داوم روند نزولی قیمت طلا در بازار جهانی

طلا در بازار جهانی در آستانه انتشار گزارش اشتغال در آمریکا و صعود دلار برای سومین روز کاهش یافت و به کمترین قیمت در چهار هفته گذشته رسید.

عصر بانک؛ هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات پنج شنبه بازار سنگاپور 0.1 درصد کاهش یافت و به 1167 دلار رسید.

 

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در اوت 0.2 درصد کاهش یافت و به 1166 دلار رسید.

 

شمش طلا با خلوص 99.99 درصد در بازار بورس طلای شانگهای 0.6 درصد کاهش یافت و به 233 یوان در هر گرم (1168 دلار) رسید که پایین‌ترین قیمت از 20 مارس بود.

 

طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره در آمریکا که تقاضای سرمایه گذاران برای این فلز ارزشمند را محدود کرده است، 1.4 درصد نزول کرده و نگرانیها نسبت به بحران بدهی یونان هم موفق به پشتیبانی از طلا نشده است در حالیکه این فلز ارزشمند در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و مالی به یک سرمایه گذاری مطمئن تبدیل می‌شود و تقاضای بالایی پیدا می‌کند.

 

شاخص دلار بلومبرگ به بالاترین سطح سه هفته گذشته صعود کرده است. دورنمای افزایش نرخهای بهره از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند اما تقاضا برای طلا را که دارایی بدون بازده به شمار می‌رود، محدود کرده و به جذابیت سرمایه گذاری آن لطمه می‌زند.

 

تقاضا برای طلا در صندوقهای سرمایه گذاری طلا روند کاهشی داشته و طبق آمار بلومبرگ، در سه ماهه ژوئن 1.8 درصد کاهش یافت که منعکس کننده بدبینی سرمایه گذاران به این فلز ارزشمند بوده است.

 

طلا در هفته جاری تغییر چندانی نداشته و نوسان آن به پایین‌ترین سطح در هفت ماه گذشته رسیده زیرا تقاضا برای پناه مطمئن سرمایه در اروپا با دلار قوی‌تر در آمریکا توازن ایجاد کرده است.

 

این فلز ارزشمند با آماده شدن بازار برای تغییر سیاستهای پولی آمریکا، در چهار سه ماهه گذشته کاهش داشته که طولانی‌ترین روند نزولی از ژوئن 1997 محسوب می‌شود.

 

بارناباس گان، اقتصاددان شرکت OCBC، پیش بینی کرد طلا پس از کاهش یک درصدی در شش ماه گذشته، 11 درصد دیگر تا پایان سال 2015 کاهش پیدا می‌کند و به 1050 دلار در هر اونس می‌رسد که کمترین قیمت در پنج سال گذشته است. تحلیلگران گولدمن ساش در گزارش ماه مه خود مجددا تاکید کردند انتظار دارند قیمت طلا در 12 ماه آینده به 1050 دلار سقوط کند و بانک فرانسوی سوسیته جنرال هم پیش بینی کرده است طلا در سه ماهه چهارم امسال به این سطح سقوط خواهد کرد.

 

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.2 درصد کاهش یافت و به 15.5598 دلار رسید. این فلز در شش روز گذشته کاهش داشته که طولانی‌ترین روند نزولی از ماه مارس بوده است. هر اونس پالادیم با 0.7 درصد افزایش، به 702 دلار رسید و هر اونس پلاتین از 1082 به 1081 دلار کاهش یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.