چگونه هوش مصنوعی و زنجیره بلوکی بر صنعت بیمه تاثیر می‌گذارند؟

اتخاذ فناوری‌های مدرن مانند هوش مصنوعی و زنجیره بلوکی در بیمه می‌توانند ناکارآمدی‌های مختلفی که در این صنعت دخیل هستند را برطرف کنند.

عصر بانک؛به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند زنجیره‌ بلوکی و هوش مصنوعی در صنعت بیمه می‌توانند رویه‌های مختلفی نظیر پردازش مطالبات، پذیره‌نویسی و بازاریابی را آسان کنند. مردم با ارائه‌دهندگان خدمات بیمه‌ای قرارداد می‌بندند تا دارایی‌های مختلف آنها نظیر منزل، ماشین، تلفن و… را بیمه کنند. به‌دلیل چنین تقاضای بالایی، بازار شرکت‌های بیمه‌ای به‌شدت رقابتی شده است. افزون بر این، پردازش مطالبات بیمه‌ای، رعایت مقررات، ارزیابی ریسک‌ها و جلوگیری از کلاهبرداری فقط برخی از پیچیدگی‌های مختلف در شرکت‌های بیمه‌ای است. مدیریت این پیچیدگی‌ها، چه برای ارائه‌دهندگان بیمه و چه برای مشتریان، می‌تواند پیچیده و خسته‌کننده باشد؛ بنابراین ارائه‌دهندگان بیمه باید برای راه‌حل‌های عملی به فناوری‌های نوین و کاربردهای آنها توجه کنند.

 

فناوری‌های مدرن مانند هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، اینترنت اشیا (IoT) و زنجیره بلوکی چندین صنایع مختلفی مانند خرده‌فروشی، امور مالی و مراقبت‌های بهداشتی را متحول ساخته‌اند. بنابراین اتخاذ فناوری‌های مدرن مانند هوش مصنوعی و زنجیره بلوکی در بیمه می‌توانند ناکارآمدی‌های مختلفی که در این صنعت دخیل هستند را برطرف کنند. شبکه‌های مبتنی‌بر زنجیره بلوکی می‌توانند داده‌های مشتری را امن ساخته و پرداخت را به‌صورت خودکار انجام دهند؛ درحالی‌‌که هوش مصنوعی می‌تواند خطرات بالقوه را تجزیه و تحلیل کند و به توسعه تاکتیک‌های بازاریابی خاص مشتری کمک کند. در کنار هم، این فناوری‌ها و کاربردهای نوآورانه آنها می‌توانند بهره‌وری و تجربه مشتری را تقویت کرده و از کلاهبرداری جلوگیری کنند. در ادامه به برخی از کاربردهای این دو فناوری در صنعت بیمه پرداخته شده است.

برخی کاربردهای هوش مصنوعی در بیمه عبارتند از:

– شخصی‌سازی حق بیمه خودرو: فناوری‌های هوش مصنوعی با تحلیل الگوهای رفتاری رانندگان می‌توانند حق بیمه خودرو را برای هریک از آنها شخصی‌سازی کنند. به‌عنوان نمونه افرادی که تند و بی‌توجه رانندگی می‌کنند در مقایسه با آنهایی که با مراعات رانندگی می‌کنند حق بیمه متفاوتی خواهند داشت.
– پذیره‌نویسی خودکار (Automated Underwriting): وظیفه اصلی کارگزار بیمه، ارزیابی و تحلیل خطرات احتمالی مربوط به بیمه مشتریان و دارایی‌های آنها است که خود این کار مستلزم تحلیل اطلاعات است. شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی به حجم وسیعی از داده‌های گوناگون دسترسی یافته و آنها را تحلیل کنند که این کار عملا می‌تواند پذیره‌نویسی را خودکار سازد.
– دستیارهای مجازی (چت روبات): شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند از دستیارهای مجازی مبتنی‌بر هوش مصنوعی که دارای توان پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) هستند برای کمک به مشتریان خود استفاده کنند.
– بازاریابی خاص مشتری: با بهر‌ه‌گیری از هوش مصنوعی، شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند کمپین‌های بازاریابی خاصی برای مشتریان مختلف برگزار کنند.
برخی کاربردهای زنجیره بلوکی در بیمه نیز عبارتند از:
– مطالبات بیمه‌ای: شرکت‌های بیمه‌ای با بهره‌گیری از قراردادهای هوشمند (Smart Contract) می‌توانند قواعد تجاری خاصی برای خودکار‌سازی پردازش مطالبات بیمه‌ای تدوین کنند.
– بیمه سلامت: ظهور زنجیره بلوکی در بخش سلامت می‌تواند به بیماران کمک کند تا با امنیت بالایی اطلاعات پزشکی خود را به اشتراک بگذارند.
– ردگیری دارایی (Asset Tracking): فناوری بلاک‌چین در شرکت‌های بیمه‌ای می‌تواند فرآیند ردگیری دارایی و اثبات مالکیت را تسهیل کند.
– تشخیص تقلب: با بهره‌گیری از فناوری زنجیره بلوکی، شرکت‌های بیمه‌ای خواهند توانست با امنیت بالایی داده‌ تراکنش‌های خود را به اشتراک گذاشته و در جهت یافتن الگوهای مشکوک موجود در یک اکوسیستم اقتصادی با یکدیگر همکاری کنند.
/دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.