اکسیژن هوای تازه در صنعت بانکداری کشور

مدیر ارشد داده و خدمات هوشمند شرکت داده‌ورزی سداد از طراحی و پیاده‌سازی پلتفرم OPEN API سداد بر اساس استانداردهای جهانی با عنوان اکسیژن خبر داد و گفت: ویژگی کلیدی این پلتفرم استقرار آن بر رایانش ابری است که منجر به توسعه‌پذیری سریع و استفاده بهینه از منابع می‌شود.

عصر بانک؛ وحید رضا رامین آزاد با اشاره به تحولات ناشی از استقرار فناوری‌های نو و روش‌های نوین بانکداری اظهار داشت: ورود بازیگران جدید به حوزه بانکی و پرداخت منجر به شکل‌گیری نیازهای جدید مشتریان شده و صنعت بانکی کشور را به سمت ارائه سرویس‌های بانکی در قالب API های مختلف به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی سوق داده است و شرکت داده‌ورزی سداد نیز با توجه به این رویکرد پلتفرم اکسیژن را طراحی کرده است.

 

وی هدف از ایجاد پلتفرم اکسیژن را ارائه خدمات باکیفیت دانست و اظهار داشت: ارائه خدمات و سرویس‌ها با SLA مناسب در این پلتفرم از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به همین دلیل این پلتفرم بر اساس مدل جامع OBWG (کارگروه بانکداری باز) و با لحاظ استانداردهای PSD2 و GDPR طراحی‌شده تا با ارائه سرویس‌های باکیفیت به کسب‌وکارها زمینه رضایت حداکثری را ایجاد و روند توسعه آن‌ها را تسهیل کند.

 

رامین آزاد یکی از مزیت‌های این پلتفرم را بهره‌گیری از زیرساخت‌های قوی و امنیت آن عنوان کرد و گفت: اکسیژن بر پایه استانداردهای جهانی، عدم افشای اطلاعات حساس و هویتی مشتری به‌طرف ثالث و احراز هویت قوی طراحی‌شده و سرویس‌ها در این پلتفرم در امنیت کامل در اختیار سرویس‌گیرندگان قرار می‌گیرد.

 

وی مزایای مهم پلتفرم اکسیژن را تسریع در زمان دریافت سرویس توسط متقاضی سرویس، شفافیت در دسترسی‌ها و تطبیق با مقررات، افزایش نظارت و کاهش امکان سوءاستفاده، پشتیبانی کامل از پروتکل‌های مختلف، مدیریت یکپارچه سطوح دسترسی، آمار و اطلاعات دقیق و کاربردی و گزارش‌گیری و پایش کامل، بهبود تجربه کاربری و سطوح عملکرد و امکان تعریف سرویس‌های ترکیبی عنوان کرد.

 

رامین آزاد افزود: از بعد فنی شرکت داده‌ورزی سداد با تکیه‌بر دانش کارشناسان خود و با بهره‌گیری از زیرساخت‌های رایانش ابری (به‌منظور مدیریت بهینه منابع و توسعه‌پذیری سریع)، کلان داده (جهت پردازش برخط جریان‌های داده‌ای و لاگ API ها و همچنین تحلیل رفتار و الگو یابی) و پیاده‌سازی سرویس‌ها منطبق با معماری BIAN اکوسیستم منحصربه‌فردی را به‌منظور ارائه هرچه بهتر خدمات طراحی و پیاده‌سازی کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: این پلتفرم باقابلیت مانیتورینگ یکپارچه‌ای که دارد علاوه بر ایجاد تجربه کاربری مناسب و تسهیل دسترسی به مشتریان برای استفاده از بخش‌های مختلف، می‌تواند صورت‌وضعیت کامل API ها و این‌که هر API با چه نرخی به چه شخص حقیقی و حقوقی ارائه‌شده را نیز گزارش کند.

 

رامین آزاد در پاسخ به این پرسش که فین تک‌ها به‌صورت مستقیم می‌توانند از سرویس‌های این پلتفرم بهره‌مند شوند، گفت: شرکت داده‌ورزی سداد باهدف سرعت بخشیدن به روند فناوری در شبکه مالی کشور با حضور در کنسرسیوم فرابوم بخشی از سرویس‌های بانک ملی را از طریق پلت فرم اکسیژن و درگاه فرابوم در اختیار فین تک‌ها یا سایر تجمیع کنندگان قرار می‌دهد و همچنین ارائه سرویس‌های خاص برای مشتریان VIP از درگاه این پلتفرم امکان‌پذیر خواهد بود.

 

مدیر ارشد داده و خدمات هوشمند شرکت داده‌ورزی سداد از دیگر اهداف طراحی پلتفرم OPEN API اکسیژن را ایجاد یک بستر برای ارائه و تجمیع سرویس‌های داخلی سداد و سرویس‌دهی به بخش‌ها و تیم‌های توسعه‌ای شرکت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر API های استعلام اطلاعات از این بستر به سامانه‌های درون بانکی عرضه می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: فاز اول این پروژه به اتمام رسیده و در حدود 240 API بر روی اکسیژن قرار داده‌شده و سرویس‌دهی به تیم‌های داخلی مثل پلتفرم بله و سامانه بام نیز آغازشده است؛ اما عملیاتی سازی این سرویس‌ها و فعالیت رسمی در بازار مالی کشور به‌زودی و تا آخر آذرماه اجرایی می‌شود.

 

رامین آزاد با اشاره به حرکت بانک ملی در مسیر تحول دیجیتال گفت: اکسیژن با مزیت‌های بی‌شمار ازجمله استفاده آسان توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای حوزه مالی، نظارت یکپارچه بر روند سرویس‌دهی، مدیریت سرویس‌ها و مستندات میزان بهره‌برداری از آن‌ها، تحلیل رفتار مشتریان و طبقه‌بندی خدمات برای مشتری که درنهایت منجر به بهبود تجربه کاربری می‌شود نقش تأثیرگذاری در این روند دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.