با وام مسکن می‌توان 12 متر خانه خرید؟

با وام 160 میلیون تومانی زوجین می‌توان یک اتاق 12 متری در تهران خریداری کرد!

عصر بانک؛ وام 160 میلیون تومانی زوجین تا حدود دو سال قبل حدود 50 درصد قیمت یک خانه 75 متری در تهران را پوشش می‌داد. اما هم‌اکنون با توجه به قیمت میانگین مسکن در پایتخت که 12 میلیون و 667 هزار  تومان است، با وام 160 میلیون تومانی می‌توان یک اتاق 12 متری خریداری کرد و قدرت پوشش‌دهی این تسهیلات به حدود 17 درصد رسیده است. به همین دلیل متقاضی چندانی برای دریافت انواع تسهیلات مسکن به بانک مراجعه نمی‌کند.

 
قیمت اوراق تسهیلات مسکن از حدود 80 هزار تومان در دو سال قبل به نصف کاهش یافته و در روزهای اخیر  «تسه» به محدوده 40 هزار تومان رسیده است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد کسادی معاملات منجر به کاهش مراجعه برای سپرده‌گذاری شده است. در این میان رقابت منفی بانک‌ها در پرداخت سود سپرده باعث شده تا نقدینگی به دیگر بانک‌ها برود تا به گفته مدیرعامل  بانک مسکن، این بانک در جذب سرمایه دچار مشکل شود.
 
آن‌طور که رحیمی انارکی عنوان کرده، هم‌اکنون در جذب سپرده‌های جدید به دلیل آنکه وارد رقابت نرخ سود بانکی با سایر بانک‌ها نشده‌ایم با مشکل مواجه هستیم.
 
مدیرعامل بانک‌مسکن تصریح کرد: امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده و تلاش‌هایی که برای ایجاد انضباط مالی در بانک مسکن انجام شد، نرخ سود سپرده در نیمه دوم امسال برای این بانک بهتر شود و بتوانیم منابع موردنیاز خود را در نیمه دوم سال در قالب جذب سپرده، تامین کنیم.
 
رحیمی‌انارکی گفت: بانک‌مسکن همچنین یکسری از ابزارهای جدید را در دستور کار و در دست پیگیری دارد. که با این ابزارهای جدید در صدد هستیم تا بتوانیم حوزه تامین مالی طرح‌های مسکن را در بازار سرمایه توسعه و تعمیق دهیم.
 
وی تقویت بازار سرمایه را در اجرای طرح‌های مسکنی مستلزم همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین سایر نهادهای ناظر از جمله بانک‌مرکزی دانست و گفت: در این خصوص لازم است تا همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و همچنین اقتصاد و دارایی با بانک‌مسکن بیشتر شود تا بتوانیم فعالیت‌ها را سهل‌تر به پیش ببریم.
 
 مدیرعامل بانک مسکن هم‌چنین  درباره چگونگی تامین اعتبار برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن گفت: بانک مسکن از 400 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی، پرداخت تسهیلات به 240 هزار واحد را تقبل کرده است که در این زمینه بخشی از تامین اعتبارات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم انجام می‌شود.
 
مدیرعامل بانک مسکن افزود: هم‌اکنون بیش از 350 هزار فقره حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم وجود دارد که حداقل‌ها را رعایت کرده‌اند.
 
رحیمی‌انارکی ادامه داد:  بخش دیگری از تامین اعتبار طرح اقدام ملی مسکن را از محل اقساط وصولی بانک که پیش‌بینی کرده‌ایم امسال رقم قابل‌توجهی باشد انجام می‌شود.
 
/ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.