موسسه های مالی غیرمجاز چند هزار میلیارد تومان به دولت خسارت زدند؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: موسسه‌های مالی غیرمجاز 36 هزار میلیارد تومان به دولت خسارت زدند، زیرا دولت ناچار شد برای جبران تعهدات و خساراتی که وارد کردند این مبالغ را پرداخت کند.

عصر بانک؛«محمدباقر نوبخت» امروز (دوشنبه) در مراسم امضای تفاهمنامه تامین سه هزار میلیارد تومان منابع مالی برای بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده با استفاده از منابع مالی بانک ها، افزود: گلایه ها و انتقادات غیرمنصفانه‌ای علیه نظام بانکی کشور صورت گرفته، این در حالی است که فقط موسسه های مالی غیرمجاز مشکلاتی را برای کشور ایجاد کردند.

 

معاون رئیس جمهوری با تشریح جزییات اقدامات دولت برای جبران خسارات سیل در مناطق سیل زده، گفت: بر اساس گزارش قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده در مجموع 38 هزار میلیارد تومان خسارات مربوط به سیل ابتدای امسال بوده است.

نوبخت افزود: برای جبران این خسارات تقسیم کار بین بخش های مختلف انجام شده است.

وی گفت: 23 هزار میلیارد تومان از این خسارات قرار است از ردیف های مختلف دولتی و بودجه تامین شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: 15 هزار میلیارد تومان نیز از محل تسهیلات پرداخت می شود که بانک ها برای تامین آن اعلام آمادگی کردند.

معاون رئیس جمهوری گفت: همزمان با وقوع سیل بی سابقه در کشور با یکی از شدیدترین و ظالمانه ترین تحریم های تاریخ مواجه هستیم که این موضوع شرایط سختی را برای جبران خسارت 38 هزار میلیارد تومانی سیل ایجاد کرده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: دولت تاکنون 3,500 میلیارد تومان برای پرداخت خسارت مناطق سیل زده به خزانه واریز کرده است.

وی ادامه داد: دیروز در هیات دولت جزئیات پرداخت 3 هزار و 900 میلیارد تومان خسارت دیگر به مناطق سیل زده به تصویب رسید.

معاون رئیس جمهوری افزود: بر اساس مصوبه دیروز هیات دولت، یک هزار میلیارد تومان برای بازسازی ابنیه و راه ها، یک هزار و 500 میلیارد تومان برای بازسازی اماکن شهری و روستایی و یک هزار و 400 میلیارد تومان برای خسارات وارد شده در بخش آب برق و فاضلاب اختصاص می یابد.

رییس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: پیش از این دولت وضعیت پرداخت خسارات وارده به بخش کشاورزی را نیز مشخص کرده بود.

وی اضافه کرد: در جلسات آتی هیات دولت درباره جبران خسارات وارده به بخش صنعت نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال رونق تولید گفت: برای رونق تولید و اشتغالزایی در کشور 8 برنامه تهیه شده که از طریق دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف اجرا می شود.

نوبخت ادامه داد: با اجرای این برنامه ها 980 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد می‌شود که جزئیات مربوط به آن مشخص شده است به طوری که هر وزارتخانه و دستگاه می‌داند که چه میزان اشتغال زایی از طریق کدام منابع مالی انجام خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح های اشتغالزایی 45 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که بانک ها آن را پرداخت خواهند کرد.

وی با اشاره به گلایه ها و انتقاداتی که نسبت به عملکرد بانک ها صورت می گیرد اظهار داشت: از جمله این گلایه ها این است که چرا بانک ها تسهیلات را به سرعت پرداخت می‌کنند که در پاسخ باید گفت عملکرد بانک ها در اجرای تعهدات روشن است و آنها به خوبی این اقدام را انجام دادند.

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: اگر مشکلی در بخش تعهدات بانک‌ها بوده مربوط به موسسات مالی غیرمجاز بوده و مشکل عمده ای از سوی بانکها و موسسات قانونی وجود ندارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در خصوص نظام بانکی کشور بی انصافی صورت گرفته است اضافه کرد: بخش عمده بودجه مربوط به اشتغال زایی از طریق منابع بانکی صورت خواهد گرفت و منابع مالی دولت براساس قانون بودجه صرف اجرای طرح های عمرانی و زیربنایی خواهد شد.

وی گفت: برای سال جاری 66 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه برای طرح های عمرانی اختصاص یافته و سال گذشته نیز 54 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص داده شده بود.

نوبخت ادامه داد: سه هزار و 900 میلیارد تومان هزینه خرید تضمینی گندم تا چند روز اخیر بوده که تاکنون 3 هزار و 400 میلیارد تومان آن پرداخت شده است و کمتر از 10 درصد باقی مانده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.