8 نکته مهم در طراحی اپلیکیشن موبایلی بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت

پیشرفت‌های تکنولوژی تاثیرعمیقی بر زندگی ما گذاشته است و زندگی‌های ما را راحت‌تر، سریع‌تر، بهتر و کرده است.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛در دنیای دیجیتالی سریع امروز، کاربران به تلفن‌های هوشمند شان اعتیاد پیدا کرده‌اند و رزرو پرواز، خرید از سوپرمارکت‌ها ، کسب‌وکار، بانکداری و پرداخت، سفارش غذا و هر کاری را با یک کلیک انجام می‌دهند.

 

همه‌ی این‌ها با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی امکان‌پذیر شده که به عنوان واسطه ای برای ارتباط کسب‌وکارها با میلیون‌ها مشتری عمل می‌کنند. با وجود نقش فزآینده‌ای که تلفن‌های هوشمند در زندگی کاربرانشان ایفا می‌کنند، بازار اپلیکیشن‌های جهانی نیز هر سال با سرعت بیشتری رشد می‌کند. پژوهش‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که نرخ رشد بازگشت سرمایه در بازار اپلیکیشن‌های موبایلی جهانی تا سال 2021 به 15.14 درصد خواهد رسید.

اپلیکیشن‌ها به بخش حیاتی هر کسب‌وکار برای جذب کاربرانی تبدیل خواهند شد که از موبایل برای دریافت خدماتشان استفاده می‌کنند. داشتن یک اپلیکیشن، یک انتخاب هوشمندانه برای شرکت‌هایی است که به دنبال یک کانال جدید برای افزایش سودشان هستند. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که نکات مهم در ایجاد یک اپلیکیشن موبایلی چیست؟

 

اگرچه قیمت ثابتی برای ایجاد یک اپلیکیشن موبایلی وجود ندارد، هزینه آن وابسته به عواملی مانند پلتفرمی که اپلیکیشن تحت آن توسعه پیدا می‌کند، پیچیدگی اپلیکیشن، تجربه‌ی تیم توسعه دهنده، بک و خدمات سرویس و … است. قبل از شروع فرایند توسعه اپلیکیشن، درک کسب‌وکار و مدل‌های کسب درآمد اهمیت بسیاری دارد. به دلیل اینکه بزرگ‌ترین عاملی است که بر اپلیکیشن تاثیرگذار است. برخی از مهم‌ترین متغیرهایی که تاثیر مستقیمی بر تعیین هزینه‌ی ساخت اپلیکیشن دارد عبارتند از:

1. مخاطب و مشتری هدف شما کیست؟

برای هر کسب‌وکار، مشتریان پادشاه هستند‌. تعیین مخاطب هدف شما که اپلیکیشن‌تان را خریداری یا از آن استفاده خواهند کرد برای موفقیت کسب‌وکارشان بسیار مهم است. عدم شناخت کسب‌وکار می‌تواند بزرگ‌ترین مانع شرکت‌ها برای غلبه بر رقبایی باشد که به طور ویژه خدماتی برای تامین نیازهای مشتریانشان ارائه می‌دهند.

2. به دنبال اپلیکیشن رایگان یا اپلیکیشن تجارت الکترونیک هستید؟

 

اپلیکیشن‌های رایگان بدون پرداخت هزینه در دسترس هستند و از راه‌های مختلفی مانند تبلیغات، ایمیل مارکتینگ، اسپانسری، و … درآمد کسب می‌کنند. برای اپلیکیشن‌های خریدنی، درآمد از طریق تعداد دانلودها به دست می‌آید، به دلیل این‌که کاربران باید برای استفاده از اپلیکیشن، هزینه پرداخت کنند. با بررسی تمایل کاربران به خرید اپلیکیشن، برای آن قیمت‌گذاری مناسبی انجام دهید. اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیک عموما رایگان هستند و با فروش محصولات و دریافت کمیسیون از فروشنده درآمد کسب می‌کنند.

 

3. کدام نوع اپلیکیشن؟ اندروید یا آی او اس/وب/ هیبرید

 

انتخاب نوع مناسب اپلیکیشن از بین محلی، وب و هیبرید انتخاب دشواری است. اپلیکیشن‌های وب، وبسایت های بهینه شده برای کاربران موبایلی هستند، در حالی که اپلیکیشن‌های دیگر اپلیکیشن‌های موبایلی هستند که برای OS ساخته شده‌اند. یعنی نسخه اندروید یا iOS این اپلیکیشن‌های برای دانلود در اپ استورها در دسترس است. از طرف دیگر، اپلیکیشن هیبرید از اندروید و آی او اس نیز ساده‌تر است به دلیل این‌که عملکرد آن برمبنای یک زبان برنامه نویسی است و می‌تواند روی هر دو پلتفرم کار کند.

 

4. کدام پلتفرم؟ iOS یا اندروید

پس از انتخاب مبنای اپلیکیشن، لازم است با توجه به اینکه کدام اپلیکیشن iOS, اندروید یا هر دو قابل دسترسی هستند، نوع پلتفرم مشخص شود. به دلیل این‌که هر دو پلتفرم تفاوت‌هایی در اتصال، عملکرد و سیستم‌ها دارند، اپلیکیشن‌های ساخته شده برای آن‌ها هم باید متفاوت باشد. توصیه می‌شود که اگر به اندازه کافی بودجه دارید روی هر دو اپلیکیشن کار کنید. اگر مشتریان بیش‌تری را هدف‌گذاری کرده‌اید به سراغ اندروید بروید و اگر تنها بر مشتریان طبقه پردرآمد تمرکز دارید، ios گزینه بهتری برایتان خواهد بود‌.

 

5. عملکردهای اضافی

 

برای کارهایی که یک اپلیکیشن می‌تواند انجام دهد محدودیتی وجود ندارد. هر عملکرد منحصربه‌فردی نیازمند افزایش بودجه است. اپلیکیشنی که از طریق APIها با دیگر پلتفرم‌ها یا اپلیکیشن‌ها کار می‌کند، می‌تواند هزینه بالاتری به دنبال داشته باشد‌. پیچیده‌ترین اپلیکیشن‌ها اپ‌های بازی هستند به دلیل این که از تکنولوژی‌های بسیاری مانند AI، محیط 3D و … استفاده می‌کنند که می‌تواند از اپلیکیشن های معمولی هزینه بیش‌تری داشته باشد.

 

6. ویژگی‌های اپلیکیشن

هزینه ی توسعه اپلیکیشن موبایلی شما براساس ویژگی‌هایی مانند ورود از طریق ایمیل/ شماره تماس، بخش‌های پروفایل، نوتیفیکیشن‌ها، ادغام با شبکه‌های اجتماعی، پرداخت و غیره افزایش می‌یابد. اضافه کردن هر ویژگی خاص دیگری به اپلیکیشن‌تان کاملا به تصمیم شما بستگی دارد. با این حال باید بدانید که به زمان و هزینه‌ی بیش‌تری هم نیاز است.

7. رابط کاربری، تجربه کاربری و طراحی

در وهله‌ی اول، طراحی یکی از اصلی‌ترین دلایل جذب کاربران به اپلیکیشن است. با توجه به رقابتی بودن بازار اپلیکیشن‌های توصیه می‌شود که طراحی مناسب و مطابق با آخرین تکنولوژی‌ها را در طراحی اپلیکیشن‌تان به کار گیرید. عامل مهم دیگر تجربه کاربرای است که به چگونگی عملکرد اجرایی اپلیکیشن‌تان و آسانی کار با آن در دستگاه‌های مختلف بستگی دارد.

8. هزینه‌ی توسعه

بعد از تصمیم گیری در مورد همه‌ی عوامل بررسی کنید که آیا متغیر دیگری در توسعه اپلیکیشن‌تان تاثیر دارد؟ فریلنسرها می‌توانند توسعه اپلیکیشن‌تان را با قیمت کم انجام دهند، ولی ممکن است فرایند آن زمان برتر و همراه با ریسک های تاخیر در تحویل باشد‌ آژانس‌های کوچک می‌توانند انتخاب خوبی باشند، به دلیل این‌که دارای مهارت و ثبات هستند، اگرچه ممکن است لازم باشد هزینه‌ی بیش‌تری پرداخت کنید. در نهایت استفاده از یک تیم با تجربه در عین هزینه‌ی کم‌تر قابل اعتماد است و بهتر نیاز شما را برآورده می‌کند.

 

نتیجه‌گیری

یک مورد روشن است، ما همان‌قدر که پول می‌دهیم آش می‌خوریم هر عملکرد یا ویژگی که بخواهید به اپلیکیشن‌تان اضافه کنید مستلزم افزایش بودجه است. هیچ کس نمی‌تواند یک اپلیکیشن جذاب را با هزینه‌ی کم توسعه دهد. با این حال، صرف هزینه‌ی زیاد هم به معنی تضمین موفقیت کسب‌وکارشان نیست. اگرچه ایجادهزینه‌ی اضافی سخت است، محاسبه‌ی میانگین هزینه‌ها ایده ی خوبی خواهد بود.

 

یک اپلیکیشن نسبتا پیچیده در دنیا  حدود 10هزار تا 40هزار دلار هزینه خواهد داشت، اما این هزینه با توجه به نوع پلتفرم و مکان توسعه‌ی اپلیکیشن متغیر است. اگر به دنبال یک اپلیکیشن بسیار پیچیده باشید، باید به توسعه‌دهندگان باتجربه در شرکت‌های معروف مراجعه کنید که دارای تجربه در کار با APIها، ادغام با شبکه‌های اجتماعی و دیگر ویژگی‌های پیچیده باشند. در مورد تخمین هزینه‌ی هر بخش از پروژه قبل از توسعه‌ی کسب ‌وکارتان دقت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.