افزایش مبادلات تجاری ایران و آلمان به 7 میلیارد یورو در سال 2016

مدیر اتاق بازرگانی ایران و آلمان با استقبال از توافق هسته ای گفت: در صورت لغو فوری تحریم ها، پیش بینی های محافظه کارانه از رشد مبادلات تجاری دو کشور به 6 یا 7 میلیارد یورو در سال 2016 حکایت دارد.

عصر بانک؛به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، آلمان از نظر تاریخی همواره دارای روابط اقتصادی و سرمایه گذاری قوی ای با ایران بوده است. اکنون که تحریم ها علیه ایران برداشته شده، شرکت های آلمانی به دنبال حضور مجدد در بازار این کشور هستند.

 

برای میشائیل توکاس، مدیر اتاق بازرگانی ایران و آلمان، توافق منعقده در روز سه شنبه رویایی بوده که اکنون تحقق یافته است. وی در این باره می گوید: «امروز روز بسیار خوبی برای ماست؛ روزی که سال ها منتظر و امیدوار به فرا رسیدن آن بودیم… آلمان شریک تجاری مورد علاقه ایران است.»

در صورت لغو فوری تحریم ها، پیش بینی های محافظه کارانه از رشد مبادلات تجاری دو کشور به 6 یا 7 میلیارد یورو در سال 2016 حکایت دارد.

مبادلات دو کشور در حوزه هایی که تحت تحریم نبوده، از جمله بخش محصولات کشاورزی و پتروشیمی همواره در حال رشد بوده است. بر اساس اعلام وزارت خارجه آلمان، صادرات به ایران  در سال 2014، 30 درصد رشد داشته است. حجم مبادلات تجاری دو جانبه نیز 27 درصد افزایش یافته است.

اما این نرخ های رشد سریع از این جهت گمراه کننده بوده که حجم کل کالاهای مبادله شده در این سال 2.7 میلیارد یورو (3 میلیارد دلار) بوده است.

برای اقتصادهایی با بزرگی آلمان و ایران، این رقم ناچیز به نظر می رسد. بر اساس آمارهای فکت بوک سازمان سیا، تولید ناخالص داخلی آلمان در سال 2014 از نظر برابری قدرت خرید به 3.27 تریلیون دلار رسید. تولید ناخالص داخلی ایران نیز از نظر برابری قدرت خرید 1.18 تریلیون دلار بود.

اما حجم مبادلات تجاری دو کشور در طی ماه ها و سال های آینده مطمئنا به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

توکاس افزود: «ما انتظار داریم شاهد افزایشی قابل توجه در مبادلات تجاری به خصوص صدور کالاهای سرمایه ای آلمانی به ایران باشیم.»

توکاس در ادامه گفت، در دراز مدت، حجم مبادلات تجاری می تواند بلافاصله  دو رقمی شود، به شرطی که شرایط ساختاری مناسب باشد.

«اگر قیمت نفت به میزان کافی بالا باشد یا دسترسی کافی به منابع مالی وجود داشته باشد، ایران با ما مبادلات تجاری بیشتری خواهد داشت.»

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.