بانک‌ها قادر به وصول طلب‌های خود نیستند

رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران گفت: بنگاه‌داری و عدم وصول طلب‌های بانک‌ها موجب شده که بانک‌ها پولی برای تامین نقدینگی بخش خصوصی نداشته باشند و همین امر موجب نگرانی بخش خصوصی شده است.

عصر بانک؛مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران با اشاره به این که سیستم بانکی در سال‌های گذشته دچار مشکل شده است، گفت: در دهه 60 دولت به دلیل کمبود اعتبار طرح‌های عمرانی خود را به بانک‌ها منتقل کرده و همچنین در دهه 70 به دلیل اجرای اصل 44 مقدار زیادی از بنگاه‌های دولتی به به بانک‌ها واگذار شد.

 

وی افزود: این عوامل موجب شد تا مقدار زیادی از سرمایه بانک‌ها به سمت بنگاه‌داری و طرح‌های عمرانی رفته و این امر موجب شد تا بانک‌ها سرمایه خود را از دست بدهند .

 

به گفته خوانساری کاهش دستوری سود تسهیلات در دولت قبل موجب شد که صندوق بانک‌ها تخلیه شده ودر حال حاضر بزرگترین مشکل بانک‌ها این است که قادر به وصول طلب‌ها خود نیستند و همین امر موجب شده که بانک‌ها پولی برای پرداخت نداشته باشند.

 

رییس اتاق تهران تصریح کرد: بنگاه‌داری و عدم وصول طلب‌های بانک‌ها موجب شده که بانک‌ها پولی برای تامین نقدینگی بخش خصوصی نداشته باشند و همین امر موجب نگرانی بخش خصوصی شده است.

 

وی با اشاره به راه حل مشکل بانک‌ها گفت: در دریافت مطالبات معوق بانک‌ها باید دو قوه دیگر به کمک دولت بیایند تا این مطالبات معوق زودتر وصول شود.

 

خوانساری با اشاره به این که مطالبات معوق به سه دسته تقسیم می شود، گفت: دسته اول مطالبات مربوط به افرادی است که که وام را از طریق رانت گرفته‌اند و اعتبارات صندوق را خالی کرده‌اند که باید در این مورد برخورد شدید قضایی انجام شود.

 

رییس اتاق تهران ادامه داد: دسته دوم مطالبات مربوط به ال‌سی‌هایی است که به دلیل نوسان قیمت ارز که یک باره سه برابر شد دچار مشکل شده که این مشکل باید از طریق دولت حل شود.

 

به گفته خوانساری بخش سوم مطالبات مربوط به بخش خصوصی است که  وام‌هایی را در سال‌های گذشته گرفته و به دلیل رکود و نبود نقدینگی قدرت پرداخت آن را ندارد که در این مورد دولت باید تمهیداتی بیاندیشد.

 

وی گفت: افزایش سرمایه بانک‌ها و کاهش حجم سپرده اجباری بانک‌ها نزد بانک مرکزی می‌تواند بخشی از مشکلات این بخش را حل کند .

 

 

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.