تجهیز اسلحه بانکی سازمان مالیاتی

مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی، با اشاره به حرکت در مسیر گام دوم هوشمند‌سازی نظام مالیاتی، گفت: سیستم بانکی کشور باید هر ماه اطلاعات تراکنش‌های بانکی مودیان را به سازمان مالیاتی ارسال کند.

عصر بانک؛هادی خانی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه، براساس قانون بودجه سال‌جاری یک دسترسی برای سازمان مالیاتی جهت بررسی تراکنش‌های بانکی ایجاد شده است، گفت: پیش از این براساس ماده 230 قانون مالیات‌های مستقیم، ماده 30 قانون مالیات ارزش افزوده و ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور مجوز قانونی بررسی تراکنش‌های بانکی را دریافت کرده بود.

 
به گفته این مقام مسوول در سازمان مالیاتی، در قانون بودجه سال 98، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر دسترسی سازمان مالیاتی به تراکنش‌های بانکی مجددا تاکید داشتند. پیش از این تراکنش‌های بانکی به‌صورت سالانه دریافت می‌شد اما براساس این قانون امکان دسترسی ماهانه به اطلاعات تراکنش‌های بانکی فراهم شد. مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد، براساس مفاد قانونی اشاره شده سازمان مالیاتی در سقف و آستانه تعریف شده اطلاعات تراکنش‌های بانکی 3 سال اخیر مودیان هدف را دریافت کرده است.
 
خانی تاکید کرد: سالانه میلیاردها رکورد اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی در سیستم بانکی کشور انجام می‌شود که سازمان مالیاتی نه به تمام این اطلاعات نیاز دارد و نه فضای مناسبی برای ذخیره‌سازی آن را در اختیار دارد. وی افزود: البته در گام دوم هوشمند‌سازی نظام مالیاتی کشور نحوه دریافت این اطلاعات تغییر خواهد کرد. بر این اساس تلاش شده است تا استاندارد‌سازی دریافت اطلاعات بانکی مودیان تغییر کند. این مقام مسوول در نظام مالیاتی کشور ادامه داد: باید ریز دیتای بانکی به شکل جدیدی از سیستم بانکی کشور دریافت شود تا علاوه بر کاهش هزینه، کارآمدی مبارزه با فرار مالیاتی افزایش یابد. در این مسیر باید در نهایت دیتای پالایش شده مورد نیاز سازمان امورمالیاتی از سازمان تولیدکننده آن دریافت شود.
 
مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: سازمان مالیاتی دسترسی کاملی به تراکنش‌های بانکی مشکوک و نیازمند بررسی را داشته اما با مجوز قانونی جدید فرآیند مبارزه با فرار مالیاتی تسریع خواهد شد. به گفته این مقام مسوول در سازمان امور مالیاتی در قانون بودجه 98 نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر دسترسی سازمان امور مالیاتی به تراکنش‌های بانکی به‌صورت ماهانه تاکید مجدد کرده‌اند. هر چند پیش از این و برابر مواد قانونی مورد اشاره، سازمان امور مالیاتی بدون محدودیت زمانی و در هر دوره زمانی مورد نیاز امکان دسترسی به ریز تراکنش‌های بانکی را داشته و دارد و این‌طور نیست که قانون بودجه 98 امتیاز جدیدی برای دسترسی‌های سازمان محسوب شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.