سوغات شیرین وین برای بورس تهران

جمع بندی تیم هسته‌ای توانست سوغاتی شیرینی را برای تالار بورس به ارمغان بیاورد سوغاتی که مزه خوش آن را بازار بورس در بلند مدت خواهد چشید.

عصر بانک؛این روزها حساسیت تالار بورس به حدی رسیده که حتی عبور رهگذری از مقابل این تالار بر معاملات اثر می‌گذارد حال جمع بندی تیم هسته‌ای توانست سوغاتی شیرینی را برای تالار بورس به ارمغان بیاورد سوغاتی که مزه خوش آن را بازار بورس در بلند مدت خواهد چشید.

 
بر این حال نگاهی به معاملات بازار سرمایه از ابتدای امسال تاکنون نشان می دهد در این 10 روز معاملاتی، بازار سهام 9 روز را مثبت و تنها یک روز را منفی سپری کرده است و به نوعی تالار شیشه‌ای کژدار و مریض با جو اقتصادی پیش می‌رفت تا اینکه بالاخره تکلیف شرایط بازار پس از چندین ماه سردر گمی مشخص شد .
 
البته به این آمار باید رشد 7 هزار و 829 واحدی شاخص بورس را اضافه کرد که از ارتفاع 62 هزار و 855 واحد در ابتدای سال در مدت 10 روز به کانال 70 هزار و 684 واحد رسیده است؛ شاخصی که از نیمه دی ماه سال 92 سر ناسازگاری با سهامداران بورس گذاشت و در مدت حدود 14 ماه، افت تقریبی 27 هزار واحدی را به ثبت رساند و در پی آن نیز، ارزش سهام برخی شرکتها تا 60 درصد در بورس کاهش یافت.
 
هر چند در این بازه زمانی مواردی چون تصمیمات مجلس و دولت در خصوص عوامل تاثیرگذار بر روند سودآوری شرکتها از جمله نرخ خوراک پتروشیمی ها و بهره مالکانه و نیز نامشخص بودن نتایج مذاکرات، افت جهانی قیمت برخی کالاها، کاهش نفس گیر قیمت جهانی نفت، بالا بودن نرخ سود بانکی، در برخی موارد بروز رفتار هیجانی از سوی سهامداران و مواردی از این دست به عنوان علت اصلی کاهش شاخص بورس و قیمت سهام در تالار شیشه ای برشمرده می شود.
 
 اما این روزها با جمع بندی مذاکرات خبری از این اتفاقات ناخوشایند برای بازار سهام نیست واین در حالی است  که هنوز برای به نتیجه رسیدن قطعی این موضوع و لغو تحریم ها به زمان زیادی احتیاج است.
 
در حال حاضر جو روانی مثبتی در بازار سرمایه ایجاد شده است و سرمایه گذاران جدیدی هم پا به بازار سرمایه ایران گذشته اند که به لطف رکود بازارهای رقیب، بنظر می رسد نقدینگی به سمت بازار سرمایه کماکان در حال حرکت است.
 
همچنین این حال خوش بازار سرمایه را ازجمع بندی مذاکرات را می توان در تشکیل صف های خرید سهام بویژه گروه‌های تاثیرپذیر از رفع تحریم ها مانند گروه بانکی و خوردرویی یک روز پس از انتشار مفاد بیانیه این مذاکرات دید که در پی آن جو روانی مثبتی هم بر معاملات بازار سرمایه و سایر نمادهای معاملاتی حاکم شد؛ به گونه ای که تنها چند روز پس از انتشار مفاد بیانیه مذاکرات لوزان و خوش بینی ها در خصوص رسیدن به توافق جامع و در پی آن رفع تحریم ها با رشد خوبی از شاخص رو‌به رو بوده‌ایم.
 
با این حال برخی کارشناسان بورسی معتقدند تشکیل صف های خرید در بورس در پی انتشار خبرهای مثبت از مذاکرات وین تنها علت رونق نسبی معاملات بازار سرمایه در این مدت نبوده است و عوامل دیگری نیز در رشد شاخص و قیمتها در سال جدید اثرگذار بوده اند و باید به خوش بینی های بوجود آمده در خصوص رسیدن به جمع بندی‌ها و نیز رفع تحریم ها، ابهام زدایی سازمان بورس از بازار سهام در ماه های گذشته مانند بازگشایی نماد پالایشگاهی ها و کاهش حجم مبنا و نیز رکود بازارهای رقیب و رسیدن قیمت سهام شرکتها به پایین ترین حد خود و جذاب شدن آنها برای خرید را نیز اضافه کرد.
 
بر این اساس روشن است که عوامل مثبت تاثیرگذار در رونق بازار سهام را باید در افق های میان و بلندمدت جستجو کرد، عواملی که گستره وسیعی از موضوعات سیاسی گرفته تا مباحث اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را دربر می گیرد و تاثیر مستقیم و غیرمستقیم در عملکرد بازارهای سهام در همه جای دنیا به ویژه بورس ما دارد؛ و تلفیقی از این عوامل است که تحلیل چشم‌انداز بازار سرمایه و در پی آن اقدام سرمایه گذاران را بدنبال دارد.
 
می‌توان گفت یکی از مولفه های اصلی رونق بورس در سال جدید سوغات وین در خصوص رسیدن به جمع بندی نهایی و رفع تحریم ها برای سهامداران و بازار سرمایه است که در کنار عواملی دیگر از جمله افزایش تعاملات بین‌المللی، رفع محدودیت‌های تجاری، ورود سرمایه گذاران خارجی، کاهش قیمت تمام شده بنگاه های تولیدی، افزایش تولید شرکتها و بالا رفتن سودآوری آنها، کاهش نرخ تورم، افت نرخ سود بانکی، شفافیت بیشتر بازار سرمایه و اطلاعات منتشر شده و از بین رفتن محدودیتهای قانونی معاملات می تواند افق روشن و پررونقی را پیش روی بازار سرمایه و سهامداران باز کند.
 
 
/باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.