اقدامات ایران کیش برای صرفه‌جویی در رسید تراکنش‌ها

ایران کیش در راستای تحقق شعار پرداخت سبز و صرفه‌جویی در مصرف کاغذ نیازمند فرهنگ‌سازی برای حذف رسید دوم تراکنش‌هاست.

عصر بانک؛ بهزاد علیپور معاون فناوری اطلاعات ایران کیش با بیان اینکه این شرکت در راستای تحقق شعار پرداخت سبز و صرفه‌جویی در مصرف کاغذ به طور ویژه کاهش مصرف کاغذ رسیدهای تراکنش در این شرکت را در دستور کار قرار داده است گفت: واحد فناوری اطلاعات به عنوان متولی این کار، موفق شده است برای دستگاه‌هایی که حجم عمده تراکنش‌های این شرکت را شامل می‌شوند رول کاغذها را از ده سانتی‌متر به 6 تا 4 سانتیمتر کاهش دهد؛ بنابراین از لحاظ زیرساخت نرم افزاری اساساً اقدامات لازم انجام شده است.

 

وی ادامه داد: آنچه باقی می‌ماند از حیث فرهنگ‌سازی است که خود پشتیبانان و پذیرندگان و همچنین خریداران در این زمینه نقش دارند.

 

معاون فناوری اطلاعات ایران کیش در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان کاغذ رسید دستگاه کارتخوان را کوتاه کنیم گفت: همان‌طور که گفته شد برای اینکار نخست احتیاج به زیر ساخت نرم‌افزاری است که فراهم شده است و دوم فرهنگ‌سازی که باید صورت بگیرد.

 

علیپور از سویی با اشاره به لزوم حذف رسید دوم تراکنش برای پذیرنده اظهار کرد: واقعاً نیازی به رسید دوم تراکنش نیست چرا که تراکنش‌ها هم پیامک می‌شود و هم فروشنده از طریق سامانه MRS و یا سامانه‌های گزارش‌هایی که از طریق خود پایانه‌های فروش قابل دسترس است به اطلاعات تراکنشی دست میابد و دیگر احتیاج به رسید دوم ندارد، هرچند ممکن است هم اکنون برخی از پذیرندگان با حذف رسید دوم موافق نباشند اما به مرور باید این موضوع را جا انداخت. می‌شود به صورت اجبار و قانون رسید دوم را حذف کرد، اما تا زمانی که پذیرندگان توجیه نشوند، این کار صحیح نیست، به هر حال در حال حاضر صدور رسید دوم به صورت یک فرایند اختیاری برای پذیرنده در نظر گرفته شده است.

 

او درباره فرهنگ‌سازی برای حذف رسیدهای کاغذی برای پذیرندگان می‌گوید: در حال حاضر بسیاری از امور روزانه تبدیل به یک عادت شده است مانند اینکه پذیرندگان به صورت عادی تراکنش دوم را چاپ و حساب‌هایشان را بر مبنای آن محاسبه می‌کنند درحالی‌که در مدل‌های مختلف پوز می‌توان تا پنجاه و شش هزار تراکنش اخیر را در خود دستگاه داشته و آن را به پذیرنده گزارش داد. یا می‌توان از طریق سامانه MRS این اطلاعات دریافت شود؛ اما این موضوع یک آگاهی، یک ترک عادت و یک فرهنگ‌سازی توامان می‌خواهد که باید با هم انجام شود. این کار از طریق اطلاع‌رسانی، برنامه‌های تبلیغاتی صورت می‌گیرد و خود پشتیبانان می‌توانند بیشترین نقش را در آگاه‌سازی پذیرندگان داشته باشند، ایران کیش متولی ایجاد زیر ساخت فنی بوده است، به غیر از این هر ایده‌ای که از سمت پذیرندگان بیاید آماده‌ایم تا آن‌ها را عملیاتی کنیم.

 

وی اضافه می‌کند: با توجه به تعریف فونت‌ها و محدودیت‌هایی که هر دستگاه داشته مصرف کاغذ را به کمترین حد رساندیم از سویی کاهش اندازه کاغذ بیشتر از 4 سانتیمتر برای برش از دستگاه امکان‌پذیر نیست.

 

وی با اشاره به اینکه به لحاظ فناوری تا حذف کامل کاغذ دستگاه‌های پوز می‌توان اقدام کرد گفت: ولی در این راستا می‌بایست قوانین شاپرکی را هم در نظر داشته باشیم.

 

علیپور در ادامه با اشاره به لزوم حذف رسید دوم تراکنش‌ها تاکید کرد: سامانه‌هایی که برای پذیرندگان در ارتباط با گزارش‌ها داریم جزو کامل‌ترین سامانه‌هاست، اگر بازهم نیازمندی اعلام شود آن را نیز لحاظ می‌کنیم اما در حال حاضر اطلاعاتی که سامانه‌های ما می‌دهند آن قدر کامل هستند که نیاز به چاپ رسید دوم نداشته باشیم. بنایراین این زیر ساخت در حال حاضر وجود دارد اگر به ایران کیش باشد از همین فردا آمادگی حذف رسید دوم را خواهد داشت اما اینکه چه زمان پذیرندگان آمادگی این موضوع را دارند، بحثی دیگر است.

 

علیپور گفت: نمی‌توان صرفاً با اجبار قانون، پذیرندگان را وادار کنیم که دیگر رسید دوم دریافت نکنند، اگر بنا به اجرایی شدن کاری است باید همه شرکت‌های پرداخت به صورت جمعی دست به این کار بزنند.

 

وی درباره کاهش هزینه‌هایی که این کار نه فقط برای شرکت بلکه برای کشور دارد اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت کاغذ، این صرفه‌جویی و کاهش هزینه واقعا قابل توجه است؛ اما به صورت کلی معتقدم که تا همین جا نیز بخش عمده‌ای از فرهنگ‌سازی برای حذف رسید دوم توسط پذیرندگان انجام شده است و این روند می‌تواند ادامه بیابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.