نرخ سود سپرده‌های میلیاردی چقدر است؟

در طول پنج سال نرخ سود بین بانکی از 14 به 28 درصد افزایش یافت. سال 1389 میانگین نرخ سود بین بانکی 14 درصد محاسبه شده و به مرور در سال های پس از آن این نرخ افزایش یافته و در سال 1393 به 28 درصد رسیده است.

عصر بانک؛در طول این سال‌ها که نرخ‌های بهره در بازار بین‌بانکی 14 واحد درصد افزایش یافته، نرخ سود سپرده‌ها از حدود 14 درصد در سپرده‌های یکساله به 22 درصد در سال 1393 رسیده است.

 

مقایسه این دو نرخ نشان می‌دهد بانک‌ها در طول مدتی که نرخ سود سپرده‌شان 22 درصد بوده، در بازار بین بانکی دستکم پنج واحد درصد بیشتر سود پرداخت کرده‌اند.

 

این اضافه پرداخت را بانک‌ها در بخش دریافت سود تسهیلات سعی کردند جبران کنند؛ به این ترتیب که به رغم تعیین نرخ سود مبادله ای در ردیف سود‌های تعیین شده برای سپرده‌ها اما بانک‌ها در قالب پرداخت تسهیلات مشارکتی دریافت سودهایی بالای 28 درصد را در دستور کار قرار دادند.

 

به علاوه، نباید فراموش کرد اعداد و ارقامی که در گزارش‌های رسمی بانک مرکزی به عنوان نرخ سود بانکی انعکاس می‌یابد، بیانگر نرخ سود رسمی است و آنچه به طور غیررسمی شنیده می‌شود، از توافق برخی بانک‌ها با سپرده‌گذاران عمده برای پرداخت نرخ‌هایی به مراتب بالاتر از نرخ‌های مزبور حکایت دارد.

 

به عنوان مثال، برخی بانک‌ها در مورد سپرده‌های یکساله با مبلغ بیش از 100 میلیارد ریال نرخ‌های 26 تا 28 درصد را نیز پرداخت کرده‌اند. این ارقام در مورد برخی بانک‌ها و موسسات که به کمبود نقدینگی مواجه هستند، حتی به بیش از 30 درصد هم رسیده است.

 

 

/تابناک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.