آیا بانکداری الکترونیک کارمندان بانک را بیکار می‌کند؟

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت گفت: با پیشرفت تکنولوژی یک سری از شغل‌ها از بین می‌رود و جای آن‌ها حرفه جدیدی شکل می‌گیرد. البته این بدان معنا نیست که افراد زیادی بر اساس این اتفاق بیکار می‌شوند.

عصر بانک؛مرتضی ترک تبریزی، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به تشریح جایگاه کارمندان بانکی پس از الکترونیکی شدن خدمات بانکی پرداخت و گفت: با توجه به اینکه جهان روز به روز به سمت الکترونیکی شدن خدمات رسانی حرکت می‌کند، بانک‌های ایران نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 
او افزود: در واقع زمانی که تکنولوژی پیشرفت می‌کند یک سری از شغل‌ها از بین می‌روند و جای آن‌ها حرفه جدیدی شکل می‌گیرد. البته این بدان معنا نیست که افراد زیادی بر اساس این اتفاق بیکار می‌شوند.
 
ترک تبریزی بیان کرد: به طور مثال سال هاست آژانس های کرایه خودرو به صورت فیزیکی و تلفنی دیگر از رونق افتاده اند و جای خود را به نرم افزارهای موبایلی درخواست تاکسی داده اند. یعنی همان رانندگان خودرو این بار زیر مجموعه یک شرکت بزرگ به همان فعالیت خود ادامه می دهند.
 
این مقام مسئول تاکید کرد: با وجود این روند از گسترش فناوری در کشور، می‌توان گفت مدیریت مشاغل آسان تر و سرعت خدمات دهی افزایش پیدا کرده و در نهایت ترانزاکشن های بیشتری نیز به علت سهولت در دسترسی اتفاق افتاده است.
 
او با اشاره به استفاده بیشتر جامعه از نرم افزارهای مالی و بانکی، گفت: مثال دیگری که از بهبود شرایط اقتصادی با استفاده از تکنولوژی می‌توان زد، فروش یا اجاره انواع اقلام و املاک در اپلیکیشن های تجاری است. شما در این اپ ها گستردگی مشتری و خریدار را هم تجربه خواهید کرد.
 
ترک تبریزی در پاسخ به این سوال که تکلیف کارمندان بانکی پس از الکترونیکی شدن بانک ها چه می شود؟ گفت: در سال های گذشته که IT هنوز نقش پررنگی در کشور و سیستم بانکی نداشت ما در هر بانک دولتی و خصوصی در سراسر کشور نهایتا 200 کارمند در حوزه IT داشتیم و مابقی نیروها به صورت متصدی بانکی خدمات را به صورت فیزیکی ارائه می دادند.
 
او تاکید کرد: با پیشرفت صنعت IT و فناوری در کشور هم اکنون می توانیم مدعی شویم بانک های عامل هم اکنون هر کدام بیش از 4 هزار کارمند IT به صورت مستقیم در سیستم اداری خود جای داده اند که معتقدم می تواند بیشتر هم شود.
 
معاون امور فناوری بانک ملت تاکید کرد: چه بسا تعداد بیشتری از نیروی انسانی حوزه IT از طریق اَپ های مختلف به صورت غیر مستقیم فعالیت می کنند.
 
این مقام مسئول گفت: بانک ملت طی چند سال گذشته تعداد شعب خود را از 2 هزار و 200 شعبه در سراسر کشور به یک هزار و 400 شعبه کاهش داده است.
 
او تاکید کرد: قطعا اهداف اصلی سیستم بانکی کاهش حجم شعب بانکی و یا ادغام برخی شعب با یکدیگر است اما این بدان معنا نیست که با کمبود شعب مواجه شویم بلکه براساس میزان جمعیت شعب در سراسر کشور توزیع می شوند.
 
ترک تبریزی با اشاره به میزان آسیب اطلاعات و دیتاسنترهای بانک های عامل دایر در مناطق سیل زده بیان کرد: خوشبختانه اطلاعات شعب همگی در یک مکان جمع آوری می شوند در شعبه باقی نمی مانند که با رخ دادن بلایای طبیعی یک شبه از بین بروند.
 
این مقام مسئول تاکید کرد: تمام اطلاعات شعب در آخرین ساعات آن روز به دیتاسنتر منتقل می شود. تنها معضل تخریب فیزیکی ساختمان های شعب بود که چندان جدی نبود و تنها برخی شعب دچار آبگرفتگی شدند و با همت مسئولان و سیستم بانکی این معضل مرتفع شده است و بانک ها در محل مناطق سیل زده مدت هاست کار خود را آغاز کرده اند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.