مردم با گرانی و درآمد ثابت چه باید بکنند؟!

گلایه‌های مردم از گرانی ادامه دارد و با این که تب و تاب توافق هسته‌ای به جامعه نیز سرایت کرده اما این مسأله باعث نشده است که افکار عمومی گرانی را فراموش کند.

عصر بانک؛گلایه های مردم از گرانی ادامه دارد و با این که تب و تاب توافق هسته ای به جامعه نیز سرایت کرده اما این مساله باعث نشده است که افکار عمومی گرانی را فراموش کند.

 

حالا هم در گیر و دار مذاکرات هسته ای و انتظار مردم، به تازگی دولتی ها خبر از گرانی کالاهای اساسی داده اند.

 

البته از  همان زمان که معاون اول  حسن روحانی اعلام کرد: بدون اجازه دولت قیمت‌ها در بازار کالاهای اساسی افزایش نخواهد  یافت اما این اتفاق افتاد، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی این‌طور تحلیل کردند که گرانی در راه است و حالا هم ولت مصوبه افزایش 6 درصدی قیمت 18 قلم ازکالاهای اساسی را منتشر کرده و  وزیر صنعت، معدن و تجارت از بخشنامه‌ معاون اجرایی رئیس جمهور برای افزایش قیمت 18 قلم کالای اساسی تا سقف 6 درصد خبر داده است.6 درصدی که البته تجربه ثابت کرده به بازار که برسد، به بهانه های مختلف بسیار بیشتر خواهد بود.

 

در واقع می توان گفت سال‌هاست اختلاف قیمت میان آنچه دولت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان برای کالاهای اساسی تعیین می‌کند با آنچه اصناف اجرا می‌کنند و به بازار می رسد متفاوت است و در این میان همیشه  زور اصناف به دولت می چربد و مردم در این میان متضرر می شود.

 

کدام کالاها گران شدند؟

 

براساس گزارش بانک مرکزی در دوره یک‌ساله منتهی به 5 تیرماه سال جاری تخم‌مرغ 7/4 درصد، برنج 7/8  درصد، حبوب 16 درصد، میوه‌های تازه 8/60  درصد، سبزی‌های تازه 2/13  درصد، گوشت قرمز 3/7  درصد، قندوشکر 4 درصد، چای 5/8  درصد و روغن نباتی 8/0  درصد رشد داشته و تنها در این مدت نرخ گوشت مرغ با 9/12  درصد افت مواجه شده است.

 

با گرانی چه باید کرد؟

در هر حال نمی توان منکر این ماجرا شد که دخل و خرج شهرنشین های کشور چند سالی است که با هم همخوانی ندارد. شاید برای همین مساله است که هر سال موعد تعیین حقوق و دستمزد کارگرها که از راه می رسد جدل ها آغاز می شود و فعالین کارگری از حقوق هایی می گویند که هرگز به پایان ماه نمی رسند. حقوقی که به دلیل افزایش نرخ تورم در چند سال اخیر و عدم هماهنگی افزایش حقوق با نرخ تورم  شرمندگی پدر خانواده را به همراه داشته است.

 

با روی کار آمدن دولت یازدهم اما نرخ تورم بنا بر وعده های دولتی ها روز به روز کاهش یافت و مردم امیدوارتر از قبل در انتظار ارزانی هایی بودند که قرار است با کاهش نرخ تورم اتفاق بیافتد اما هر چند از نظر علم اقتصاد، پایین آمدن تورم نشانه ارزانی نیست و ثبات قیمت ها و ثبات در بازارهای اقتصادی نیز در عدد تورم موثرند اما با این حال افکار عمومی انتظار دارد کاهش تورم را در سبد خرید خود احساس کند.اتفاقی که تا کنون رخ نداده است و حالا هم که خبر گرانی کالاهای اساسی رسمی شده است.

 

این در حالی است که هنوز نیمه اول سال 94 است و بی تردید حقوق و دستمزد مردم حداقل تا پایان سال 94 تغییر نخواهد کرد و باید از دولت و وزارت صنعت که تنها دل به دل اصناف می دهند پرسید، مردم با گرانی و درآمد ثابت چه باید بکنند؟
 

 

/سایت فردا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.