توسعه مفهوم اقتصاد مشارکتی در سپ

اقتصاد اشتراکی به عنوان یکی از مفاهیم نوین اقتصادی روز دنیا، بسیاری از تعاریف کسب و کاری را بازتعریف می‌کند و فرصت‌ها و پتانسیل‌های جدیدی را پیش روی جوامع قرار می‌دهد.

عصر بانک؛ شرکت پرداخت الکترونیک سامان در راستای توسعه مفهوم اقتصاد اشتراکی در کشور و بستر سازی برای توسعه پتانسیل‌های بهره مندی از این مفهوم، اقدام به حمایت از چاپ کتاب « اقتصاد اشتراکی» توسط راه پرداخت کرده است.

به همین مناسبت مراسم رونمایی از کتاب « اقتصاد اشتراکی» دیروز 20 آبان ماه 1398، در شرکت پرداخت الکترونیک سامان با حضور مدیران سپ، مدیرعامل تپسی، صاحب نظران و خبرنگاران برگزار شد.
حسین واعظ قمصری، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سامان در این نشست گفت: شرکت پرداخت الکترونیک سامان یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت پرداخت بوده و امسال شانزدهیم سالی است که این شرکت تاسیس شده است.
وی با بیان اینکه ما برای ارائه خدمات نوین پرداخت، کارهای بزرگی در ایران انجام داده‌ایم، افزود: سپ در سال 83 اولین شرکتی بود که خدمات پرداخت را بر بستر اینترنت راه اندازی کرد. در آن زمان حتی رگولاتور هم اعتراض کرده بود که این کار امن نیست اما ما این اقدام را انجام دادیم و در حال حاضر یکی از مهمترین بسترهای پرداخت، اینترنت است.
مدیرعامل سپ عنوان کرد: در اوایل دهه 90 هم خدمات پرداخت را بر بستر موبایل راه اندازی نمودیم.در آن زمان هم USSD برای کسی آشنا نبود و ما پیشگام این موضوع هم بودیم که اکنون یک کسب و کار چند هزار میلیاردی است.
قمصری اظهار داشت: شرکت پرداخت الکترونیک سامان ضمن اینکه همیشه خدمات نوینی ارائه می‌دهد، زیرساخت کامل نرم افزاری و سخت افزاری تهیه کرده است تا  امنیت تراکنش‌ها را نیز حفظ کند.
وی افزود: ما افتخار می‌کنیم که در  تعداد بسترهای پرداخت اینترنتی و موبایلی در ردیف دوم هستیم و در چندین سال اخیر و با توجه به گزارش شاپرک، بیشترین رشد را شرکت پرداخت الکترونیک سامان داشته است. ما فارغ از اینکه در ایران رتبه خوبی داریم، براساس گزارش نشریه نیلسون ریپورت که وضعیت کلیه PSP ها را در دنیا  بصورت سالانه گزارش می‌کند، در سال 2017 به رتبه نوزدهم دنیا با 4 پله رشد دست پیدا کردیم.
قمصری ادامه داد: ما در سال 2017 ، 3 میلیارد و 900 میلیون تراکنش داشتیم و پیش بینی ما برای امسال این است که نزدیک 5 میلیارد تراکنش داشته باشیم.
وی گفت: این رشد و به دست آوردن این رتبه انجام شدنی نبود مگر با کمک نیروهای متخصص و جوان؛ استراتژی ما این است که از نیروهای جوان استفاده کنیم و بستری را برایشان فراهم نماییم تا از خلاقیت‌شان در شرکت بهره‌مند شویم. ما مدیرعامل از خارج از شرکت استخدام نمی‌کنیم و اگر کسی شایستگی و لیاقت و بهره‌وری را در شرکت دارد، او را رشد می‌دهیم و ترجیح می‌دهیم از بدنه اجرایی خودمان مشاغل بالاتر را به آنها بدهیم. بنابراین بستر پویایی در شرکت پرداخت الکترونیک سامان وجود داشته و دارد.
قمصری در مورد موضوع اصلاح نظام کارمزد نیز گفت: چرخه اخذ کارمزد در کشور ما غلط است زیرا در مدل کارمزد فعلی بانک کارمزدها را از سپرده‌های مردم و از طریق سود تسهیلات پرداخت می کنند. بنابراین هزینه بسیار زیادی به بانک‌ها تحمیل می‌شود. از طرف دیگر در همه جای دنیا کارتخوان را خود پذیرنده تهیه می‌کند در حالی که در ایران PSPها باید هزینه زیادی را در سال برای تامین کارتخوان و رسید آن بپردازند. و اگر روزی برسد که این کارمزد قطع شود، شرکت‌های PSP به خطر میافتند.
در ادامه این نشست میلاد منشی پور، مدیرعامل تپسی به قدرت اقتصاد مشارکتی اشاره کرد و گفت: مفهوم اقتصاد مشارکتی در سانفرانسیسکو ایجاد شد و در آمریکا به بلوغ رسید و سپس در اروپا گسترش یافت. اقتصاد مشارکتی به درد کشورهایی مانند ایران می‌خورد. به این دلیل که کشورهایی مانند ایران، چند مشکل دارند. یکی از این مشکلات دارایی، و دومین مشکل، کمبود نقدینگی و سرمایه گذاری است.
وی افزود: شرکت پرداخت الکترونیک سامان، همواره در موقعیت‌هایی که در بازار وجود داشته، کارهای زیادی را برای اولین بار انجام داده‌ است. یکی از این کارها، ورود به موضوع اقتصاد اینترنتی و اقتصاد مشارکتی و سرمایه گذاری در مجموعه‌هایی شبیه به تپسی بوده است. ما از این پیوندی که صورت گرفته، بسیار خرسندیم و به آینده امیدوار هستیم.
در ادامه فرید ستاره مدیر کسب و کار نوین گفت: بر اساس سیاست‌های سپ در بحث مشارکت با شرکت‌های دیگر، ما 4 شاخص اصلی را برای خود مشخص کرده‌ایم که یکی از آنها تکمیل زیست محصول است. به این معنی که ما از طریق ارائه یک سری سرویس‌ها به یک سری شرکت‌های ثالث ، محصولات جدیدی  را به بازار ارائه می‌دهیم.شاخص دوم مدل توسعه بازار بوده به این صورت که با مشارکت کردن با کسانی که در حوزه فین تک فعالیت می‌کنند، بازار جدیدی را به  محصولات فعلی ما اضافه کنند. شاخص سوم بحث پر کننده شکاف است. در این شاخص، محصول فعلی ما در کنار یک محصول دیگر ، به یک محصول جدید تبدیل می‌شود. آخرین شاخص ما هم این است که نیم نگاهی به آینده داشته باشیم که چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد. و البته در کنار همه این‌ها ما سیاستی داریم که چگونه بازار را شناسایی کنیم.
وی افزود: در شاخص تکمیل زیست محصول چند وقت پیش از محصول بلوتوثمان رونمایی کردیم که با شرکت آتی پی کار مشارکتی انجام دادیم. در بحث توسعه بازار، می‌توان به مشارکت با تپسی اشاره کرد. در خصوص موضوع پر کننده شکاف، می‌توان به همکاری با شرکت نیکو کیوسک اشاره کرد که از طریق آن پوز ما در کنار یک کیوسک قرار گرفته و سرویس ارائه می‌دهد.در بحث نیم نگاهی به آینده هم، در موضوع رمزارزها و  بلاک چین بر روی شرکت همراستا سرمایه گذاری کردیم.
ستاره در انتها خاطر نشان کرد: در مجموعه سامان قرار نیست همه کارها را خودمان انجام دهیم. ما در حال حاضر به صورت مستقیم و غیر مستقیم با 13 شرکت کار مشارکتی انجام می‌دهیم. اعتقاد ما این است که پرداخت را می‌شناسیم و قرار نیست که در حوزه‌های دیگر وارد شویم و بنابراین باید با مشارکت دیگران و با فکرهای جدید بتوانیم یک روند رو به جلو را برای خود ایجاد کنیم.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.