سازوکاری برای تعیین نرخ حق بیمه

وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اعلام این خبر که یکی از برنامه‌های دولت اختصاص یک فصل ویژه در برنامه ششم توسعه به منظور ارتقای جایگاه و توسعه صنعت بیمه با اتکاء به مشارکت بخش خصوصی است، عنوان کرد: تعیین نرخ حق بیمه باید از طریق ساز و کار و روش های معمول این صنعت انجام پذیرد.

عصر بانک؛علی طیب نیا طی سخنانی در جلسه "طرح مسائل و مشکلات مربوط به صنعت بیمه" در محل وزارت اقتصاد، اظهار کرد: سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی فضای مناسبی را برای توسعه و ارتقای کارآیی صنعت بیمه کشور از طریق خصوصی‌سازی آن فراهم آورده است.

 

وی با بیان اینکه دولت اعتقاد جدی به توسعه صنعت بیمه از طریق مشارکت فعال بخش خصوصی دارد، افزود: در همین راستا، دولت خودش را ملزم به تهیه شرایط و لوازم این توسعه می داند.

 

طیب نیا ادامه داد: خوشبختانه امروز جایگاه صنعت بیمه به خوبی در کشور تثبیت شده است که این امر را می توان از توجه جدی برنامه ششم توسعه به این صنعت دریافت.

 

وی گفت: نگاه ما به برنامه ششم توسعه این است که این برنامه نباید مثل برنامه‌های پیشین، صرفا مجموعه قوانینی باشد که برای اصلاح قوانین دائمی تهیه شده‌اند، زیرا اگر شما دقت کنید، در تمامی برنامه‌های توسعه تاکنون، یکسری احکام، به طور مداوم تکرار می‌شوند، در حالی که جایگاه واقعی آنها، قوانین مادر کشور است.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در حال حاضر تیمی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حال کار روی این موضوع است که ما احکام دائمی موجود در قوانین برنامه را شناسایی و مشخص کنیم و سپس آنها را در قالب یک قانون جداگانه به تصویب برسانیم.

 

طیب نیا با بیان اینکه بنای دولت بر این است که یک فصل ویژه و جایگاه خاص در برنامه ششم، برای توسعه و ارتقای جایگاه صنعت بیمه در نظر بگیرد، افزود: در ارتباط با توسعه صنعت بیمه نیز ما باید بدانیم در بلند مدت به کجا می خواهیم برسیم و در افق پنج ساله برنامه ششم، اهداف، برنامه ها و اقدامات مورد نظر برای رسیدن به این برنامه ها چیست؟

 

وی افزود: مجموعه این مطالب باید در قالب یک برنامه منسجم تنظیم و آن بخش که نیازمند مجوز مجلس است نیز در قانون برنامه ششم توسعه گنجانده شود.

 

بنا بر اعلام شادا، طیب‌نیا گفت: بنابراین در وهله اول، باید برنامه توسعه صنعت بیمه، در یک افق پنج ساله تهیه و بخش احکامش نیز در برنامه ششم توسعه گنجانده شود.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی خطاب به مدیران شرکت‌های بیمه‌ای حاضر در جلسه یادآور شد: این، کاری است که از قبل شروع شده و انتظارمان هم این است که با مشارکت شما به عنوان فعالان اصلی صنعت بیمه، بتوانیم برنامه توسعه صنعت بیمه را در فرآیندی کاملا مشارکتی تنظیم کنیم.

 

طیب نیا تاکید کرد: بیمه ایران باید به سمت انجام فعالیت‌هایی برود که شرکت های دیگر بیمه ای، انگیزه ورود به آن را ندارند، چرا که ما در برخی حوزه‌ها عملا پوشش بیمه‌ای نداریم و در حقیقت بیمه ایران باید مکمل دیگر بیمه ها و نه رقیب آنها باشد.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با تایید دغدغه های برخی شرکت های بیمه ای بخش خصوصی مبنی بر رفع تبعیض بین آنها با بخش دولتی، اظهار کرد: ما معتقدیم که نه تنها باید این تبعیض برطرف شود، بلکه باید ترجیحاتی به نفع بخش خصوصی نیز وجود داشته باشد.

 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم افزایش نرخ حق بیمه ها در سال 1394 گفت: با توجه به اینکه جهت گیری اصلی دولت، فعلا، کاهش نرخ تورم است و در این زمینه توفیقات خوبی هم به دست آمده است و در چنین شرایطی، هرگونه افزایش نرخ رسمی از سوی دولت، ولو بسیار هم منطقی، علامتی به مردم برای تعیین شاخص تورم می‌دهد، موضع دولت این بود که نرخ حق بیمه ها افزایش نیابد.

 

طیب نیا تصریح کرد: در عین حال دولت اعتقادی به تعیین قیمت تثبیتی ندارد و در حال فراهم آوری تمهیدات برای حرکت به سمت و سویی است که تعیین نرخ بیمه از طریق ساز و کار و روش های معمول این صنعت انجام پذیرد.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.