سرپیچی 70 درصد پزشکان از قانون نصب کارتخوان

در حالی مهلت تعیین شده برای ثبت‌نام دستگاه‌های کارتخوان توسط صنف پزشکان به پایان رسیده است که آمارها گویای ثبت نام فقط 30 درصد از پزشکان در این طرح بوده است؛ با این حال سازمان امور مالیاتی تا این لحظه واکنشی به این سرپیچی آشکار از قانون نداشته است.

عصر بانک؛ مهلت تعیین شده برای ثبت کارتخوان در مطب پزشکان در حالی امروز (یکم مهرماه) به پایان می‌رسد که به گفته مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت سازمان امور مالیاتی تا روز قبل فقط 30 درصد از پزشکان در این راستا اقدام کرده بودند. بر این اساس حدود 74 هزار پزشک ملزم به نصب کارتخوان در مطب‌های خود شده‌اند اما از این تعداد فقط 22 هزار و 500 نفر در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده‌اند.

 
به نظر می‌رسد صنف پزشکان تهدیدهای سازمان امور مالیاتی را جدی نگرفته و آن طور که از واکنش‌های سازمان امور مالیاتی هم برمی‌آید، این نهاد مالیاتی هم قصد ندارد خود را این صنف قدرتمند درگیر کند.
 
زور پزشکان به قانون می‌چربد؟
 
واقعیت این است که پزشکان علاوه بر اثرگذاری اجتماعی بالایی که دارند، به لحاظ سیاسی هم از نفوذ و قدرت بالایی برخوردار هستند. داشتن فراکسیونی مستقل در مجلس شورای اسلامی با عنوان "فراکسیون بهداشت و درمان" تنها یکی از ابزارهای قدرتمند این صنف در دستگاه سیاستگذاری کشور است.با این حال به نظر می‌رسد دستگاه‌های نظارتی نباید از موضوعی به اهمیت مالیات‌ها آن هم در سال سخت اقتصادی به سادگی عبور کنند.
 
با این حال، همه این موارد نباید باعث شود که یک صنف در برابر قانون پافشاری کند، مخصوصا اگر این قانون به مالیات مربوط باشد که در این شرایط اقتصادی بودجه اقتصادی کشور بسیار به آن وابسته است. از طرف دیگر اگر صنف پزشکان موفق شوند از زیر بار قوانین مالیاتی شانه خالی کنند احتمالا دیگر اصناف نیز به تبع آنها زیر بار نصب دستگاه کارتخوان در دفاتر خود نخواهند رفت.
 
جلسه‌ای مسالمت آمیز برای اجرای قانون
 
با این حال به نظر می‌رسد سازمان امور مالیاتی از مواضع سفت و سخت خود برای برخورد قاطع با پزشکان متخلف و تعیین ضرب العجل برای آنها کوتاه آمده و به همین دلیل سعی کرده با تشکیل جلسه‌ای با پزشکان قضیه را به صورت مسالمت آمیز خود فیصله دهد.
 
بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، در نشستی که 30 شهریور ماه در بالاترین سطوح مدیریتی در سازمان نظام پزشکی برگزار شد طرفین توافق کردند در کمیته‌ای مشترک و با حضور نمایندگان تام‌الاختیار، راهکارهای مناسب بررسی و اطلاع رسانی شود.
 
ظاهرا در این جلسه سه ساعته که رییس کل  سازمان امور مالیاتی و برخی معاونین وی، رییس کل سازمان نظام پزشکی، معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان، معاون کل وزارت بهداشت، رییس کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، رییس شورای عالی نظام پزشکی و رییس مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی ایران و جامعه جراحان کشور نیز شرکت داشتند بر حل مشکلات مالیاتی جامعه پزشکی به دور از دخالت های رسانه‌ای و در فضایی کارشناسانه بدون تنش، تهدید و یا عبارت های نامتناسب و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور تاکید شده است!
 
از طرف دیگر، بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی علی رستم پور -مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون سپاری سازمان امور مالیاتی- درباره همین جلسه گفت: در این جلسه رئیس و هیات مدیره سازمان نظام پزشکی و شورای عالی نظام پزشکی، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، قائم مقام وزیر بهداشت و رئیس سازمان امور مالیاتی حضور داشتند. روند جلسه مثبت بود و همه بر این موضوع تاکید کردند که دنبال تمکین به قانون هستند. البته از فضای رسانه‌ای ایجادشده علیه پزشکان گلایه داشتند؛ چراکه به اعتماد میان بیمار و پزشک آسیب می‌بیند!
 
رستم‌پور ادامه داد: قرار بر این شد که از ادبیات و زبان تشویقی بیشتر استفاده شود و در این راستا کمیته‌ای چهارجانبه در رابطه با مالیات پزشکان با حضور نمایندگان مجلس،‌ وزارت بهداشت، سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی تشکیل شود تا بر تکالیف قانونی و حتی بخش رسانه‌ای مالیات پزشکان مدیریت داشته باشد.
 
رسانه‌ها دخالت نکنند؟ چرا؟
 
اما این تاکید بر عدم دخالت رسانه‌ها در پیگیری یک مطالبه قانونی و عمومی چه علتی می‌تواند داشته باشد؟ مگر غیر از این است که تاکنون این رسانه‌ها بوده‌اند که پیگیر اجرای قوانین مالیاتی برای پزشکان بوده‌اند؟ پس چرا نباید رسانه‌ها در احقاق حقوق عمومی دخالت کنند؟ یکی دیگر از موضوعاتی که مطرح می‌شود فرهیخته بودن اقشار پزشکان و ضرورت احترام به این اقشار است! اما آیا واقعا مطالبه پرداخت مالیات می‌تواند باعث کسر شان یک صنف باشد‍!؟
 
پیش از این هادی خانی -مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی- درباره اقدامات سازمان در خصوص ساماندهی دستگاه کارتخوان (POS) برای پزشکان اظهار کرد: بنده امروز بسیار متاسفم از اعلام این خبر که با وجود تعامل خوب سازمان با قشر تحصیل‌کرده پزشکان و تمدید دوباره فرصت، پزشکان در آزمون شفاف‌سازی اقتصاد کشور و اعتماد سازی مردم به شفافیت اقتصادی کشور نمره خوبی را دریافت نکرده‌اند و این درحالی است که انجام این فرآیند 10 تا 15 دقیقه از وقت پزشکان را خواهد گرفت.
 
خانی همچنین گفت: افرادی که تا مهرماه به اجرای قانون تمکین نکنند، از نظر سازمان یک استعداد بالقوه و بالفعل فرار مالیاتی محسوب می‌شوند و اگر فرار مالیاتی بر آنان محرز شود، بر طبق قانون با آنان برخورد خواهیم کرد. انتظار داریم که برای تحقق اهداف شفاف‌سازی کشور پزشکان همراهی بیشتری با ما داشته باشند. همچنین کسانی که تا پایان مهرماه به قانون تمکین نکنند دو درصد از درآمد آنان به عنوان جریمه مطالبه خواهد شد که غیر قابل بخشش است. افرادی که در فضای مجازی برای جو سازی تلاش کردند و یا پزشکان را به عدم همکاری با سازمان امور مالیاتی تشویق کردند، این افراد در اولویت دفتر مبارزه با پولشویی قرار خواهند گرفت.
 
/ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.