نصب ATM به جای استفاده از کارتخوان در اماکن تجاری و خدماتی تخلف است؟/ واگذاری و ادغام 10 هزار شعبه بانکی

معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت:10 هزار شعبه بانکی در سراسر کشور واگذار و ادغام خواهد شد که از محل آن 80 هزار میلیارد تومان از منابع بانک ها آزاد می شود.

عصر بانک؛«عباس معمارنژاد» عصر شنبه در نشست خبری با اشاره به اصلاح نظام بانکی و بودجه کشور افزود: باید تا 15 آبان ماه بودجه شرکت‌های دولتی تهیه و به مجلس ارائه شود.

 

معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: بر این اساس تا پایان مهر ماه به این شرکت‌ها مهلت داده ایم تا گزارشات خود را در اختیار سازمان بودجه قرار دهند.
 
معمارنژاد اضافه کرد: 73 شرکت مادر تخصصی در کشور فعالیت دارند که 370 شرکت در زیر مجموعه آنها قرار دارند؛ دولت در این شرکت ها بیش از 50 درصد سهم دارد.
 
وی به زیان‌ده بودن برخی شرکت‌های دولتی اشاره کرد و ادامه داد: برخی از شرکت‌های دولتی به دلیل ماهیت کارشان زیان‌ده هستند؛ به عنوان مثال شرکت بازرگانی دولتی قیمت گندم را به قیمت تعیین شده از کشاورزان خریداری کرده و آن را به قیمت پایین تر به نانوایی‌ها تحویل می دهد که این موضوع باعث زیاد شدن این شرکت می شود.
 
معمارنژاد گفت: سال گذشته با توجه به شفاف شدن نظام مالی شرکت‌ها تعداد بیشتری از شرکت‌های زیانده شناسایی شده است.
 
معاون وزیر اقتصاد درباره واگذاری شرکت‌های دولتی نیز گفت: برخی مسایل درباره شرکت‌هایی که در لیست واگذاری قرار دارند مطرح شد مبنی بر اینکه کار حاکمیتی می کنند.
 
وی اظهار داشت: به همین دلیل کارگروهی در وزارت اقتصاد تشکیل شده تا به این گونه مسائل رسیدگی شود.
 
معمارنژاد گفت: 600 شرکت دولتی در فهرست واگذاری هستند که دولت از یک سهم تا بیش از 50 درصد سهام آن ها را در اختیار دارد.
 
وی درباره بازگشت هپکو نیز افزود: یکی از راهکارها، بازگشت آن به شرکت ایدروست که تصمیم نهایی درباره آن اتخاذ نشده است.
 
معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: البته امکان دارد که یک مشتری دارای اهلیت پیدا شده و به آن واگذار شود.
 
معمارنژاد درباره اصلاح نظام بانکی گفت: در این طرح، چالش‌ها و راهکارهایی در سه محور مالی، ساختاری و قوانین و مقررات تعیین شده است.
 
وی با اشاره به ناترازی مالی بانک‌ها گفت: برخی بانک ها دارای اموال و دارایی های موهوم و منجمد هستند که در پی حل این مشکل هستیم.
 
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه امسال 60 هزار میلیارد تومان از محل فروش اموال مازاد بانک ها پیش بینی شده است، اضافه کرد: شرکتهایی مانند گروه سرمایه گذاری امید، نیروگاه جهرم، گروه توسعه ملی و کشت و صنعت کارون واگذار شده یا آماده واگذاری هستند.
 
معمارنژاد اضافه کرد: از سال 96 تا کنون 14 هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانک ها فروخته شده است.
 
معاون وزیر اقتصاد به وجود برخی مقاومت‌ها در مقابل فروش اموال مازاد بانک ها اشاره کرد و گفت: مشکلی که در این بخش وجود داشت این است که هیچ چارچوب مشخصی درباره عرضه اموال مازاد بانک‌ها وجود نداشت که در نهایت پیشنهاد شد که می‌توانند از دستورالعمل‌های مربوط به خصوصی سازی و اصل 44 خاک برای ارزش گذاری و تخصیص وجوه واگذاری استفاده کنند.
 
وی همچنین به کاهش شعب بانکی اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود که 10 هزار شعبه بانکی در سراسر کشور واگذار شود که از محل آن 80 هزار میلیارد تومان از منابع بانک ها آزاد می شود.
 
معاون وزیر اقتصاد درباره تعیین تکلیف دولت به بانکها نیز گفت: راهکارهای مختلفی برای کاهش این بدهی مطرح شده از جمله تبدیل این بدهی به اوراق است.
 
معمارنژاد یادآور شد: بر اساس گزارش حسابرسی شده سال 96 حدود 107 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک های دولتی بدهی داشته است.
 
وی ادامه داد: اصلاح نرخ کارمزد خدمات بانکی و افزایش آن و افزایش سرمایه بانک ها از جمله راهکارهای دیگری است که برای اصلاح نظام بانکی پیشنهاد شده است.
 
معاون وزیر اقتصاد درباره چالش‌های نظام بانکی نیز گفت: عدم استقرار حاکمیت شرکتی، سیاست های غیر متمرکز بانک ها و اعتبارسنجی نامناسب بانک‌ها از جمله چالش‌های شبکه بانکی کشور به شمار می رود.
 
معمارنژاد تصریح کرد: در صورت پیاده سازی نظام اعتبار سنجی در بانکها، مطالبات غیر جاری بانک‌ها کاهش زیادی خواهد یافت.
 
وی درباره تخلف برخی بانک ها در اعطای وام ازدواج گفت: بانک ها باید طبق مقررات نسبت به اعطای این وام ها اقدام کنند و در صورت وقوع تخلف این موضوع پیگیری خواهد شد.
 
معاون وزیر اقتصاد درباره بدهی بخش شرکتها به به بیمه ها نیز گفت: یکی از شرکت ها بدهی سنگینی به بیمه ها داشت که توافق شد بخشی از این بدهی به صورت نقد و برخی به صورت اقساط پرداخت شود.
 
وی درباره مقابله با حساب های بانکی اجاره نیز گفت: به همه بانک‌ها ابلاغ شده است که هیچ حساب بانکی بدون احراز هویت نباید تراکنش داشته باشد.
 
معمارنژاد تصریح کرد: تراکنشی از طریق حساب های بدون هویت انجام نمی شود.
 
وی با اشاره به افزایش اعطای تسهیلات توسط نظام بانکی نیز گفت: در چهار ماه نخست امسال میزان اعطای تسهیلات به بخش‌های مختلف حدود 25 درصد افزایش یافته است.
 
معاون وزیر اقتصاد افزود: با توجه به اهمیت بخش تولید اعطای تسهیلات 61 درصد افزایش داشته که نشان‌دهنده اهمیت تولید است.
 
وی درباره نصب دستگاه های خودپرداز در برخی محل ها به جای دستگاه پوز (کارتخوان) برای فرار مالیاتی گفت: دستگاه‌های خودپرداز نباید با هدف جایگزینی با دستگاه‌های کارتخوان باشد و انجام این کار تخلف است.
 
وی تصریح کرد: نصب دستگاه‌های خودپرداز دارای مقررات خاصی است که توسط بانک‌ها رسیدگی می‌شود.
 
معمارنژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اقدام بانک‌ها به نصب ATM در مراکزی که نیازی به این امکانات نیست و با کارتخوان می‌توان خدمات مشابه را ارائه داد، گفت: به جز ادارات دولتی و اماکن عمومی، بانکها نسبت به نصب ATM اقدام نمی‌کنند و نصب ATM در اماکن مقررات خاص خود را دارد. اما اگر ATM به جای فعالیت کارتخوان نصب شود تخلف است و با آن بانک مطابق قانون برخورد خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: ATM باید در مکانی نصب شود که امور مردم بتوانند مردم از آن استفاده کنند.
 
معمارنژاد گفت: البته سرانه استفاده و نصب ATM در کشور ما نسبت به بسیاری از کشورها بسیار پایین‌تر است.
 
معمارنژاد همچنین با اشاره به موضوع حساب‌های اجاره‌ای گفت: در حال حاضر در نظام بانکی هیچ حسابی بدون هویت مشخص وجود ندارد و تمام بانک‌ها نسبت به بستن حسابهای بدون هویت اقدام کردند.
 
وی گفت: منظور از حساب‌های بدون هویت حساب‌هایی هستند که کد ملی یا شناسه‌های خاص ندارند. البته ممکن است سوءاستفاده‌هایی از حساب دیگران انجام شود که باید متولیان این امر شناسایی حساب‌ها اقدام کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.