دارند. این ها نشانه های اقتصادی خوبی است که نشان می دهد هندی ها می توانند از آن بهره ببرند.»

به گفته بهاتاچاریا شرکت های ساخت و ساز هندی زمانی پروژه های زیادی در ایران داشتند. آنها نیز می توانند پروژه های جدیدی به دست بگیرند و این می تواند رقم صادرات هند را بهبود ببخشد.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.