روش صحیح یکسان‌سازی نرخ ارز نزدیک کردن نرخ رسمی به بازار است

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه یکسان سازی مستلزم کاهش این شکاف نرخ رسمی و بازار است، گفت: رویه درست و صحیح برای یکسان‌سازی نرخ ارز نزدیک کردن نرخ رسمی به نرخ بازار است زیرا ما در بازار آزاد فعال نیستیم و مکانیزم عرضه و تقاضا وجود دارد.

عصر بانک؛در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز، نرخ رسمی را به نرخ بازار می‌کند و برنامه‌ای برای حرکت معکوس نرخ ارز به سمت نرخ رسمی ندارد، اظهارداشت: بانک مرکزی در نظر دارد به نرخ ارزی برسیم که این نرخ متناسب با اقتضائات اقتصاد کلان و عوامل بنیادین آن باشد.

 

وی افزود: هم‌اکنون فعالیت‌های بانک مرکزی در قالب مرکز مبادلات و نرخ ارز رسمی اعلامی توسط بانک مرکزی است و مسیری که اتخاذ شده این است که فاصله نرخ رسمی ارز و نرخ بازار به حداقل برسد.

 

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه یکسان سازی مستلزم کاهش این شکاف نرخ رسمی و بازار است، گفت: رویه درست و صحیح برای یکسان‌سازی نرخ ارز نزدیک کردن نرخ رسمی به نرخ بازار است زیرا ما در بازار آزاد فعال نیستیم مکانیزم عرضه و تقاضا وجود دارد.

 

وی ادامه داد: بازار عرضه و تقاضای واحد را نشان می‌دهد و آنچه که برای ما مهم بوده کاهش نوسان‌ها و نااظمینانی در بازار ارز است، در این مدت با گام‌های تدریجی در حال کاهش فاصله نرخ بازار و نرخ رسمی بوده‌ایم که این روند ادامه خواهد یافت.

 

قربانی تاکید کرد: حفظ ثبات بازار ارز از اولویت‌های بانک مرکزی است و پیش‌زمینه هر اقدامی در این بخش هدف ثابت بازار ارز است.

 

بعد از آنکه نرخ ارز 1226 تومان حذف و ارز پرداختی بانک مرکزی تنها نرخ مرکز مبادلات شد، گام‌هایی هر چند آرام، آهسته و پرنوسان اما مداوم در جهت کاهش فاصله این نرخ با نرخ بازار برداشته شد.

 

فاصله نرخ رسمی ارز و بازار از 870 تومان در مهر ماه سال 92 به 317 تومان به حدود 278 تومان رسیده است.

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.