کاربردهای عمومی تکنولوژی بلاکچین در اقتصاد

تکنولوژی بلاکچین به گونه ای طراحی شده که امکان تغییر و دستکاری اطلاعات در آن وجود ندارد پس هر جا که ما نیاز به ثبت اطلاعاتی داشته باشیم که غیر قابل تغییر باشد میتوان از این تکنولوزی استفاده کرد.

عصر بانک؛بلاکچین در لغت به معنی زنجیره بلوکهاست. و در حقیقت یک سیستم ثبت و گزارش دهی اطلاعات است که میتوان آن را در فضای وب معادل پایگاه داده (دیتابیس) قرار داد که اطلاعات و داده ها بر خلاف پایگاه داده یک جا متمرکز نیست و غیر متمرکز است.

 

اگر بلاکچین را یک سیستم عامل در نظر بگیریم ارزهای دیجیتال یا واژه صحیح تر رمز ارزها مانند یک نرم افزار روی سیستم بلاکچین فرض می شوند. مشابه سیستم عامل اندروید و نرم افزارهایی که روی آن نصب می‌شوند.

 

بسیار از مردم بلاکچین را فقط به عنوان رمز ارزها میشناسند اما بلاکچین چیزی فراتر از این هاست. انقلاب بلاکچین تغییرات بنیادی در مفاهیم سیستمی است. هر جا که ما با گزارش دهی اطلاعات سر و کار داشته باشیم میتوانیم از این سیستم استفاده کنیم. به عنوان مثال میتوان در انتخابات از بلاکچین استفاده کرد و بواسطه تکنولوژی آن مطمئن شد که هیچ تغییر و تحریفی در نتایج آن رخ نخواهد داد.

 

در این باره با آرش حاجی حیدری کارشناس بلاکچین و ارزهای دیجیتال به گفت‌وگو نشستیم.

 

 کمی به بخش فنی رمز ارزها بپردازیم تا خوانندگان بیشتر با آن آشنا شوند…

 

بخش فنی شامل یک پروتوکل می باشد. تمام منطق و فرایندی که یک شبکه بلاکچین قرار است انجام دهد در داخل این پروتوکل تعریف میشود. و این پروتکل را در بلاک اول شبکه بلاکچبن که به بلاک جنسیس معروف است قرار میدهند به عنوان مثال در بلاک جنسیس پروتکل بیتکوین تعریف شده است که به ازای پر شدن هر بلاک تعدادی بیت کوین به ماینر ها پاداش داده شود یا اندازه هر بلاک 1 مگابایت باشد و …

 

دقیقا ماینرها چه میکنند و صنعت ماین چیست؟

 

وظیفه ماینر ها تایید تراکنش هایی است که مردم انجام می دهند و این تایید تراکنشها به دلیل رمزنگاری که در بلاکچین وجود دارد نیازمند سیستم های سخت افزاری است. این سیستمها ماینر نامیده میشوند، که در حقیقت ماینر ها با تایید تراکنش ها به عنوان پاداش بیت کوین دریافت میکنند. و انواع مختلفی هم از این سیستم ها وجود دارند که دارای قدرت های متفاوت هستند.

 

 بلاکچین چه کاربردی در زندگی مردم دارد؟

 

ببینید سیستم تکنولوژی بلاکچین به گونه ای طراحی شده که امکان تغییر و دستکاری اطلاعات در آن وجود ندارد پس هر جا که ما نیاز به ثبت اطلاعاتی داشته باشیم که غیر قابل تغییر باشد میتوان از این تکنولوزی استفاده کرد.

 

یک مثالش همان برگزاری انتخابات بود که گفتم، کاربرد دیگر آن میتواند این باشد که ما تمام اطلاعات یک دام را از لحظه تولد تا زمانی که به دست مشتری میرسد در این سیستم ثبت کنیم و مصرف کننده با اسکن یک qr کد بتواند به همه این اطلاعات دسترسی داشته باشد و از سلامت و ارگانیک بودن محصولی که تهیه میکند اطمینان حاصل کند.

 

 ارزهای دیچیتال چه نیازی را از ما و اقتصاد ما برطرف میکنند ؟

 

اقتصاد با بلاکچین در حال پوست اندازی است. همیشه در طول تاریخ ما دوست داشتیم به سمتی برویم که یک واحد پول یکتا برای مبادلات همه انسان ها وجود داشته باشد. که توزیع آن نیز به صورت عادلانه صورت بگیرد.

 

بگذارید این موضوع را کمی ملموس تر کنیم برای مثال تصور کنید شما بابت کاری که در ایران انجام می دهید یک بیت کوین حقوق میگیرید و حالا شما بابت همین شغل در استرالیا هم یک بیت کوین دریافت کنید یا شما برای خرید یک شیر در هر 2 این کشور 0.001 بیت کوین پرداخت کنید. این جالب نیست؟ چرا که همه مردم دنیا میتوانند متناسب با شغلشان یک نرخ درآمد و هزینه داشته باشند و تفاوت ارزها بر روی اقتصاد تاثیر گذار نباشد که 1 دلار 13 هزار تومان ارزش گذاری شود. البته این موضوع رویای ارزهای دیجیتال و است اینکه تا چه حد در این قضیه موفق بوده بحث دیگری است.

 

علاوه براین میتوان به مزیت های دیگری مثل سرعت تراکنش بالا ، کارمزد انتقال بسیار پایین و داشتن منبع محدود اشاره کرد.

 

 ارز دیجیتال الان در مناسبات مالی جهانی چقدر نقش دارد؟ چنانکه اساسا در حال حاضر ارز دیجیتال بیشتر برای سرمایه‌گذاری به کار می‌رود و در مبادلات نقش قابل اعتنایی ندارد.

 

هنوز قوانین جهانی بسیار دقیقی به منظور تایید مناسبات مالی در سطح بین المللی تایید نشده است.

 

اما دنیا در حال استفاده از این تکنولوژی است به طوری که در چند ماه گذشته تراکنش های چند صد میلیون دلاری انجام شده که به جای پرداخت کارمزد بین المللی بانکی میلیون دلاره کمتر از 10.000 دلار پرداخت کرده اند.

 

یعنی بعضی شرکت ها از این سیستم استقبال کرده اند و دست بانکها را از واسطه گری کوتاه می کنند.

 

دولت ها و بانک ها در مقابل این پدیده مقاومت نشان می دهند چون این یک انقلاب است. و این ترس در مواجه شدن با پدیده اینترنت و تلویزیون نیز بود.

 

فارس: فکر می کنید در مقابل بلاک‌چین در کشور ما مقاومت وجود دارد؟ در حالی که به عنوان مثال در کشور پیشنهادهای مهمی درباره جایگزین کردن سوئیفت با پیام‌رسان‌های مالی مبتنی بر بلاک‌چین مشابه چین و روسیه مطرح شده است.

 

متاسفانه مشکلی که امروز وجود دارد این است که هر اتفاق جدیدی که در دنیا رقم می خورد بدون اینکه دانش پشت آن دیده شود با یکسری از مقاومت هایی در کشورها رو به رو خواهد داشت و این پیشینه تاریخی هم دارد مثل اتفاقاتی که در ورود موبایل یا تلویزیون در جوامع پیش آمد و پس از آن همان مخالفان از سرمایه گذاران اصلی همان صنعت شده اند.

 

در کشور ما نخست اعلام شد این امر کلاهبرداری است و به سمت آن نروید چرا که غیر قانونی است و …. اما پس از تحریم ها گفتند باید به سمت این علم حرکت کنیم و ارز ملی بر پایه بلاکچین را درست کردند. اما اتفاقی که افتاده این است پشوانه طلا را پشت این ارز گذاشتند. این کار از اساس اشتباه است و مورد تمسخر متخصصین این امر در جهان شده است چرا که ارزهای دیجیتال آمده اند این اقتصاد را تغییر دهند نه این که ریال و طلا را پشتوانه این ارز کنیم.

 

در حالی که پشتوانه ارزهای دیجیتال پروتکل آن ها است. ما به جای اینکه به متخصصان خود اعتماد کنیم فردا صبح بدون داشتن دانش و هرگونه تحقیقی رمز ارز ملی بر پایه طلا راه اندازی میکنیم.

 

اما بلاکچین در دنیا الان خیلی مظلوم نیست و شبکه های اجتماعی فیسبوک و تلگرام نیز به دنبال ارزهای خود هستند و بزرگترین بورس های دنیا در نظر دارند که ارزهای دیجیتال را در آینده ای نه چندان دور منتشر کنند.

 

 خلاء بسترهای قانونی درباره ارزهای دیجیتال هم حس می‌شود؟

بله. این اتفاق اینقدر سریع اتفاق افتاده که دنیا از آن عقب افتاده است هنوز قوانینی سفت و سختی در دنیا بر روی ان بسته نشده است. در یکی دو ماه اخیر کشوری مثل امارات دست به کار شده و بانکداری خود را بر اساس بلاکچین و بر روی پروتوکل ریپل سوق دهد.

 

به هر حال این تکنولوژی و صنعت هر روزه در حال پیشرفت و گسترش است و بهترین کار این است که قوانینی که قرار است تعریف کنیم. دست و پای کسانی که قرار است در این صنعت فعالیت کنند را نبندد و ما شاهد رشد روز افزون این صنعت در کشورمان باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.