مدیران نفتی‌ ذوق زده نشوند/ برنامه اقتصادی در پساتحریم چیست؟

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه مدیران نفتی از ذوق زدگی لغو تحریم‌ها پرهیز کنند، خواستار تعریف و اجرای یک برنامه جامع اقتصادی در صنعت نفت در دوران پساتحریم شد.

عصر بانک؛رضا پدیدار درباره توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و لغو تحریم‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: در دوران پسا تحریم مسئولان صنعت نفت کشور باید ظرفیت و توانمندی‌های ساخت داخل در روند تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها توجه جدی داشته باشند.

 

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با اعلام اینکه سازندگان و صنعتگران که حیات آنها در گروی اتکا به توان ساخت داخل قرار دارد در دوران پسا تحریم از  شرایط فرصت‌ها و تهدیدات تقریبا در شرایطی یکسان قرار دارند.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در دوره جدید، نگرانی‌های عمیق و هشدارهای جدی نسبت به کمبود یک برنامه جامع اقتصادی برای دوران پساتحریم با محور استفاده از ظرفیت‌های صنعتی داخلی احساس می شود، اظهار داشت: در این دوران با پرهیز از دلبستگی و شوق زدگی نسبت به واردات گسترده کالاهای مشابه ساخت داخل اعلام می شود؛ مساله ای که در دوران تحریم با وجود تمام قید و بندهای قانونی وجود داشت و اکنون با توجه به وجود میلیاردها دلار منابع ارزی کشور در آن سوی مرزها، می‌توان نقش شتاب دهنده ای به شکل گیری این وضعیت موجود بدهد.

 

وی با یادآوری اینکه صنعتگران ایرانی به هیج وجه، در این مقطع زمانی، نیت مخالف خوانی ندارند، بیان کرد: اما ضمن ارج نهادن به رهاوردهای هسته‌ای و درک و فهم وسیع از فرصت‌های اقتصادی پیش آمده و تلاش ها برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای برد ـ برد، نگرانی های وسیع خویش را نسبت به انتخاب های فردی مبتنی بر انگیزه های خاص اعلام می دارند.

 

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در این مقطع برای بهسازی محیط اقتصادی کشور باید بدانیم که توسعه اقتصاد ملی همچنان  از مسیر خلق ارزش‌های بومی، پایدار و مزیت محور در صنعت نفت می‌گذرد، تاکید کرد: اگر بخواهیم، شعارهای توسعه فراگیر صنعت نفت را جامه عمل بپوشانیم، باید تمام هم و غم خویش را در سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» صرف حمایت از بسترهای ارزشمند ایجاد شده برای تحقیق اقتصاد مقاومتی معطوف کنیم.

 

به گفته پدیدار، به باور سازندگان صنعت نفت در طول یک دهه آینده، همچنان در سر فصل تمامی تحولات اقتصادی بزرگ در جهان قرار داشته و نقش آفرینی خواهد کرد، بنابراین نقش آفرینان و ارزش آفرینان آن، جایگاه موثری در اقتصادهای بزرگ و کوچک بازی خواهند کرد.

 

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با یادآوری اینکه بنابراین در بعد ملی و داخلی، امروز کشور، بیش از هر زمان دیگری به یک اتحاد راهبردی در حمایت از سازندگان داخلی نیاز دارد، تاکید کرد: تا بتواند مسیری امن برای توسعه فراگیر، تحقق اهداف و آرمان های عالیه را فراهم سازد.

 

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم در دورانی که چشم انداز برنامه‌های عملیاتی وزارت نفت، بیش از گذشته نمایان شده است، گفت: وزارت نفت باید با محور حمایت از تولیدکنندگان و سازندگان داخلی، ضمن افزایش توجه عملی به توان ساخت داخل در پروژه‌ها و فرآیند تامین تجهیزات، زمینه تحقق تأمین 10 قلم کالایی، عملیاتی و اجرایی شدن شیوه نامه وزیر نفت برای همسان سازی فرصت ها میان سازندگان داخلی و شرکت‌های خارجی به طور جدی فراهم شود.

 

 

/مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.