7 بانک ایرانی که درهای اروپا به روی آنها باز شد

بعد از مدت‌ها که بانک‌های ایرانی با مشکل نقل‌و‌انتقالات پول به دلیل قطع شدن سوئیفت در ایران مواجه بودند، حال معاون بانک مرکزی می‌گوید که سوئیفت برای برخی بانک‌های خصوصی باز شده است، ضمن اینکه هم‌اکنون بانک‌های ایرانی به سامانه سوئیفت متصل هستند.

عصر بانک؛بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم، تجارت جهانی به سرعت رشد کرد و شکوفا شد. به موازات آن هم حجم عملیات بین‌المللی بین‌بانکی هم گسترش یافت اما رعایت نکردن استانداردهای بین‌المللی در محاورات بین‌بانکی باعث آشفتگی در پرداخت‌های بین‌المللی و افزایش هزینه‌های بانکی شده بود. از این رو در اوایل دهه 1960 حدود 60 بانک بزرگ اروپایی و آمریکایی به صرافت افتادند که پیام‌های بین‌بانکی را به نحوی طرح‌ریزی و استاندارد کنند که اتوماسیون سیستم بانکی بین‌المللی را به همراه داشته باشد. 

 

در نهایت در ماه می ‌1973 سوئیفت با عضویت 239 بانک از 15 کشور در شهری در نزدیکی بروکسل، پایتخت بلژیک تاسیس شد. در این میان اما این شبکه جهانی نقل و انتقالات تصمیم گرفت به دلیل مسایل و مشکلات ناشی از تحریم‌ها، از ٢5 اسفند ٩٠، ارایه خدمات ارتباطی به بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی که موضوع تحریم اتحادیه اروپا هستند را قطع کند. 

 

درست 55 روز بعد از تحریم بانک مرکزی از سوی اتحادیه اروپا. دو روز بعد بود که سوئیفت قطع خدمات خود را به بانک‌های ایرانی آغاز کرد و این‌گونه بود که تبادلات رسمی ارزی میان ایران و دنیا به کانال غیررسمی وارد شد. از آن روز تا امروز هم این قطع ارتباط هزینه‌های فراوانی به اقتصاد ایران وارد کرده است. 

 

البته در بیش از یک‌سال گذشته که مذاکرات ایران با ١+5 وارد فاز جدیدی شده هر زمان که طرفین به توافقی نهایی نزدیک‌تر شدند، اولین چراغ امیدی که روشن شده، لغو تحریم سوئیفت و بازگشت ایران به شبکه بانکی بین‌المللی است.

 

بر همین اساس ‌سال گذشته هم وقتی شمارش معکوس برای پایان ضرب‌الاجل سوم آذر آغاز شد، امیدها برای بازگشت ارتباط با این شبکه بین بانکی قوت گرفت این امیدواری‌ها آنچنان موثر بود که بورس اوراق بهادار، رونق مضاعف گرفت. به گزارش تابناک، البته در آن روزها نتیجه مذاکرات تنها تمدید مذاکرات تا تیرماه ‌سال ٩4 بود به همین علت همه منتظر ماندند تا شاید در ‌سال جدید گره از کار اقتصاد کشور باز شود. به این ترتیب طبیعی است وقتی مذاکرات لوزان به یک بیانیه مشترک ختم شده، احتمال بازگشت ارتباط بانک‌های ایرانی با همکاران خارجی‌شان افزایش یابد. 

 

در این میان معاون بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده است که برخی بانک‌های خصوصی به شبکه سوئیفت پیوسته‌اند که در همین رابطه، نام بانک‌های دی، سامان، پاسارگاد، پارسیان، خاورمیانه و دو بانک دولتی مسکن و کشاورزی به چشم می‌خورد. وی افزود: اتحادیه اروپا برخی بانک‌های ایران را تحریم کرد و فقط این بانک‌های تحریم شده به سوئیفت متصل نیستند. 

 

اتصال مجدد ایران به این سیستم جهانی، نشان از برگشت آهسته بانک‌های ایرانی به جامعه بانکی جهانی است و این امکان را به بانک‌ها و شرکت‌ها می‌دهد که بتواند پیام خود را به دیگر بانک‌ها در چارچوبی مطمئن برساند. 

 

این اتصال مجدد به سوئیفت، سهولت فنی برای بانک‌های ایرانی خواهد داشت و نشان مثبتی برای بانکداران چه در ایران و چه خارج از ایران است که درهای بسته بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی به آهستگی در حال باز شدن است. 

 

در این میان، رقابت بانک‌های خارجی برای حضور در اقتصاد ایران آغاز شده است و در اولین اظهارنظر رسمی معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک ملی ایران اعلام کرده، مکاتبات و ارتباط اولیه بانک‌های اروپایی با بانک‌های کشور پس از بیانیه سوییس آغاز شده و حتی قرار بر این شده که یکی از بانک‌های اروپایی مذاکرات اولیه‌ای را با برخی از بانک‌های ایرانی داشته باشد. 

 

 

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.