دلایل منفی شدن بورس یک روز پس از اعلام توافق

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه‌های سنگین در بسیاری از نمادهای مؤثر بر شاخص کل به‌ویژه توسط حقوقی‌ها موجب منفی شدن روند بازار شده است.

عصر بانک؛علی کاوه  گفت: دستیابی به جمع‌بندی نهایی در مذاکرات هسته‌ای میان اعضای گروه 1+5 و ایران پس از 12 سال یکی از اتفاقات خوب و سرنوشت‌ساز برای اقتصاد و بازار سرمایه کشور است؛ چرا که با این اتفاق سایه سنگین ریسک سیاسی از بالای سر اقتصاد و بازار سرمایه کشور کنار رفت.

 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی از دلایل اصلی افت بازار سهام در ماههای گذشته ابهام در نتیجه مذاکرات هسته‌ای بود که با رویدادی که روز گذشته در این زمینه رقم خورد می‌توان امیدوار به بازگشت سرمایه و نقدینگی به بورس بود.

وی اذعان داشت: البته اقبال معامله‌گران از این پس به صنایعی خواهد بود که بیشترین ضربه را از شرایط تحریمی خورده‌اند و توافق دیروز فرصت مناسبی را برای بهبود شرایط آنها فراهم خواهد کرد که باید معامله‌گران بورسی با دید میان و بلندمدت انتظار بهبود شرایط و سودآوری این صنایع را داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چرایی عدم تأثیر پذیری بورس از توافق هسته‌ای گفت: درحالی که همگان انتظار داشتند با انعکاس خبرهای مثبت، شاهد تشکیل صفهای خرید در بازار باشیم اما عرضه‌های سنگین در بسیاری از نمادهای مؤثر بر شاخص کل به‌ویژه توسط حقوقی‌ها موجب منفی شدن روند بازار شده است.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از عوامل اصلی عرضه در بازار سرمایه این است که نمادهای معاملاتی که به مجامع سالانه خود نزدیک می‌شوند فشار فروش دارند؛ چرا که سهامداران این نمادها ترجیح می‌دادند پس از رشد سهامشان در روزهای گذشته سود ذخیره کنند و به مجمع نروند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بر این اساس گروه بانکی نیز یکی از گروه‌های بازار سهام است که عرضه‌ها و صف فروش آن را می‌توان به این دلایل تعمیم داد.

وی در خصوص چرایی عدم اقبال سهامداران از حضور در مجامع شرکت‌ها گفت: یکی از دلایل اصلی این موضوع تقسیم سودهای بلندمدت شرکت‌هاست که در برخی موارد تا بیش از 8 ماه این سود به دست سهامداران نمی‌رسد و بلوکه شدن سرمایه سهامداران برای آنها همانند سمی است که تلاش می‌کنند از آن دوری کنند.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.