سهامداران باز هم سود هنگفت خواهند کرد؟

کارشناسان اقتصادی با اشاره به ریزش حدود 11 هزار واحدی شاخص‌کل بورس در هفته‌جاری، تاکید دارند: «از الان به بعد سود کردن در این بازار، کار حرفه‌ای‌ها و براساس تحلیل‌های بنیادین و اقتصادی قابل توجه و پیچیده است و دیگر قرار نیست با خرید سهام هر شرکتی سودهای هنگفت نصیب فعالان بازار شود.»

عصر بانک؛مریم فکری: رکورد زدن‌های بورس در سال‌جاری تمامی ندارد؛ این رکود نه‌تنها در رشد ارزش سهام دیده می‌شد که حتی در سقوط شاخص بورس نیز رکوردهای تازه‌ای زده می‌شود.

 
سه‌شنبه هفته جاری شاخص‌کل بورس با ریزش نزدیک به 11 هزار واحدی، چشم حاضران تالار بورس را خیره کرد. این در شرایطی است که شاخص‌کل بورس در اولین روز کاری سال‌جاری روی پله 179 هزار و 194 واحد قرار داشت و در شهریورماه امسال با افزایش حدود 120 هزار واحدی نسبت به اول سال، وارد کانال 300 هزار واحدی شده بود.
 
رشدهای پی در پی شاخص‌کل بورس از شهریورماه ادامه داشت تا این‌که بیستم مهرماه با عدد 326 هزار و 190 واحد دیده شد، اما پس از آن، شاخص روند نزولی را در پیش گرفت؛ به طوری که در روز 21 مهرماه 10 هزار و 892 واحد ریخت.
 
سهم‌هایی که حبابی شدند
 
اگرچه شاخص‌کل بورس در نیمه اول امسال با بازدهی 74.6 درصدی مواجه بود، اما برخی از تحلیلگران معتقد بودند که رشد برخی از سهام‌ها در بورس حبابی است و ریزش ارزش این‌گونه سهام‌ها را پیش‌بینی می‌کردند.
 
علیرضا کدیور، کارشناس بورس گفته بود: «مساله‌ای که وجود دارد، این است که قیمت خیلی از سهم‌ها حبابی شده است. این حباب ممکن است بزرگ‌تر هم شود، ولی یک جایی قطعا این حباب می‌ترکد و قیمت سهم‌ها شروع به ریزش خواهد کرد. دلیل این حباب، ورود نقدینگی و رشد قیمت سهم‌ها است. در واقع ارزش واقعی برخی از سهم، رقم کنونی نیست.»
 
وی متذکر شده بود: «در حال حاضر خیلی از شرکت‌های زیان‌ده و خیلی از شرکت‌هایی که نسبت p به e بالا است، همچنان قیمتشان افزایش پیدا می‌کند. البته سهم‌های ارزنده هم داریم و نمی‌خواهم بگویم این اتفاق برای کل بازار افتاده، اما قیمت برخی از سهم‌ها حبابی شده است. این وضعیتی است که در بازار شاهد هستیم. »
 
مجید سلیمی‌بروجنی، تحلیلگر اقتصادی نیز در تحلیلی در خصوص وضعیت بازار سرمایه در نیمه نخست امسال، عنوان کرده بود: «باید توجه کرد که ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه در 6 ماه دوم سال بیشتر خواهد بود و معامله‌گری با تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال و رصد تمایلات بازار، موفقیت بیشتری خواهد داشت. »
 
وی عنوان کرده بود: «به نظر نمی‌رسد نقدینگی از بازارهای موازی همچون خودرو و مسکن خارج شده و به بازار سرمایه منتقل شده باشند؛ چراکه بورس تهران ظرفیت پذیرش این حجم از نقدینگی را ندارد. این نقدینگی‌های جدید ظاهرا متعلق به سهامداران حقیقی است که از بازارهای موازی همچون ارز و طلا ناامید شده و جذب این بازار شده‌اند. البته این نگرانی وجود دارد که این جابه‌جایی غیرحرفه‌ای نقدینگی بیش از هر عامل دیگری موجب افزایش قیمت‌ها شده و در برخی سهم‌ها به خصوص سهم‌های کوچک، حباب قیمتی ایجاد کرده است. »
 
سلیمی‌بروجنی تصریح کرده بود: «باید به این مساله توجه داشته باشیم که ادامه این روند ممکن است عواقب نامناسبی برای سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و تازه‌وارد داشته باشد، بنابراین باید سرمایه‌گذاران خرد تازه‌وارد و افراد آماتور به هشدارهایی که نهاد بازار می‌دهد، توجه کنند و از سرمایه‌گذاری مستقیم در این بازار در شرایطی که دچار هیجان‌زدگی است، بپرهیزند. »
 
وی تاکید کرده بود: «سرمایه‌گذاران باید دقت کنند که بازار همیشه با آنها مهربانی نمی‌کند و انتخاب و خرید سهام با چاشنی شانس و دنبال دیگران رفتن، در نهایت به ضرر آنها خواهد شد. »
 
400 هزار سرمایه‌گذار جدید وارد بورس شد
 
در این شرایط، اما مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از ورود 400 هزار سرمایه‌گذار جدید به بورس تهران در سال جاری خبر داد. علی صحرایی اعلام کرد: «امسال 400 هزار سرمایه‌گذار جدید برای اولین بار در بورس تهران حضور پیدا کرده و سرمایه‌گذاری کرده‌اند. »
 
وی در مورد میزان سرمایه جدید در بورس تهران گفت: «خالص سرمایه‌گذاری سهامداران جدید در سال جاری 3 هزار میلیارد تومان است که این منابع برای شرکت‌های بورسی فراهم شده است. »
 
صحرایی یادآور شد: «در فروردین 98 تعداد 15 هزار سهامدار در بورس حضور داشتند که در حال حاضر حدود 300 هزار نفر سرمایه‌گذار در بورس تهران حضور دارند. »
 
وی با بیان اینکه بازارهای رقیب مانند مسکن، سکه و ارز در رکود به سر می‌برند، متذکر شد:‌ «توجه سرمایه‌گذاران به حضور در بازار بورس از نتایج رکود در بازارهای موازی است. »
 
علت ریزش بی سابقه شاخص بورس
 
به‌نظر می‌رسد روز سه‌شنبه هفته‌جاری برخی پیش‌بینی‌ها درباره روند بازار سرمایه در نیمه دوم سال 98 درست از آب در آمد و بازار فضای عمومی منفی را تجربه کرد؛ به‌طوری که به جز تعداد انگشت‌شماری سهم (در حدود 11 سهم)، سایر سهام شرکت‌ها با ریزش قیمت مواجه شدند.
 
مدیر نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، علت ریزش شدید و بی‌سابقه شاخص و کاهش قیمت اکثر شرکت‌ها را فقط ناشی از رفتار هیجانی سهامداران مخصوصاً تازه‌واردان اعلام کرد. محسن خدابخش درباره شرایط روز گذشته بازار سهام گفت: «این جو هیجانی هم ناشی از غالب‌شدن رفتار سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و تصمیمات احساسی بوده و در برابر اقدام به فروش سهامداران حقیقی، حقوقی‌های بازار دست به خرید گسترده زده‌اند که حکایت از رفتار هیجانی سهامداران حقیقی دارد. »
 
این مقام مسئول افزود: «اثر مباحث سیاسی هم تمام شده و با نگاه بنیادی به شرکت‌های بزرگ می‌توان متوجه شد که هنوز قیمت سهام اکثر بزرگان در محدوده‌های مناسب و ارزنده‌ای قرار داشته و نسبت P/E برخی شرکت‌های حاضر در صنایع شیمیایی، فولادی و معدنی کمتر از میانگین P/E بازار و بین 4 و تا حداکثر 6 مرتبه است. »
 
خدابخش تاکید کرد: با این اوصاف به همه سرمایه‌گذاران مخصوصاً سهم اولی‌ها، توصیه می‌شود از رفتارهای هیجانی و احساسی پرهیز کرده و با دقت و تحلیل و با مشخص کردن استراتژی سرمایه‌گذاری و نگاه بلندمدت تصمیم‌گیری کنند. »
 
ورود به فاز اصلاح و استراحت
 
با این حال برخی کارشناسان عنوان می‌کنند در حال‌حاضر قیمت‌ها در بازار در حال اصلاح و استراحت است. به اعتقاد همایون دارابی، «به دلیل این‌که قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند، سپس می‌توان انتظار داشت تا قیمت‌ها به محدودیت جذابیت بازگردند و خریدها مجدد آغاز شود، این ماهیت تمام بازارها است. »
 
وی تاکید کرد: «از ابتدای سال تا هفته گذشته شاخص و نمادهای بورسی بیش از 80 درصد رشد کرد و نرخ بیشتر سهام‌ها دو برابر و بعضا سه برابر شد به همین دلیل طبیعی است که بازار به طور متوالی رشد نداشته باشد. »
 
دارابی متذکر شد: «به طور معمول سهامداران باید با دید بلندمدت به بازار سهام نگاه کنند و نوسانات مقطعی نباید بر تصمیمات آنها تاثیر بگذارد. »
 
پایان دوران طلایی سهام؟
 
در این میان، سیامک قاسمی، کارشناس ارشد اقتصاد در تازه‌ترین یادداشت خود در اینستاگرام درباره وضعیت بازار سرمایه نوشت: «در اقتصاد پیش‌بینی نقطه‌ای بازارها به معنای شناخت دقیق نقاط سقف و کف بازارها غیراقتصادی و غیرعلمی است و همزمان پیش‌بینی روندها و تغیر روندها و شرایط بازارها کاملا اقتصادی است. »
 
وی عنوان کرد: «به نظر من بازار بورس ایران به دلایل اقتصاد کلان همانند تعدیل با قیمت ارز، تعدیل با تورم، هجوم نقدینگی تازه و شرایط عمومی اقتصاد ایران و شاخص هجوم عوام و توده مردم به این بازار، دوره رشدهای طلایی خود را تمام کرده است و حتی اگر با دوپینگ و دخالت حقوقی ها، دولتی ها و غیره همانند ماه‌های اخیر از ریزش شدیدتر جلوگیری شود و حتی رشدهای مقطعی ایجاد شود، اما در نیمه دوم امسال به احتمالا زیاد وارد یک روند ایستا خواهد شد. »
 
قاسمی تاکید کرد: «از الان به بعد سود کردن در این بازار، کار حرفه‌ای‌ها و براساس تحلیل‌های بنیادین و اقتصادی قابل توجه و پیچیده است و دیگر قرار نیست با خرید سهام هر شرکتی سودهای هنگفت نصیب فعالان بازار شود. »
 
/خبرآنلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.