اعتراض سهامداران خرد به اطلاع‌رسانی ضعیف اوراق تسهیلات مسکن

برخی سهامداران دارنده اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در فرابورس نسبت به پایان سررسید این اوراق با سردرگمی مواجه شده و از عدم اطلاع‌رسانی نسبت به ابطال این اوراق پس از پایان سررسید، اعتراض دارند.

عصر بانک؛شعبه اطلاع‌رسانی شرکت فرابورس مستقر در تالار معاملات بورس تهران صبح امروز با اعتراض تنی چند از اشخاصی مواجه شد که نسبت به عدم اطلاع‌رسانی متولیان اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در فرابورس اعتراض داشته و متولیان بازار سرمایه و مسئول از بین رفتن سرمایه خود می‌دانستند.

 

ابوالفضل کیایی یکی از خریداران این اوراق مسکن اظهار کرد: در آبان ماه سال 1390 تعدادی از این اوراق از سوی پدرم به منظور گرفتن تسهیلات مسکن از بانک مسکن خریداری شد، اما متأسفانه پس از مدتی پدرم فوت کرد و این اوراق پس از انجام انحصار وراثت و سایر امور اداری به من تعلق گرفت، تا بتوانم آن را پیگیری کنم.

 

وی افزود: به دلیل آنکه پس از درگذشت پدرم دیگر نیازی به خرید مسکن نبود، ناگزیر به واگذاری اوراق استفاده از حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس شدم، اما امروز وقتی برای فروش این اوراق به کارگزار خود مراجعه کرد،م با انقضای سررسید این اوراق پس از گذشت دو سال و عدم امکان استفاده از آن حتی برای دریافت تسهیلات از بانک مسکن مواجه شدم.

 

وی گفت: این در حالی است که در زمان خرید این اوراق هیچ کس نسبت به انقضا و سررسید اوراق تسهیلات مسکن اطلاع‌رسانی و راهنمایی‌های لازم را نکرده است.

 

مرضیه جباری دیگر مراجعه‌کننده معترضی است که با چشم‌های اشک‌آلود به خبرنگار ما می‌گوید، سه سال پیش این اوراق را با هدف خرید یک آپارتمان خریداری کردم، در آن برهه بانک مسکن فقط شرط خرید این اوراق از طریق فرابورس را عنوان می‌کرد، در حالی که در آن زمان هیچ وقت نسبت به سررسید و یا باطل شدن این اوراق اطلاعی داده نشد.

 

وی می‌گوید: اکنون که برای تأمین هزینه درمان خود نیازمند وجه پول این اوراق شده‌ام به من می‌گویند که زمان این اوراق گذشته و اعتباری ندارد، این در حالی است که برای تأمین معاش خود مجبور به کار در منزل هستم و حالا برای تأمین هزینه درمان نمی‌توانم سرمایه‌ام را به دست آورم.

 

سهامدار دیگری که در میان معترضان ایستاده می‌گوید: با وجود اطلاع‌رسانی فرابورس از طریق سایت و فضای مجازی، اما اغلب افرادی که اقدام به خرید این تسهیلات با هدف خانه‌دار شدن می‌کنند، با ابزارهای اطلاعاتی محدود مواجه بوده و به اینترنت دسترسی ندارند. موضوع اطلاع‌رسانی در مورد اوراق تسهیلات مسکن و سررسید آن بسیار ضعیف بوده و متأسفانه با سوخت شدن سرمایه افرادی مواجه هستیم که اغلب مصرف‌کننده واقعی این اوراق هستند و انگیزه سفته‌بازی ندارند. جالب اینکه وقتی زمان بیمه‌نامه رو به اتمام است، کارگزار بیمه نسبت به تمدید آن به شخص بیمه شده اطلاع‌رسانی می‌کند، اما این اوراق نه از سوی بانک مسکن و نه متولیان بازار سهام اطلاع‌رسانی صحیحی نمی‌شود و معلوم نیست مقصر آن در زیان مردم در چنین مواقعی کیست.

 

به گزارش فارس قبلا هم از طریق فرابورس اطلاع رسانی شده است.

 

فرابورس ایران قبلا هم اعلام کرده است:

 

تذکرات مهم به متقاضیان خرید اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن

 

1-‌ از آنجا که مدت اعتبار این اوراق محدود است و از طرفی فرآیند تشکیل پرونده در بانک مسکن و همچنین انجام مقدمات مربوط به نقل و انتقال مستغلات و انجام عملیات محضری در دفاتر ثبت اسناد، مجموعا ممکن است چندین ماه به طول انجامد، به طور اکید توصیه می‌شود متقاضیان محترم با هماهنگی شعب بانک مسکن و همزمان با تشکیل پرونده در بانک مزبور، نسبت به خرید این اوراق در بازار اقدام فرمایند و حتی‌الامکان از نگهداری اوراق اجتناب ورزند.

 

2- در صورتی که به ماه‌های پایانی اعتبار اوراق خود نزدیک می‌شوید، حتماً نسبت به فروش اوراق و یا جابه‌جایی آن با اوراق با مهلت طولانی‌تر (در قالب فروش اوراق و خرید اوراق با مهلت طولانی‌تر) اقدام فرمایید.

 

3- با عنایت به کاربری خاص این اوراق، که طبق مقررات بانک مسکن، صرفاً جهت استفاده از تسهیلات خرید و احداث و تعمیر واحد مسکونی می‌باشد، به فعالان بازار توصیه می‌گردد از خرید و فروش این اوراق به منظور کسب درآمد ناشی از نوسان قیمت آن جداً خودداری فرمایند.

 

4- با توجه به نوسان شدید قیمت این اوراق که در چند سال اخیر 35 تا 100 هزار تومان در نوسان بوده است، به کلیه متقاضیان توصیه می‌شود صرفاً زمانی که قصد استفاده از این اوراق را دارند، نسبت به خرید آن اقدام نمایند و به هیچ عنوان اوراق را برای استفاده در زمان نامعلوم در آینده نگهداری ننمایند، زیرا در این صورت در معرض ریسک ابطال و صفر شدن ارزش اوراق خود قرار خواهند گرفت.

 

5- کلیه دارندگان اوراق می‌توانند با مراجعه به «سامانه اطلاع‌رسانی اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات خرید مسکن» بانک مسکن به آدرس زیر و وارد کردن کد ملی (برای اشخاص حقیقی) و شناسه ملی (برای اشخاص حقوقی)، از آخرین وضعیت تعداد اوراق خود مطلع شوند. همچنین لازم است افراد پس از استخراج تعداد اوراق خود، به مهلت معامله و استفاده اوراق خود بر طبق جدول پیوست این اطلاعیه دقت نظر داشته باشند.

 

http://oragh.bank-maskan.ir/

 

6- در حال حاضر تعدادی از «اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن» به‌دلیل سهل‌انگاری و بی‌دقتی برخی از دارندگان، این اوراق ابطال گردیده است و ظرف 3 و 6 ماه آتی نیز، به ترتیب 600 هزار و 990 هزار ورقه از این اوراق ابطال خواهند شد، بنابراین لازم است که دارندگان این اوراق نسبت به موارد فوق دقت کافی را مبذول فرمایند.

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.