تحلیل وزیر دارایی روسیه از تاثیر مذاکرات هسته ای بر بازار نفت

پیش بینی درباره تاثیر توافق هسته ای احتمالی میان تهران و کشورهای گروه ١+٥ و به دنبال آن افزایش تولید و عرضه نفت خام ایران بر بازار و قیمتهای جهانی نفت خام دشوار است.

عصر بانک؛وزیر دارایی روسیه پیش بینی درباره تاثیر افزایش تولید نفت خام ایران پس از دستیابی به یک توافق جامع هسته ای با کشورهای گروه ١+٥ را دشوار خواند.

 

شبکه خبری راشا تودی به نقل از آنتون سیلوانف نوشت: با توجه به وجود عوامل بین المللی متعدد در بازارهای جهانی، پیش بینی درباره تاثیر توافق هسته ای احتمالی میان تهران و کشورهای گروه ١+٥ و به دنبال آن افزایش تولید و عرضه نفت خام ایران بر بازار و قیمتهای جهانی نفت خام هنوز دشوار است.

وی افزود: ورود بشکه های جدید نفت خام به بازارهای جهانی می تواند قیمتهای این ماده را تحت تاثیر قرار دهد، اما قیمتهای نفت تا حد زیادی به اوضاع اقتصادی جهان بستگی دارد.

 

به گفته وی عوامل اقتصاد کلان مانند تحولات کشورهای بزرگ مصرف کننده نفت خام، نیز بر قیمتهای جهانی نفت خام تاثیر گذار خواهد بود.
سیلوانف گفت: قیمتهای جهانی نفت خام بدون شک بر بنیادهای بازار (عرضه و تقاضا) استوار است و امروز ما شاهد هستیم که اکنون بی ثباتی در بازار بورس چین  قیمتهای جهانی نفت خام را تحت تاثیر قرار داده است.

 

وی افزود: در صورت وجود تقاضای کافی در بازارهای جهانی نفت خام، تاثیر این تحولات بر بازار نفت ناچیز خواهد بود.

 

وزیر دارایی روسیه تصریح کرد: کاهش بیشتر قیمت نفت، پروژه های شیل اویل را در آمریکای شمالی تحت فشار می گذارد؛  سرمایه گذاری در این پروژه ها با قیمتهای پایین مقرون به صرفه نخواهد بود، از این رو بازار دچار خود تنظیمی می شود.

سیلوانف با بیان این که به نظر نمی رسد روسیه در صورت افت قیمتها با مشکل خاصی روبرو شود، گفت: ما در حال تجزیه و تحلیل بازارهای جهانی نفت خام هستیم و روسیه ذخایر کافی را برای مقابله با هر گونه افت شدید قیمتها دارد و مسکو در حالی که تجربه ٢ سال گذشته را در اختیار دارد، از این شرایط  آسیب نمی بیند.

 

قیمتهای جهانی نفت خام در ٦ ماه دوم سال ٢٠١٤ نصف شد، به طوری که قیمت نفت خام برنت برای نخستین بار از سال ٢٠٠٩ به سطوح ٤٥ دلار برای هر بشکه سقوط کرد، پس از آن قیمتهای این ماده از آغاز سال ٢٠١٥ میلادی اندکی بهبود یافت و به سطوح حدود ٦٠ دلار برای هر بشکه بازگشت.

 

قیمت نفت خام برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز (پنجسنبه، ١٨ تیرماه) با یک دلار و ٥٦ سنت رشد (٢,٧ درصد) به ٥٨ دلار و ٦١ سنت برای هر بشکه رسید، قیمت نفت در پایان معاملات روز دوشنبه (١٥ تیرماه) ٥٥ دلار و ١٠ سنت برای هر بشکه معامله شد.

 

قیمت نفت خام شاخص دابلیو تی آی آمریکا در پایان معاملات دیروز با یک دلار و ١٣ سنت رشد (٢,٢ درصد)، ٥٢ دلار و ٧٨ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد، در این هفته قیمت نفت خام این شاخص نفتی به ٥٠ دلار و ٥٨ سنت برای هر بشکه نیز رسیده بود.

 

 

/خبرآنلاین
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.