با لغو تحریم مشکل مسکن حل نمی‌شود؟

"مشکلات بخش مسکن ارتباطی به لغو تحریم‌ها ندارد، بلکه این بخش با مشکلاتی همچون عدم تعادل بین عرضه و تقاضا، حباب دائم قیمت‌ها و ترس سرمایه‌گذاران برای خروج از بخش مسکن مواجه است".

عصر بانک؛محمد عدالتخواه، کارشناس مسکن ضمن بیان مطلب بالا اظهار کرد: امیدواریم که توافق هسته‌یی کشور را از فشار تحریم‌هایی که برخی فکر می‌کردند اثری ندارد بیرون بیاورد. اما این‌که فکر کنیم برداشتن این تحریم‌ها سریعا روی مساله‌ی مسکن و ساختمان تاثیر می‌گذارد تفکر اشتباهی است. شاید اقتصاد ایران با لغو تحریم‌ها و برنامه‌ریزی درست بهتر شود ولی اگر استراتژی بخش مسکن تغییر نکند، مشکلات این بخش لاینحل باقی خواهد ماند.

 

وی افزود: اگر افرادی منتظر بوده‌اند با توافق هسته‌یی خانه‌هایشان را به فروش برسانند اشتباه می‌کنند؛ چرا که دلیلی ندارد سرمایه‌های کشور در بخش مسکن توزیع شود. توصیه می‌کنم دولت نیز دارایی‌های بلوکه شده را پس از آزاد شدن به بخش مسکن تزریق نکند.

 

این کارشناس مسکن با بیان این‌که عدم تناسب بین قیمت‌ها و قدرت خرید مردم عمده مشکل بخش مسکن است، تصریح کرد: وام‌های 60 و 80 میلیون تومانی نمی‌تواند کمکی به خانه‌دار شدن دهک‌های پایین جامعه کند اما شاید بتواند به خانه‌دار شدن دهک‌های متوسط منجر شود.

 

عدالت‌خواه ادامه داد: برای رفع مشکل دهک‌های پایین نیز باید مجموعه اقداماتی انجام داد که مسکن مهر یکی از آنهاست. درست است که مسکن مهر دچار اشکالات بنیادین است اما به هر حال این خانه‌ها ساخته شده‌اند و دولت باید فکری برای آنها بکند.

 

وی به وجود یک میلیون خانه خالی در تهران اشاره و خاطرنشان کرد: کشور از یک سو با خیل عظیم افراد بی‌خانه و از سوی دیگر با تعداد بی‌شماری خانه خالی مواجه است که باید تکلیف این خانه‌ها مشخص شود. این خانه‌ها آن‌قدر هم گران نیستند و اقشار متوسط با دریافت وام می‌توانند این خانه‌ها را خریداری کنند.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.