چرا یارانه برخی حذف شد؟

دولت بنا دارد که در سال جاری 6 میلیون نفر از افرادی که در لیست یارانه بگیران قرار داشته و از لحاظ درآمدی در دهک های بالای درآمدی قرار دارند،به تدریج شناسایی و نسبت به قطع یارانه آنها اقدام کند.

عصر بانک؛چرا یارانه ما قطع شد؟ این سئوالی است که در ماههای اخیر به کرات شنیده می شود.برخی ها که دستی در شبکه های اجتماعی دارند با شدت و حرارت بسیار آن را دنبال کرده و بر سرعت انتشار آن می افزایند.گروهی هم با مرجعه حضوری به سازمان هدفمندی یارانه ها مراتب اعترض خود را اعلام کرده اند،اما همچنان اعتراض ها ادامه دارد.

 

تبصره 20  قانون بودجه سال 94 کل کشور به چگونگی منابع و مصارف و راهکارهای برای حذف گروه هایی پردرآمد از جمعیت یارانه بگیر کشور اختصاص دارد. آیین نامه اجرایی این تبصره که در خرداد ماه سال جاری به تصویب هیات دولت رسید و از سوی معاون اول رییس جمهور به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد، دو حوزه مهم را در برمی گیرد؛درآمد و هزینه.این تبصره مشخصا 7 دستگاه اجرایی کشور را خطاب قرار داده است: وزارت صنعت،معدن،تجارت،وزارت جهاد کشاورزی،نیرو،نفت،آموزش و پرورش،راه و شهرسازی و کشور.

 

در بخش درآمدها وزارتخانه های نفت و نیرو بیشترین وظیفه را در تامین منابع برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها با افزایش هزینه خدماتی چون آب،برق و یا فروش محصولاتی مثل بنزین برعهده دارند.

 

مثلا شرکت ملی گاز مکلف است به ازای هر مترمکعب فروش گازطبیعی در داخل کشور بجز نیروگاه‌ها مبلغ هشتصد و دو (802) ریال و برای کل سال 1394 مبلغ نود هزار میلیارد ریال بابت سهم هدفمندسازی یارانه‌ها، به صورت ماهانه و علی الحساب مستقیماً به حسابی که توسط خزانه به منظور تمرکز وجوه سازمان معرفی شده، واریز کند. یا شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی مکلفند به ازای فروش هر متر مکعب آب مبلغ ده (10) ریال مستقیماً به حساب تمرکز وجوه سازمان نزد خزانه واریز کنند.

 

پول کم بود، دستور حذف آمد

 

ماده 4 مهمترین ماده این تبصره است که از ابتدای سال جاری به چالش رسانه ها و دولت تبدیل شده است.چه براساس این ماده دولت اختیار حذف یارانه افراد پردرآمد را در اختیار دارد.براساس ماده 4 تبصره 20 قانون بودجه سال 94 کل کشور دولت مکلف است تا مبلغ سیصد و نود هزار میلیارد ریال به صورت نقدی و غیر نقدی به سرپرستان خانوارهای نیازمند متقاضی دریافت یارانه پرداخت کند.

در نتیجه اجرای این ماده از تبصره 20، دولت ‌وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف ساخته تا بر اساس کلیه اطلاعات موجود، نسبت به بررسی واجد شرایط بودن خانوارهای دریافت یارانه اقدام و افراد غیر مشمول را مشخص کند .همچنین سازمان یارانه ها نیزمکلف شده پس از دریافت اطلاعات از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یارانه خانوارهای غیر مشمول دریافت یارانه را قطع کند.

 

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوردر این رابطه گفته بود:" آنچه در بند (5) تبصره 20 قانون بودجه تاکید شده این است که دولت موظف شده افراد پردرآمد را مشخص و با تصویب آیین نامه اجرایی یارانه پردرآمدها را قطع کند."

 

دستور حذف یارانه افراد پردرآمد در 12 خرداد امسال از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.از همین رو بود که یارانه خرداد ماه با تاخیر واریز شد.یارانه تیرماه نیز دقیقا به همین دلیل با تاخیر در 24 تیرماه واریز شده است.دولت بنا دارد که در سال جاری 6 میلیون نفر از افرادی که در لیست یارانه بگیران قرار داشته و از لحاظ درآمدی در دهک های بالای درآمدی قرار دارند،به تدریج شناسایی و نسبت به قطع یارانه آنها اقدام کند.

 

چه براساس اظهارات محمد باقرنوبخت، دولت باید 48 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت ها ، منابع کسب کند و در جهت تامین هزینه های یارانه ها آنها را هزینه کند.حال آنکه در حال حاضر درآمدهای حاصله 32 هزار میلیارد تومان است که بر اساس برآوردها 10 هزار میلیارد تومان کمبود وجود دارد.

 

بنا به گفته آقای نوبخت با تک نرخی شدن قیمت بنزین تنها سه هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت تأمین می شود که این میزان در راستای یارانه ها میان مردم تقسیم شده و لازم است برای تامین مابقی منابع یارانه نقدی افراد پردرآمد از دریافت یارانه حذف شوند.

 

یارانه که قطع شد،کجا مراجعه کنیم؟

 

از خرداد ماه که این آیین نامه به دستگاهها ابلاغ شده،گزارش های بسیاری درباره حذف یارانه افراد به رسانه ها و دفتر نمایندگاه مجلس از سوی مردم رسیده است. دولت اعلام کرده، کسانی که به قطع یارانه خود اعتراض دارند می توانند به سامانه سازمان هدفمندی یارانه ها مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند.

 

طبق اعلام دولت افراد حذف شده از دریافت یارانه می بایست بعد از ورود به سامانه yaraneh10.ir و درج کدملی سرپرست خانوار و ثبت شماره حسابی که یارانه نقدی آنها در هر ماه به آن واریز می شده، اعتراض خود را ثبت کنند.

 

علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت حذف یارانه افراد پردرآمد را راهبری می کند،در این رابطه گفته است:" ما خود را متعهد می دانیم که پس از ثبت اعتراض از طریق سامانه yaraneh10.ir (موضوع کمیسیون ماده 10 قانون هدفمند کردن یارانه ها) حداکثر تا 15 روز پاسخگوی شهروندان باشیم. ملت‌ها و دولت‌ها با اخذ تصمیم‌های دشوار و اصلاح مسیرهای اشتباه خود رشد می‌کنند. شایسته آن است که همه ما به منافع درازمدت و مصلحت جمعی همه ایرانیان و نسل‌های آتی بیندیشیم."

 

براساس این گزارش،آنچه از تبصره 20 و جزییات آن منتشر شده،شفافیت لازم درمورد سازوکار حذف افراد از لیست یارانه بگیران دولت را ندارد.اگرچه به طور مشخص وظیفه سازمانی برای وزارت کار،تعاون، رفاه و تامین اجتماعی را مشخص کرده اما مشخص نیست که راستی آزمایی دولت از ثبت نام کنندگان یارانه برچه مبنایی صورت می گیرد.هرچند دولت اعلام کرده که در صورت اعتراض و محرز شدن اشتباه دولت نسبت به جبران اشتباه اقدام خواهد کرد اما شابد بهتر بود سازوکارهای اجرایی این تصمیم دولت به صورت شفاف اعلام می شد.

 

 

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.