پول‌ها در مسیر خروج از بانک و ورود به بازار سرمایه قرار گرفته‌اند

طی دو ـ سه روز آینده فضای نوسانی در بازار وجود دارد و سهم‌ها بالا و پایین می‌شوند اما برآیند کلی بنده این است که پول‌ها در مسیر خروج از بانک و ورود به بازار سرمایه قرار گرفته‌اند.

عصر بانک؛به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، سعید شیرزادی، معاون شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با بیان این مطلب گفت: وضعیت با توافق رو به بهبود می رود اما سرمایه گذاران واقف باشند در همین شرایط خوش بینی، ممکن است اتفاقی در دقیقه 90 بیفتد که مذاکرات را به توافق نرساند پس سهامداران به سمت خرید سهم هایی با بنیادی قوی بروند که دارای EPS خوب چه در شرایط توافق چه در شرایط غیر توافق باشد.

 

وی با اشاره به هیجان زدگی برخی سهامداران گفت: برخی در جو مثبت فعلی اقدام به خرید سهم هایی با نسبت درآمد بر عایدی 20 مرتبه یا حتی منفی می کنند و این به نظر هر کارشناس و سهامدار حرفه ای رفتار احساسی و نادرست است. بازار باید به سمت سهم های بنیادی که به لحاظ ارزش اقتصادی سهم های خوبی هستند، حرکت کند.

 

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: طی دو سه روز آینده فضای نوسانی در بازار وجود دارد و سهم ها بالا و پایین می شوند، اما برآیند کلی بنده این است که پولها در مسیر خروج از بانک و ورود به بازار سرمایه قرار گرفتند.

 

شیرزادی درباره صنایع برتر گفت: باید به سمت صنایعی که مزیت رقابتی دارند، حرکت کرد. سهامداران نگاه به نوسان ارز نکنند که بالا و پایین می رود. صنایع پتروشیمی به خصوص صنایع پایین دستی پتروشیمی جای سرمایه گذاری دارد، بعضی از شرکتهای نفتی شرکتهای ارزشمندی هستند، بعضی از بانکها که بتواند فعالیت ارزی سنگین انجام بدهند و بعد از توافق و بازگشایی سوئیفت معاملات بیشتری را انجام دهد مزیت لازم را برای سرمایه گذاری دارند.

 

معاون شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری درباره ورود سرمایه گذاران خارجی گفت: سرمایه گذاران خارجی همین الان هم آمده اند و می بینم که سرمایه گذاران خارجی زنبیل هایشان را پشت در شرکتها و صندوق های سرمایه گذاری گذاشتند، فقط منتظر تسهیل امور اجرایی و امکان ورود ارز و نقل و انتقال آن هستند.

 

وی در ادامه افزود: در تمام دنیا اقتصادی مولد نخواهد بود مگر اقتصادی که مبتنی بر بازار سرمایه باشد.

 

وی در این باره ادامه داد: تجربه دنیا ثابت کرده اقتصادهای بانک محور اقتصادهای رو به رشدی نبودند و بانکها فقط می توانند بخش استارت را به عهده داشته باشند اما در حوزه نگهداری بنگاه های اقتصادی بازار سرمایه نقش کلیدی دارد.

 

معاون شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به توسعه تنوع بخشی در ابزارهای بازار سرمایه و توسعه نهادهای مالی گفت: این زیرساختها به درستی از سوی رییس جمهوری در نامه به دکتر جهانگیری مورد توجه قرار گرفته و در بازار سرمایه باید به کمک این زیرساختها تحول ایجاد شود و امیدواریم با توافقی که صورت می پذیرد به سمت طراحی ابزارهای بین المللی حرکت شود تا بورس ما بتواند در صف رنکینگ بورسهای مطرح دنیا بایستد.

 

وی با اشاره به ظرفیت شرکت های بورسی برای جذب سرمایه گذار خارجی گفت: در بورس تهران، شرکتهای سیمانی وجود دارند که با یک پنجم ارزش جایگزینی معامله می شوند یا شرکتهای پتروشیمی نصف ارزش جایگزینی معامله می شوند و حتی اگر ارزش بازار شرکت فولاد مبارکه را با ارزش ذاتی آن مقایسه کنید، ارزش ذاتی آن چند برابر ارزش بازار آن است.

 

شیرزاری با تأکید بر اینکه برای راه اندازی یک شرکت فولادی مثل فولاد مبارکه با تولید 7 تا 9 میلیون تولید فولاد، دقیقاً دو سه برابر بیشتر از ارزش بازار آن باید سرمایه گذاری کرد یا پتروشیمی مارون، جم و خارک به همین نسبت، گفت: به سمت ورود سرمایه گذاری خارجی می رویم و ارزش شرکتها افزایش پیدا می کند.

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.