روایت بانک مرکزی از تحولات بازار ارز

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار ارزهای عمده در هفته منتهی به 5 ژوئیه 2015، از تقویت 0.8 درصدی ارزش دلار در برابر یورو حکایت دارد.

عصر بانک؛گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار ارزهای عمده در هفته منتهی 5 ژوئیه 2015 (14 تیرماه) نشان می‌دهد که متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر یورو، فرانک و پوند به ترتیب 0.81، 0.73 و 0.65 درصد تقویت و در برابر ین 0.73 درصد تضعیف شد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس گزارش بانک مرکزی، با توجه به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، در هفته گذشته هر یورو در محدوده 1.1237 – 1.1054 دلار و هر پوند در محدوده 1.5739 – 1.5571 دلار در نوسان بود. همچنین هر دلار نیز در دامنه 123.17 – 122.50 ین متغیر بود.

 

این گزارش، عوامل تقویت دلار در مقابل اسعار را بحران بدهی یونان و افزایش احتمال خروج یونان، عدم پرداخت قسط صندوق بین‌اللی پول توسط یونان و انتشار آمار قوی اقتصادی آمریکا اعلام کرده است. همچنین عوامل تضعیف دلار در مقابل اسعار، انتشار آمار کمتر از حد انتظار اشتغال ایالات متحده و احتمال به تعویق افتادن افزایش نرخ بهره کلیدی آمریکا به سال آتی میلادی عنوان شده است.

 

 

در گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار ارزهای عمده در هفته منتهی به 14 تیرماه آمده است؛ در روز دوشنبه این هفته با بدتر شدن بحران بدهی یونان و افزایش احتمال خروج این کشور از حوزه یورو، پول واحد اروپایی در مقابل بسیاری از ارزهای عمده سقوط کرد. احتمال عدم پرداخت قسط 1.77 میلیارد دلاری یونان به صندوق بین‌المللی پول، بسته شدن خطوط اعتباری دیگر به این کشور و همچنین اعمال سیاست‌های کنترل سرمایه از طریق بستن بانک‌های یونان و بازار سهام در این کشور به افت یورو دامن زد. در ابتدای این روز، ارزش هر یورو به سطح پایین 1.0956 دلار آمریکا رسید، اما بعد از آن تا پایان معاملات به سطح 1.1239 دلار آمریکا تقویت شد.

 

یورو روز سه‌شنبه باز هم ارزش خود را در برابر ارزها از دست داد، زیرا معامله‌گران به این قطعیت رسیدند که یونان قادر به پرداخت بدهی خود به صندوق بین‌المللی پول نیست. این در حالی بود که دلار آمریکا به دلیل خرید آخر فصل معامله‌گران بازار، در مقابل سایر ارزها تقویت شد. ارزش هر یورو با 0.8 درصد افت به سطح 1.1147 دلار آمریکا رسید. البته باید توجه داشت که یورو در سه ماهه دوم سال در مجموع قریب به 3.9 درصد در مقابل دلار تقویت شد که بیشترین تقویت فصلی سه ماهه سوم سال 2013 بود.

 

روز چهارشنبه، باز هم یورو در برابر دلار آمریکا تضعیف شد. انتظار آمار قوی اقتصادی ایالات متحده به انتظارات پیراموش افزایش نرخ بهره در سپتامبر دامن زد که این امر کافی بود تا دلار آمریکا در برابر یورو تقویت شود. از سوی دیگر، تقاضای نخست‌وزیر یونان از مردم برای دادن رای منفی به رفراندوم پذیرش شروط خطوط اعتباری جدید باعث تضعیف بیشتر یورو شد. ارزش هر یورو در این روز با 0.97 درصد کاهش نسبت به دلار به سطح 1.1044 دلار آمریکا کاهش یافت.

 

ارزش دلار آمریکا روز پنج‌شنبه در برابر سبدی از ارزهای عمده تضعیف شد، زیرا برخلاف روز قبل، آمار کمتر از حد انتظار اشتغال منتشر شد. اما دست به عصا راه رفتن معامله‌گران پیش از انجام رفراندوم در یونان باعث شد تا از زیان بیشتر دلار آمریکا کاسته شود. معاملات آتی در این روز نشان داد معامله‌گران بر این نظرند که جلسه ماه ژانویه سال آتی میلادی اولین جلسه فدرال رزرو خواهد بود که در آن احتمال افزایش نرخ بهره بیشتر از عدم افزایش آن است. در این روز شاخص دلار آمریکا DXY که ارزش این ارز را در برابر سبدی از ارزهای عمده نشان می‌دهد، با 0.18 درصد افت به سطح 96.139 واحد رسید.

 

 

 

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.