راهکار بانک مرکزی برای جلوگیری از کلاهبرداری در سامانه نیما

کریمی گفت: فعالان اقتصادی در صورتی که به کارگزار خود در سامانه نیما اعتماد ندارند اول ارز خود را در سامانه رویت کنند و سپس ریال آن را بپردازند.

عصر بانک؛صمد کریمی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد گفت: بالغ بر 35 میلیارد دلار از حجم تجارت کشور ایران با کشور‌های منطقه است و در گذشته این حجم تجارت در کنترل و مدیریت بانک مرکزی نبود، اما اکنون با وجود سامانه نیما این نظارت‌ها صورت می‌گیرد.

 

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه براساس ابلاغیه اخیر بانک مرکزی در مورد نحوه بازگشت ارز صادراتی صادرکنندگان باید حداقل 50 درصد از ارز خود را در سامانه نیما و حداکثر 20 درصد را به صورت اسکناس عرضه کنند، گفت: نمی‌توانیم در شرایط حساس کنونی با توجه به اینکه باید نیاز‌های کشور را تامین کنیم ضرایب را بهم بریزیم البته صادرکنندگانی بوده‌اند که می‌خواستند ارز بیشتری در نیما عرضه کنند و مجوز آن ارائه شده است.

 

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شروع به کار نیما تاکنون 18.5 میلیارد دلار تراکنش در سامانه نیما انجام شده است گفت: بنابراین سامانه نیما این قدرت را به بانک مرکزی داده که منابع ارزی کشور را رصد و با توجه به اولویت‌ها و سیاست‌ها بتواند نیاز‌های کشور را پوشش دهد.

 

کریمی اظهار داشت: صادرکنندگان همکاری بسیار خوبی با ما داشته‌اند و امسال SME‌ها یک میلیارد دلار ارز را در سامانه نیما عرضه کرده‌اند ضمن اینکه ما هم نهایت همکاری را با صادرکنندگان داشته‌ایم و حتی در مواردی روزانه 4 جلسه با آن‌ها برگزار کرده‌ایم.

 

وی با اشاره به اتفاق اخیر و تخلف صرافان در سامانه نیما بیان داشت: نباید سامانه‌ای را که بیش از 18 میلیارد دلار در آن تراکنش مالی انجام شده است را با یک اتفاق قضاوت کرد.

 

کریمی گفت: ما در سامانه نیما درج کرده‌ایم اگر فعالان اقتصادی به کارگزار خود اعتماد ندارند اول ریال خود را نپردازند بلکه ابتدا ارز خود را در سامانه رویت کنند و سپس ریال آن را پرداخت کنند.

 

مدیراداره صادرات بانک مرکزی اظهار داشت: ما به عنوان بانک مرکزی از همه صادرکنندگان تشکر می‌کنیم، زیرا بدون حضور صادرکنندگان ما نمی‌توانستیم بازار ارز را کنترل کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه صادرات ریالی معنایی ندارد گفت: اگر 50 درصد ارز صادراتی به سامانه نیما بازنگردد نمی‌توانیم نیاز بازار داخل را تامین کنیم.

 

وی بیان داشت: بانک مرکزی به هیچ عنوان موافق بازگشت ریالی ارز حاصل از صادرات نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.