7 میلیون کارگر کمتر از 712 هزار تومان مزد می‌گیرند

بنابر آمار ارائه شده از سوی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اشتغال 7 میلیون نفری کارگران در مشاغل غیررسمی با توجه به گفته های مقامات کارگری می توان گفت این میزان افراد حقوقی کمتر از 712 هزار تومان دریافت می کنند.

عصر بانک؛پایین بودن مزد واقعی از علائم مهم گسترش مشاغل غیررسمی است. در شرکت‌های بزرگ و متوسط، شمار شاغلانی که کمتر از حداقل رسمی مزد دریافت می‌کنند، از پوشش بیمه‌های اجتماعی بی‌بهره‌ هستند و برای اضافه‌کاری مزد قانونی دریافت نمی‌کنند؛ همگی نشانه‌های رشد اشتغال غیررسمی است که امروز به شدت نمود دارد.

 

شناسایی مشاغل غیر رسمی همواره از ضعف های دولت‌ها به حساب آمده است. برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند طی سال‌های اخیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، با افزایش هزینه‌های تولید و به تعطیلی کشیده شدن برخی بنگاه‌ها، رشد اشتغال غیررسمی در فعالیت‌های خدماتی را تسریع کرده است.البته گسترش مشاغل غیر رسمی در بازار کاربیشتر در بازار کار زنان نمود دارد.

 

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش از آمار 7 میلیونی در مشاغل غیر رسمی خبر داد و گفت: از 22 میلیون شاغل در کشور 15 میلیون نفر بیمه هستند که این آمار حاکی از آن است که هفت میلیون نفر در مشاغل غیررسمی فعالیت می کنند.

این در حالی است که غلامرضا عباسی،رئیس کانون های عالی انجمن های صنفی کارگران ایران درباره وضعیت کارگران در مشاغل غیر رسمی می گوید: برخی از کارفرمایان با انعقاد قرارداد سفید امضا در مشاغل غیررسمی اقدام به سواستفاده از کارگر می کند.

وی بیان می‌کند: کارگرانی که در مشاغل غیر رسمی مشغول فعالیت هستند حقوقی کمتر از حداقل وزارت کار دریافت می‌‌کنند و در صورتی که دولت‌ها رسیدگی و ساماندهی کنند می‌توان مانع از ایجاد این موضوع شد.

طرحی از هفته آینده در وزارت کار مورد بررسی قرار می گیرد که بر اساس آن کارگران فاقد هویت دارای کارت هوشمند می شوند.
هادی ابوی،دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در گفت‌وگو با تسنیم از ایجاد بانک اطلاعاتی از کارگران از هفته آینده خبر داد و گفت: این طرح از هفته اول پس از ماه مبارک رمضان به صورت پایلوت در خراسان رضوی و شهر مشهد آغاز می‌شود و پس از آن در یک دوره زمانی یکساله در کل کشور اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: کارگران به صورت خود اظهاری پس از اعلام آدرس سایت در هفته آینده به 10دفتر پیشخوان در شهر مشهد مراجعه کنند و پس از آن اطلاعات خود را وارد کنند. متأسفانه بانک اطلاعاتی کاملی از کارگران وجود ندارد و تأمین اجتماعی لیست های بیمه  های خویش فرما و غیر اجباری را در سازمان ساماندهی نکرده است.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.