B رسید ، محصول جدید محیط زیستی ایران ارقام

معاون نرم افزار شرکت ایران ارقام گفت: ایده تولید محصول رسید دیجیتال ایران ارقام (بی رسید) از زمان آغاز موضوع تحریم ها مطرح شد که مشکل تهیه رول رسید کاغذی برای ترمینال ها، ابزارهای پرداخت و بانکی شدت گرفت و برداشتن قدمی در جهت کاهش مصرف کاغذ و کمک به حفظ محیط زیست اهمیت یافت.

عصر بانک؛حذف رسیدهای کاغذی ترمینال های بانکی و هزینه های تهیه آن، کمک به حفظ محیط زیست، ایجاد حسابداری شخصی (PFM) و نیز تجربه کاربری بهتر سرویس های بانکی مشتریان از مزایای محصولی است که شهرام برنجی، معاون نرم افزار شرکت ایران ارقام توضیحات کاملی را در خصوص آن با ما در میان می گذارد.

 
کلیات محصول رسید دیجیتال ایران ارقام و کارکردهای آن را توضیح دهید.
 
ایده تولید محصول رسید دیجیتال ایران ارقام (بی رسید) از زمان آغاز موضوع تحریم ها مطرح شد که مشکل تهیه رول رسید کاغذی برای ترمینال ها، ابزارهای پرداخت و بانکی شدت گرفت و برداشتن قدمی در جهت کاهش مصرف کاغذ و کمک به حفظ محیط زیست اهمیت یافت. نکته باز دیگر معضل نگهداری رسیدها و حسابداری تراکنش های مالی دارنده کارت های بانکی بود.
 
با توجه به نیازمندی های فوق الذکر تحقیقاتی در خصوص تجربه سایر کشورها صورت گرفت که نتیجتاً به محصول Zeipt متعلق به شرکت سوئدی و نروژی رسیدیم و مذاکرات را برای همکاری مشترک جهت تولید و بومی سازی محصول رسید دیجیتال ایران ارقام سازگار با معماری شبکه پرداخت ایران و تکنولوژی توسعه محصول اسکاندیناوی شروع کردیم. 
 
طی زمان تولید محصول به خاطر وضع تحریم ها مشکلاتی در همکاری مشترک ایجاد شد و روند انتقال تکنولوژی مدتی به تأخیر افتاد و در نهایت توانستیم با اندکی تأخیر، محصول را تولید و بومی سازی کنیم.
 
این محصول چه مزایایی برای سیستم بانکی دارد؟
 
همانطور که در پاسخ سوال قبلی به طور مختصر مطرح شد مواردی همچون حذف رسیدهای کاغذی ترمینال های بانکی و هزینه های تهیه آن، کمک به حفظ محیط زیست، ایجاد حسابداری شخصی (PFM) و نیز تجربه کاربری بهتر سرویس های بانکی مشتریان از مزایای این محصول برای بانک ها می باشد.
 
در طراحی این محصول به خواسته مشتری نیز توجه شده و آیا مزیتی نیز برای مشتری ایجاد می کند؟
 
به طور کلی در مراحل آغازین طراحی هر محصولی، خواسته های مشتری و نیازهای او مورد مطالعه قرار می گیرد. همانطور که مستحضرید امکان ارائه رسید دیجیتال در نرم افزارهای پرداختی موجود وجود دارد ولی مزیتی که "بی رسید " نسبت به سایر این نرم افزارها دارد، تکنولوژی ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات آن است. با توجه به اینکه ایران ارقام دارای سوئیچ بانکی است و تمامی کارت های بانکی در سوئیچ کارت بانک ها صادر می شود و تمامی تراکنش های پرداختی و بانکی در این کانال در دسترس می باشد، مشتری می تواند با تعریف کارت قابل پشتیبانی این سرویس، رسید تراکنش های پرداخت و بانکی خود را به صورت یکجا داشته باشد. از سویی دیگر اطلاعات با ارزشی مانند آدرس ترمینال، صنف پذیرنده و سایر اطلاعاتی که بتوان از شبکه استخراج کرد به رسید اضافه می‌شود و با استفاده از این اطلاعات می توان خدمات حسابداری شخصی PFM 
  (Personal Finance Management) نیز به مشتری ارائه داد. از آنجا که رسیدهای مورد بحث اینترنتی و برخط می باشند، مشتریان با استفاده از این سرویس نیازی به دریافت پیامک تراکنش نداشته و می توانند این سرویس را غیرفعال نمایند.
 
با توجه به موقعیت خاص منطقه ای کشور و وضع تحریم های بین المللی علیه ما و همچنین نام گذاری سال 98 به نام "سال رونق تولید"، آیا این محصول می تواند به خودکفایی کشور کمک نماید؟
 
به طور قطع می توان اجرای این پروژه را گامی در جهت خودکفایی کشور از دو لحاظ به حساب آورد: 1- جایگزینی رسید دیجیتال با رسید کاغذی و کم شدن مصرف کاغذ با توجه به مشکلات و هزینه بالای واردات رول های رسید 2- انتقال دانش تکنولوژی تولید نرم افزاری به کارشناسان کشور.
 
آیا ایران ارقام برنامه ای برای توسعه این محصول و کارکردهای آن در نظر دارد؟
 
فاز دوم محصول ارائه خدمات حسابداری شخصی به مشتریان این سرویس بر پایه سایر اطلاعات استخراجی تراکنش و استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی برای ارائه مشاوره بهینه مالی به دارنده کارت می باشد.
 
آیا این محصول قابلیت خدمت رسانی به صورت بستری مشترک به تمامی بانک ها را دارد؟
 
یکی از مزیت های این پروژه این است که قابلیت ذخیره اطلاعات تراکنش بانک‌های طرف قرارداد را در فضای مشترک و امن به صورت کاملاً ایزوله دارد و مشتری می تواند رسید تراکنش‌های کارت قابل پشتیبانی این سرویس را دریافت نماید.
 
آیا رسید الکترونیکی در محصولاتی از قبیل پایانه فروشگاهی، صندوق فروشگاهی، کیوسک¬های غیربانکی و … نیز کاربرد دارد و یا صرفاً برای ارائه خدمت در زمینه خودپرداز بانکی آماده شده است؟
 
بله در طراحی و بومی سازی محصول از ابتدا موضوع تطابق و کاربرد آن در صندوق‌های فروشگاهی مدنظر قرارگرفته است با توجه به اینکه این سامانه به سوئیچ بانکی متصل است، مشتری رسید دیجیتال تمامی تراکنش ها را با فرمت مورد نظر سازمان مالیاتی یا خود مشتری می تواند دریافت کند اما در حال حاضر با فعال سازی کارت در این سامانه، رسید کاغذی خودپرداز چاپ نمی شود و در آینده امکان اتصال شرکت های پرداخت توسط API های استعلام به سامانه وجود دارد و می توان رسید کاغذی ابزارهای پرداخت از جمله دستگاه های کارتخوان را با استفاده از این محصول نیز حذف نمود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.