نگاهی به رفتار سهامداران عمده حقیقی و حقوقی بازار سهام در روزی که گذشت

روز گذشته بازار سهام زیر سایه ابهام خبرهای کلان سیاسی با ورود خروج سهامداران حقیقی و حقوقی قرار داشت. اغلب حقوقی‌ها ترجیح دادند یا نظاره گر بازار باشند و یا با بازارگردانی محدود سهام از ریزش‌های هیجانی قیمت سهام جلوگیری کنند.

عصر بانک؛در روزی که گذشت بازار سهام با تکاپوی اغلب حقوقی ها برای بازار گردانی سهام روبرو بود.

 

در این روز سرمایه گذاری البرز از شرکت های تابعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از فرصت پله 100 تومانی قیمت سهام بانک تجارت استفاده کرد و تعداد یک میلیون و 840 هزار سهم را در این محدوده مقاومتی واگذار کرد.

 

سازمان خصوصی سازی نیز بی سر وصدا با عرضه های خرد سهام این بار در نماد آلومینیوم ایران ظاهر شد و تعداد 148 هزار و 407 سهم این شرکت را به وکالت از دولت فروخت.

 

موسسه همیاری کوثر وابسته به بانک ملی ایران نیز برای تامین نقدینگی همچنان در نماد معاملاتی بانک پاسارگاد مثل روزهای گذشته به عرضه سهام ادامه داد، هر چند که حجم عرضه سهام تا محدوده صفر تابلو به نسبت 3 روز قبل کمتر بود. این شرکت تا کنون بیش از 5.5 میلیون سهم "وپاسار" را طی 4 روز معاملاتی اخیر و همسو با افزایش تقاضای سهام در گروه بانکی ها واگذار کرده است.

 

بر اساس این گزارش شرکت تامین آتیه سرمایه انسانی گروه مالی پاسارگاد از زیر مجموعه های بانک پاسارگاد هم در مقابل تقاضای 117 هزار سهمی سهامدار حقیقی شرکت دارو سازی کوثر، تعداد 171 هزار سهم را واگذار کرد و قیمت پایانی این سهم را زیر رقم صفر آن در تابلوی معاملات برد.

 

سهامدار عمده حقیقی شرکت درخشان تهران نیز دیروز دوباره اندکی کمتر از 60هزار سهم را در این نماد معاملاتی واگذار کرد. این شرکت روز قبل از آن نیز بیش از 50 هزار سهم را واگذار کرده بود.

 

اما سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات در نماد معدنی و صنعتی گل گهر بیش از 6.5 میلیون سهم را واگذار کرد. این در حالی است که گروه مدیریت سرمایه گذاری امید در نماد معاملاتی "کگل" با خریدهای کم حجم سهام به دنبال بازار گردانی محدود سهام پرتفوی خود است.

 

گروه مدیریت سرمایه گذاری امید دیروز از سهام معدنی و صنعتی چادرملو نیز حمایت کرد و 57 هزار سهم را در این نماد جمع آوری کرد.

 

سرمایه گذاری توسعه ملی هم در آستانه برگزاری مجمع سالیانه شرکت مادر خود("وبانک") اقدام به عرضه بیش از 1.5 میلیون سهم شرکت حمل و نقل پتروشیمی کرده است. سرمایه گذاری توسعه ملی در نفت بهران هم فروشنده سهام بود و طی دیروز تعداد 89 هزار و 542 سهم این شرکت روانکار را واگذار کرد.

 

شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان اما از طریق دو شرکت تابعه خود از سهام ایران ارقام در برابر عرضه های حقیقی به طور پیوسته حمایت می کند. این سهم طی روزهای معاملاتی اخیر با معاملات پر حجم سهام روبرو شده است. سرمایه گذاری سامان و سرمایه گذاری تدبیر از مجموعه شرکت های وابسته به سرمایه گذاری فرهنگیان طی روز گذشته از سهام ماشین سازی اراک نیز حمایت کردند و به ترتیب بیش از 62 هزار سهم و 55 هزار سهم را در این نماد معاملاتی جمع آوری کردند.

 

در نماد معاملاتی شرکت جوشکاب یزد نیز سهامدار عمده حقیقی با خرید کم حجم سهام در دامنه مثبت نوسان قیمت،با بالارفتن قیمت این سهم کمک می کند. نسبت قیمت بر درآمدی این سهم در حالی 17.3 مرتبه در تابلو معاملات درج شده که P/E گروه آن به 9.6 مرتبه رسیده است.

 

بنیاد مستضعفان در نماد معاملاتی شرکت مگسال نیز همچون روزهای قبل عرضه کننده سهام بود و بیش از 3200 سهم را در این سهم کوچک با هدف افزایش نقد شوندگی واگذار کرد. مگسال برای نوسان گیران ماجراجو روزهای شیرینی را رقم زده است. همچنین بنیاد مستضعفان در نماد معاملاتی سیمان تهران روز گذشته بلوک 47 میلیون و 800هزار سهمی سیمان تهران را به کد شرکت تابعه خود یعنی شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس منتقل کرد.

 

گروه سرمایه گذاری مسکن هم 374 هزار و 678 سهم سرمایه گذاری مسکن را واگذار کرد.

 

مجموعه سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و سرمایه گذاری صدر تامین از شرکت های تابعه شستا دیروز از سهام پشم شیشه ایران به ترتیب به تعداد 20 هزار سهم و 10 هزار سهم روی میز فروش بورس بردند. در این میان بیمه سامان متعلق به بانک سامان نیز فروشنده تعداد 600 هزار سهم در نماد معاملاتی "کپشیر" بود.

 

 سرمایه گذاری مدیران اقتصاد از مجموعه شرکت های وابسته به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت دیروز تعداد 500 هزار سهم پترول و 6 هزار سهم بانک دی را با هدف شناسایی سود و تامین نقدینگی شرکت مادر خود فروخت.

 

همچنین صندوق بازنشستگی صدا و سیما در نماد معاملاتی شرکت قند شیروان قوچان و بجنورد بیش از 106 هزار سهم را در مواجهه با خریداران حقیقی پر حجم سهام واگذار کرد.

 

فولاد مبارکه اما در نماد معاملاتی شرکت فولاد هرمزگان جنوب در برابر عرضه های ممتد حقیقی ها اقدام به جمع آوری بیش از یک میلیون و 104 سهم این شرکت تابعه خود کرد.

 

به گزارش فارس سهامداران عمده حقیقی مهندسی صنعتی روان فن آور در آخرین روز معاملاتی این نماد در آستانه برگزاری مجمع هم خریدار بودند و هم فروشنده.

 

در این نماد معاملاتی بیش از 70 هزار سهم از سوی سهامدار عمده حقیقی عرضه شد، اما کمتر از 6 هزار سهم از سوی 2 کد حقیقی عمده خریداری شد.

 

سرمایه گذاری ملی ایران اما تعداد 6 هزار و 386 سهم ایران مرینوس را جمع آوری کرد و در پتروشیمی مبین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تعداد 800 هزار سهم شرکت تابعه خود را با هدف بازار سازی جمع آوری کرد.

 

در نماد معاملاتی ماشین سازی نیرو محرکه که با تکاپوی حقیقی ها برای شناسایی سود روبرو بود تعداد 10 هزار سهم از کد سهامدار عمده حقیقی در حالی واگذار شد که سهامدار عمده حقیقی دیگر این شرکت، تعداد 26 هزار سهم آنرا از بازار جمع آوری کرد.

 

در عین حال سرمایه گذاری هامون شمال تعداد 150 هزار سهم لعابیران را خرید. نماد معاملاتی نیرو کلر نیز از حمایت سرمایه گذاری هامون شمال وابسته به شستا برخوردار بود.

 

در کویر تایر شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید 3200 سهم را جمع آوری کرد و در نماد معاملاتی شرکت کاغذ سازی کاوه شرکت توسعه تجارت تامین اجتماعی وابسته به شستا بیش از 56 هزار سهم آنرا در آخرین روز فعالیت این نماد معاملاتی تا قبل از برگزاری مجمع سالیانه را خرید.

 

دیروز فعال ترین خریدار سهام بانک کارآفرین سهامدار عمده حقیقی بود. در نماد معاملاتی شرکت کاشی پارس نیز شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا متقاضی سهام بود.

 

در گروه قندی ها اما نماد معاملاتی قند مرودشت از سوی سهامدار حقیقی همچنان با حمایت خوبی روبرو است. شرکت امید آفرینان مدبر نیز در نماد معاملاتی قند هکمتان حامی این سهم است.

 

در گروه دارویی ها اما اغلب سهامداران حقوقی فعال هستند. از جمله نماد های معاملاتی مورد توجه حقوقی ها شرکت های دارویی رازک،داروسازی اکسیر،داروسازی زاگرس فارمد پارس و دارویی کوثر است.

 

در سرمایه گذاری آتیه دماوند شرکت ایران اکسیکو خریدار 70 هزار سهمی بود و در سرمایه گذاری پردیس هم شرکت سرمایه گذاری پویا تعداد 13 هزار سهم را جمع آوری کرد. در سرمایه گذاری صنعت بیمه نیز بیمه مرکزی از طریق صندوق بازنشستگی بیش از 272 هزار سهم را از بازار جمع آوری کرد.

 

دیروز صندوق های قابل معامله (ETF) نیز در مدیریت دارایی های خود از جمله صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان ، صندوق سرمایه گذاری گنجینه آینده روشن و صندوق سرمایه گذاری سپهر خبرگان نفت فعال بودند.

 

دیروز سرمایه گذاری آتیه تکادو 950 هزار سهم فرآوری ذغال سنگ پروده طبس را جمع آوری کرد.صنعت روی زنگان نیز از سوی دو کد سهامدار عمده حقیقی خود با تقاضای هزار سهمی روبرو بود و در بازرگانی و تولیدی مرجان کار تعداد 19 هزارو 738 سهم از سوی سهامدار عمده حقیقی جمع آوری شد.

 

بانک تجارت دستورخرید یک میلیون و 500 هزار سهمی سبحان دارو را عملیاتی کرد و شیشه همدان نیز 50 هزار سهم بیمه سامان را خرید. سرمایه گذارای دانایان پارس اما 50 هزار سهم باغمیشه را از بازار جمع آوری کرد.

 

در سرمایه گذاری سپه تعادا 14 هزار سهم از سوی سرمایه گذاری مهر خریداری شد تا همچنان بازار گردانی این سهم طی روزهای آنیده نیز ادامه یابد.

 

شرکت صادرات نیرو خلیج فارس کیش نیز سرمایه گذاری نیرو را بازار گردانی کرد و با خرید بیش از 57 هزار سهم از آن حمایت کرد.

 

شرکت داد و سند آریا با خرید بیش از 118 هزار سهم "خبهمن" و از طرفی سرمایه گذاری نوآوران مدیریت سبا با جمع آوری تعداد 35 هزار و 631 سهم "وصندوق" فعال ترین حقوقی ها در این نماد های معاملاتی بودند.

 

در سخت آژند نیز بیمه آرمان و خدمات پشتیبان صندوق بازنشستگی کشوری وابسته با ساتا همچنان به دنبال جمع آوری سهام هستند. دیروز سهامدار عمده حقیقی در نماد معاملاتی فرآورده های نسوز آذر تعداد 600 هزار سهم را به کد معاملاتی خود جمع آوری کرد.

 

بیمه ایران اما در لیزینگ رایان سایپا فروشنده 300 هزار سهمی بود . بانک انصار هم در پاکشو،سرمایه گذاری دارویی تامین در پارس دارو ، بانک قوامین در پارس الکتریک و سرمایه گذاری آتیه صبا در پالایش نفت تبریز خریدار سهام در حجم های محدود بودند.

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.