یارانه چند ایرانی تاکنون قطع شده است؟

در نیمه دوم سال اگر وعده‌های وزیر کار عملی شود، یارانه 24 میلیون نفر حذف خواهد شد که به معنای کاهش هزینه بیش از 6 هزار میلیارد تومانی برای نیمه دوم سال و کاهش هزینه 12 هزار و 744 میلیارد تومانی برای سال آینده خواهد بود.

عصر بانک؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته اعلام کرد در حال حاضر امکان حذف 24 میلیون نفر وجود دارد. این رقم معادل همان سه دهکی است که وعده داده شده بود از مهرماه یارانه نقدی دریافت نکنند. این  در حالی است که اخبار رسمی حاکی از آن است که 170 هزار خانوار که معادل 700 هزار نفر می‌شوند تا شهریور ماه با قطع یارانه نقدی مواجه شده‌اند. محمد شریعتمداری هم وعده داده تا منابع آزاد شده از این راه صرف تولید در داخل کشور شوند و از همان ماه اول به چرخه اقتصادی کشور بازگردد. با این حال وی از بیان توضیح بیشتر خودداری کرد.

 
با این حال یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد دولت تا اینجا با حذف 700 هزار نفر نزدیک به 31 میلیارد تومان در هزینه‌های خود در یک ماه صرفه‌جویی کرده است. با این حال اگر دولت اقدام به حذف یارانه‌های 24 میلیون نفر کند هر ماه رقمی بالغ بر هزار و 62 میلیارد تومان صرفه‌جویی خواهد کرد. به بیان دیگر اجرای این سیاست سبب خواهد شد تا در نیمه دوم سال دولت با صرفه جویی بیش از 6 هزار و 377 میلیارد تومانی سال را به پایان ببرد که طبعا می‌تواند در سال سخت 98 کسری بودجه را تا حدودی تعدیل کند.
 
از سوی دیگر سال آینده نیز برای دولت در شرایطی آغاز خواهد شد که 30 درصد هزینه کمتر برای یارانه‌های نقدی خواهد کرد که به معنای کاهش بار 12 هزار و 744 میلیارد تومانی در سال 99 خواهد بود.
 
/خبرآنلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.