ثروتمند‌ترین مردان تاریخ چگونه پولدار شدند؟+عکس

در ادامه با ثروتمندترین مردانی از دنیای قدیم آشنا خواهیم شد و می‌خواهیم ببینیم آن‌ها چطور ثروتمند شدند و این ثروت عظیم را صرف چه کار‌هایی کردند.

عصر بانک؛ شاید تصور کرده باشید میلیاردرهایی مانند جف بزوس، مدیر شرکت آمازون یا بیل گیتس، مدیر شرکت مایکروسافت، ثروتمند ترین انسان های تاریخ بوده اند. اما حتی اگر شخصیت های تاریخی ای مثل اسکندر کبیر، چنگیز خان، شاه سلیمان، بسیاری از امپراتورهای رومی و فرعون های مصر را هم در نظر نگیریم (چون هیچ اطلاعات دقیقی درمورد میزان ثروت آن ها وجود ندارد)، ثروتی که مردان دنیای امروز از آن برخوردارند، باز هم در برابر ثروت عظیم مردان دنیای قدیم هیچ است.

 

10- کرنلیوس وندربیلت: 185 میلیارد دلار
 
ثروتمند‌ترین مردان تاریخ چگونه پولدار شدند؟ + تصاویر
 
کورنلیوس وندربیلت، یکی از مشهورترین تاجران تاریخ آمریکا، از طریق ساخت ریل های راه آهن و خطوط کشتیرانی به ثروت رسید. ثروت وندربیلت در در دوران اوج فعالیتش، نزدیک به 185 میلیارد دلار بود. بیشتر این پول در دوران توسعه ی خطوط راه آهن بعد از جنگ داخلی آمریکا به دست آمده بود.
 
9- هنری فورد: 199 میلیارد دلار
 
ثروتمند‌ترین مردان تاریخ چگونه پولدار شدند؟ + تصاویر
 
هنری فورد، مؤسس کمپانی خودروسازی فورد، یکی از پیشگامان تجارت آمریکا به شمار می رود. فقط ثروت شخصی او کمی کمتر از 200 میلیارد دلار بود. فورد نه تنها شرکت خودش را راه اندازی کرد و به خاطر نگرش انقلابی ای که در مورد خودروسازی داشت شهرت یافت، بلکه در عرصه ی تجارت و صنعت هم پیشگام شد. دستمزدی که او برای کارگرانش تعیین کرده بود بالاتر از متوسط دستمزد در آن دوره بود و راه اندازی خط مونتاژ هم ایده ی او بود. این مسأله به او این امکان را داد تا ماشین های ارزان قیمت تولید و آن ها را برای مردم عادی مقرون به صرفه تر کند.
 
8- معمر قذافی: 200 میلیارد دلار
 
ثروتمند‌ترین مردان تاریخ چگونه پولدار شدند؟ + تصاویر
 
بعید است در دنیا کسی باشد که اسم دیکتاتور لیبی به گوشش نخورده باشد. این عقیده وجود دارد که قذافی چنان ثروت عظیمی داشت که نزدیک به 200 میلیارد دلار تخمین زده می شد. او این ثروت را طی 42 سال حکومتش در لیبی جمع آوری کرده بود.
 
قذافی رهبر و سیاستمداری جنجال برانگیز بود. قذافی در سال 2011، در جریان جنگ داخلی لیبی، سرنگون شد.
 
7- ویلیام فاتح: 209 تا 229 میلیارد دلار
 
ثروتمند‌ترین مردان تاریخ چگونه پولدار شدند؟ + تصاویر
 
طبق تخمین های مختلفی، ویلیام اول معروف به ویلیام فاتح ، حدود 209 تا 229 میلیارد دلار ثروت داشت. ویلیام اول، اولین پادشاه انگلستان از دودمان نورمن ها بعد از یورش آن ها به این سرزمین در سال 1066 میلادی بود. حکومت ویلیام آوردهای زیادی برای کشور انگستان داشت: او پادشاهی متحد انگلستان را پایه گذاری کرد، ارتش و نیروی دریایی را تأسیس کرد، کتاب موسوم به «روز رستاخیز» را تهیه کرد و شروع به ساخت استحکامات نظامی سنگی کرد که اولین آن ها یک برج بود که در سال 1078 ساخته شد.
 
6- یاکوب فوگر: 221 میلیارد دلار
 
ثروتمند‌ترین مردان تاریخ چگونه پولدار شدند؟ + تصاویر
 
یاکوب فوگر، تاجر آلمانی، شاید به اندازه ی دیگر نفرات این فهرست مشهور نباشد، اما مانند بقیه ی آن ها ثروت زیادی داشت. فوگر به لطف توانایی های اش در عرصه ی بانکداری و تجارت، توانسته بود نزدیک به 221 میلیارد دلار ثروت جمع آوری کند. یاکوب فوگر در سال 1459 متولد و در سال 1525 از دنیا رفت. بیشتر ثروت او از راه فروش پارچه در ایتالیا به دست آمده بود و علاوه بر این، او از معادن مجارستان و بوهم، نقره و طلا استخراج می کرد.
 
5- میر عثمان علی خان: 230 میلیارد دلار
 
ثروتمند‌ترین مردان تاریخ چگونه پولدار شدند؟ + تصاویر
 
احتمالاً تا به حال اسم میر عثمان علی خان را نشنیده اید اما او به طور قطع یکی از ثروتمندترین مردانی است که دنیا به خود دیده. او در دورانی که حاکم ایالت حیدر آباد هند بود، ثروت خود را به 230 میلیارد دلار رساند. بعد از مرگ پدرش در سال 1911، او نظام حیدر آباد شد و به مدت 37 سال بر این ایالت حکومت کرد. او به فراهم کردن آموزش، برق و خطوط راه آهن در این منطقه کمک کرد.
 
4- نیکلای الکساندروویچ: 300 میلیارد دلار
 
ثروتمند‌ترین مردان تاریخ چگونه پولدار شدند؟ + تصاویر
 
ثروت نیکلای الکساندروویچ، تزار روسیه، 300 میلیارد دلار تخمین زده می شود. درآمد شخصی او از زمین های تحت مالکیتش و همینطور دارایی هایی تأمین می شد که در بخش صنعت و تجارت داشت. از آنجایی که کلیسای ارتدوکس روسیه، نیکلای دوم را رسماً قدیس خواند، او را می توان «ثروتمندترین قدیس تاریخ» هم نامید.
 
3- اندرو کارنگی: 310 میلیارد دلار
 
ثروتمند‌ترین مردان تاریخ چگونه پولدار شدند؟ + تصاویر
 
اندرو کارنگی، تاجری بسیار ثروتمند و قدرتمند بود. او در میانه ی قرن نوزدهم به شهرت رسید. کارنگی در اسکاتلند متولد شد و از خانواده ای فقیر بود که در اواخر دهه ی 1840 میلادی به آمریکا مهاجرت کردند. بعد از سرمایه گذاری های موفق در چندین کمپانی، کارنگی کمپانی خودش به نام «یو. اس. استیل» (فولاد ایالات متحده) را تأسیس کرد. همین کمپانی عمده ی ثروت 310 میلیارد دلاری کارنگی را تشکیل می داد. علاوه بر این، کارنگی به فعالیت های خیرخواهانه اش هم مشهور بود، به طوری که بیشتر ثروتش را به بخش های مختلفی اهدا می کرد، به همین دلیل از او به عنوان یکی از سرشناس ترین خیرین دنیا یاد می کنند.
 
2- جان راکفلر: 340 میلیارد دلار
 
ثروتمند‌ترین مردان تاریخ چگونه پولدار شدند؟ + تصاویر
 
نام جان راکفلر معانی زیادی برای تاریخ آمریکا دارد و ثروت او 340 میلیارد دلار تخمین زده می شود. حتی امروزه هم ثروت او یکی از عظیم ترین ثروت های تاریخ بشر به شمار می رود. او در سال 1839 در نیویورک متولد و به یکی از پایه گذاران شرکت «استاندارد اویل» تبدیل شد. راکفلر به فعالیت های خیرخواهانه اش هم مشهور است. او در دوران زندگی اش، 2 دانشگاه شیکاگو و راکفلر را در آمریکا تأسیس کرد. راکفلر در سال 1937 در سن 97 سالگی درگذشت.
 
1- مانسا موسی: 400 میلیارد دلار
 
ثروتمند‌ترین مردان تاریخ چگونه پولدار شدند؟ + تصاویر
 
ثروتمندترین انسانی که روی کره زمین زندگی کرده، مانسا موسی، یا موسی اول از کشور مالی بوده. در دوران امپراتوری او در مالی، او چنان ثروت عظیمی داشت که ارزش امروزی آن 400 میلیارد دلار بود. موسی در سال 1280 میلادی متولد شد و تا قبل از سال 1337 میلادی زندگی عادی یک مسلمان خدا ترس را داشت. او مراکز آموزشی و مسجدهای زیادی در سرتاسر آفریقا ساخت.
 
برای اینکه درک بهتری از عظمت ثروت مانسا موسی پیدا کنید خوب است بدانید که ثروتمندترین فرد زنده ی دنیا، یعنی جف بزوس، مؤسس شرکت آمازون، نزدیک به 131 میلیارد دلار ثروت دارد و بعد از او، بیل گیتس، مدیر شرکت مایکروسافت است که ثروت او 96/5 میلیارد دلار تخمین زده می شود.
 
مقایسه ای برای درک بهتر
 
ثروتمند‌ترین مردان تاریخ چگونه پولدار شدند؟ + تصاویر
 
بیشتر ما به سختی می توانیم تصور کنیم چندین میلیارد دلار دقیقاً چه مقدار پول است. بنابراین برای آنکه تصور دقیق تری پیدا کنیم که نفرات فهرست بالا چقدر ثروتمند بودند، می توانیم ثروت آن ها را با افراد و چیزهایی که می شناسیم مقایسه کنیم.
 
برای مثال، بیل گیتس، مدیر شرکت مایکروسافت، که سال ها است یکی از ثروتمندترین افراد دنیا به شمار می رود، 4 برابر فقیرتر از مانسا موسی، پادشاه افسانه ای کشور آفریقایی مالی محسوب می شود.
 
ثروتمند‌ترین مردان تاریخ چگونه پولدار شدند؟ + تصاویر
 
هنری فورد اگر حالا زنده بود می توانست نزدیک به 79 ساختمان امپایر استیت که پنجمین آسمان خراش مرتفع آمریکا به شمار می رود را خریداری کند.
 
ثروتمند‌ترین مردان تاریخ چگونه پولدار شدند؟ + تصاویر
 
نیکلای دوم روسیه هم می توانست 25 شهر مانند مسکو را با ثروت عظیمش خریداری کند.
 
منبع: روزیاتو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.