موج ریزش قیمت‌ها در بازار نقدی طلا

بازار آتی سکه که به دنبال موج ریزش قیمت‌ها در بازار نقدی طلا و همزمانی این مساله با افت ارزش دلار در بازار داخل روزهای نزولی خود را سپری می‌کند، امروز نیز در آخرین روز از هفته معاملاتی جاری بار دیگر در حال تجربه نوسانات کاهشی است.

عصر بانک؛قیمت جهانی طلا روز سه شنبه به پایین‌ترین نرخ در طول چند ماه اخیر و به 1154 دلار در هر اونس رسید. رو گذشته بهای طلا تا 1161 دلار بالا رفت و امروز نیز تا زمان تنظیم این گزارش تا حدود 1164 دلار افزایش یافته است.

به رغم بحران بدهی یونان و افت شاخص‌ها در بازار بورس چین، طلا هنوز نتوانسته خود را به عنوان یک محل سرمایه گذاری جایگزین مطرح سازد و سایه نوسانات نزولی بر بازار این فلز ارزشمند کماکان سنگینی می‌کند، از این رو افزایش قیمت دو روز اخیر طلا چندان قدرتمند و محسوس به نظر نمی‌رسد.

 طلا که معمولا در هنگام بروز وضعیت‌های مبهم اقتصادی و سیاسی به عنوان یک محل سرمایه گذاری جایگزین و امن مطرح می‌شود، این بار و به رغم بحران یونان و افت ارزش سهام بورس چین، نتوانسته سرمایه‌گذاران را به سوی خود جلب کند. این ناتوانی ناشی از تقویت ارزش دلار و چشم انداز افزایش نرخ بهره در آمریکا عنوان شده است.

جیمز استیل، تحلیلگر بانک اچ اس بی سی در این باره گفت: «کسی با هدف سرمایه گذاری و با الهام از وضعیت فعلی یونان اقدام به خرید طلا نکرده است.»به هر ترتیب با وجود رشد دو روز اخیر بهای فلز زرد اما به دلیل حاکم بودن جو روانی مثبت حاکم بر بازارهای ارز و طلای داخل -متاثر از پیش‌بینی توافق هسته‌ای میان ایران و غرب- امروز فضای کلی حاکم بر بازار آتی سکه کماکان کاهشی است. 

هم‌اکنون در کلیه سررسیدهای این بازار اعم از دور و نزدیک، قیمت‌های سکه کمتر از 900 هزار تومان بوده و اختلاف قیمت میان سررسیدها کاهش یافته است. در قرارداد تیرماه نیز که به زمان تحویل نزدیک می‌شود، قیمت این سررسید به بازار نقدی نزدیک شده است. 

در بازار داخلی معامله‌گران و فعالان بازار در حالی که نیم نگاهی به نوسانات بهای طلا در بازارهای جهانی دارند، اما بیش از آن در حال رصد کردن آخرین اخبار رسیده از روند مذاکرات هسته‌ای هستند؛ چراکه به نظر می‌رسد این گفت‌وگوها در حال نزدیک شدن به ایستگاه پایانی و در آستانه رسیدن به توافق جامع است. 

آخرین اخبار منتشر شده از وین حکایت از فضای مثبت حاکم بر گفت‌و‌گوها دارد. وزیر خارجه روسیه می گوید که هیچ مشکل غیرقابل‌حلی در برابر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و 1+5 باقی نمانده است. به گفته لاوروف توافق هسته‌ای نزدیک و در دسترس است .صالحی نیز پس از دیدار با مونیز اعلام کرده که امروز روز پایانی مذاکرات فنی خواهد بود.

 با جمع بندی دیگر اخبار منتشره نیز به نظر می رسد اگر سنگ اندازی در مسیر رسیدن به توافق از سوی طرف‌های غربی صورت نگیرد تا چند روز آینده شاهد اعلام این رخداد بزرگ و تاریخی خواهیم بود که این مساله بازارهای موازی ارز و طلا را در بازار داخل بیش از پیش تحت فشار روانی و تجربه دوباره ریزش قیمت ها قرار خواهد داد.

امروز  هر قطعه سکه در بازار نقدی 873 هزار تومان خرید و فروش می‌شود، نرخ دلار نیز با 10 تومان کاهش نسبت به روز معاملاتی قبل 3238 تومان، در بازار غیررسمی است. از سوی دیگر در بازار آتی سکه طلای بورس کالای ایران هم همسو با بازار نقدی، تا زمان تنظیم این گزارش قیمت‌های درج شده روی تابلو نسبت به قیمت تسویه روزانه کمتر است. 
 

 

/اقتصادنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.