هوش مصنوعی؛ جهت‌گیری جدید سرمایه‌گذاران

شرکت سرمایه‌گذاری سافت‌بانک (SoftBank) را عمدتا به خاطر سرمایه‌گذاری‌اش در حوزه استارت‌آپ‌ها می‌شناسیم؛ سرمایه‌گذاری‌ای که با ایجاد صندوق 100 میلیارد دلاری به نام Vision سروصدای زیادی به‌پا کرد.

عصر بانک؛این شرکت حالا از صندوق سرمایه‌گذاری جدید خود رونمایی کرده است. حالا Vision Fund 2‌ قرار است از نظر میزان سرمایه‌گذاری از صندوق نخست هم فراتر برود و 108 میلیارد دلار سرمایه (از سرمایه‌گذاران) جذب و در بخش تکنولوژی سرمایه‌گذاری کند. این صندوق حالا شرکای سرمایه‌گذاری خوبی هم پیدا کرده از جمله اپل و مایکروسافت از شرکت‌های تکنولوژی گرفته تا صندوق سرمایه‌گذاری قزاقستان. خود سافت بانک هم قرار است 38 میلیارد دلار از سرمایه مورد نیاز این صندوق را از درآمدهای صندوق نخست تامین کند. برخی سرمایه‌گذاران بالقوه دیگر مانند گروه گلدمن ساکس هم در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری هستند. بانک استاندارد چارتر و بانک وال‌استریت هم در میان سرمایه‌گذاران قرار دارند تا یک صندوق پرستاره را تشکیل دهند. افتتاح Vision Fund 2 یک پیروزی بزرگ برای ماسایوشی سان مدیر اجرایی سافت‌بانک است که تنها دو سال پیش اولین صندوق را در چشم‌اندازی از تردیدها و مشکلات برای قابلیت تداوم آن آغاز کرد.

 
قدم دوم آقای سان در سرمایه‌گذاری استارت‌آپ
وقتی صندوق اول این شرکت به 6/ 98 میلیارد دلار سرمایه رسید در واقع بزرگ‌تر از هر نوع صندوق سرمایه‌گذاری واحد دیگر بود. در واقع صندوق ویژن فاند قوانین سرمایه‌گذاری جسورانه و سرمایه‌گذاری در صنعت تکنولوژی را تغییر داد از جمله اینکه حداقل مبلغ چک‌ها در آن 100 میلیون دلار تعیین شد و بعد میلیاردها دلار در غول‌های تاکسی اینترنتی مثل اوبر و Didi Chuxing (غول تاکسی اینترنتی چین) سرمایه‌گذاری کرد. سافت بانک باعث شد تا سرمایه‌گذاران جسورانه مشهوری چون سکویا (Sequoia) نیز مجبور به افزایش حجم سرمایه‌گذاری خود برای گرفتن سهام در استارت‌آپ‌های باارزش شوند. این کار باعث شد که استارت‌آپ‌هایی که در مراحل نهایی سرمایه‌گذاری هستند همچنان ارزششان بالاتر رود و ورود به بورس و عمومی شدن سهامشان را به تاخیر بیندازند. نتیجه این مدل سرمایه‌گذاری Vision Fund اول هنوز نامشخص است. اوبر که اخیرا وارد بورس شده قیمت سهامش از زمانی که وارد بورس شده پایین‌تر آمده است. Vision Fund به رغم این کاهش ارزش سهام اوبر همچنان سهام خود را در آن حفظ کرده است. اولین صندوق سافت‌بانک یا Vision Fund اول سرمایه خود را به‌طور عمده از سرمایه‌گذاران عربستان سعودی و اماراتی تامین کرد. اما سرمایه‌گذاران Vision Fund دوم را چند بانک ژاپنی و تایوانی، شرکت‌های بیمه و بازنشستگی و اساسا نوع محافظه‌کارتری از سرمایه‌گذاران تشکیل می‌دهند.
 
از صندوق اول حالا حداقل دو سرمایه‌گذار در صندوق دوم هم سرمایه‌گذاری کرده‌اند: اپل و شرکت تایوانی فاکسکان.هرچند عربستان سعودی و سرمایه‌گذاران ابوظبی هنوز قراردادی امضا نکرده‌اند اما وال‌استریت ژورنال گفته است آنها نیز به سرمایه‌گذاری مجدد در صندوق دوم علاقه نشان داده‌اند. به نظر می‌رسد سرمایه‌ مورد نظر آقای سان ـ رئیس سافت بانک – به موقع جمع شود؛ چیزی که این شرکت سرمایه‌گذاری انتظار دارد به سرعت در شرکت‌های تکنولوژی هزینه کند. تا پایان ماه مارس سافت بانک گفته است که Vision Fund حدود 64 میلیارد دلار در 71 یک شرکت سرمایه‌گذاری کرده است که تاکنون دو شرکت از آن مجموعه وارد بورس شده‌اند. از ماه مارس تاکنون هم این شرکت 5 میلیون دلار دیگر سرمایه‌گذاری جدید داشته است. با توجه به اینکه Vision Fund پرداخت 7 درصد سود سالانه را به برخی از سرمایه‌گذاران تضمین کرده به نظر می‌رسد این صندوق بخش عمده پول را در صندوق اول هزینه کرده است.
 
با این حال مسیر سرمایه‌گذاری سافت بانک در صندوق نخست آنقدرها هم هموار نبود. در خردادماه سال 97 این شرکت کل سهامش در فلیپ کارت (آمازون هند) را به شرکت وال مارت فروخت. در مهرماه سال 97 سروصدای ایجاد شده پیرامون ناپدید شدن جمال خاشقجی باعث افت سهام سافت‌بانک، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌‌گذار درحوزه تکنولوژی شد. سافت بانک حتی در اردیبهشت ماه امسال به دنبال عرضه عمومی بخشی از سهام این شرکت برای تامین سرمایه مورد نیاز صندوق Vision بود. این صندوق برای تامین نهایی سرمایه حتی با سلطان عمان هم وارد مذاکره شد. حالا اما به نظر می‌رسد آقای سان از بابت سرمایه مورد نیاز صندوق اول نفس راحتی کشیده است.
 
سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی
صندوق Vision Fund 2 قرار است روی سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی متمرکز شود. در واقع میزان فزاینده داده‌های جمع‌آوری شده جهانی توسط سنسورها و دوربین‌ها و ماشین‌های دیگر فرصتی را برای هوش مصنوعی در این عرصه ایجاد کرده؛ چیزی که به گفته آقای سان به شرکت‌ها اجازه می‌دهد پیش‌بینی کنند که مردم چه کار خواهند کرد. مدیر سافت بانک هفته گذشته در کنفرانسی که در توکیو برگزار شد گفت: قدرت پیش‌بینی آینده در حال پدیدار شدن است و میزان اطلاعات در 30 سال آینده حدود یک میلیون بار افزایش خواهد یافت. این سرمایه‌گذاری جدید سافت بانک احتمالا یک ادغام در عرصه تلفن همراه آمریکا را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ جایی که شرکت مخابراتی اسپرینت تحت مالکیت سافت بانک و شرکت تی‌ موبایل در حال مذاکره برای ادغام هستند و فعلا وزارت دادگستری در حال بررسی این ادغام است. این ادغام مخالفانی دارد که تلاش می‌کنند جلوی آن را بگیرند. شرکت اسپرینت حدود 40 میلیارد دلار بدهی دارد و اگر این ادغام صورت بگیرد شرکت سافت بانک دیگر سهام اقلیتی از مجموعه جدید را در اختیار خواهد داشت و این بدهی جزئی از بدهی سافت بانک به حساب نخواهد آمد. در واقع این ادغام به سود سافت بانک است چراکه دست این شرکت را برای انجام ریسک‌های بیشتر- در حوزه سرمایه‌گذاری استارت‌آپی- باز می‌گذارد.
 
/دنیای‌اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.