برق ارزان و طمع استخراج کنندگان ارز مجازی

ارزانی برق در کشورمان به گفته متولیان و دست اندرکاران صنعت برق، پای استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال داخلی و بین المللی را به گاو داری ها، زمین های کشاورزی و مزارع بازکرده است.

عصر بانک؛استخراج ارزهای مجازی نیاز به استفاده از برق ارزان قیمت دارد تا حاشیه سود را برای استخراج کنندگان افزایش دهد، از طرف دیگر افزایش قیمت جهانی ارزهای دیجیتال سبب شده تعداد کسانی که می‌خواهند از این بازار برای خود کسب درآمدی داشته باشند روز به روز افزایش یابد.

 

«محمود رضا حقی فام» معاون وقت هماهنگی توزیع شرکت توانیر 28 فروردین امسال در پاسخ به ایرنا به فعالیت تولیدکنندگان بین المللی ارزهای مجازی در کشور اشاره کرد و گفت: پایین بودن تعرفه برق در ایران، موجب استقبال این تولیدکنندگان شده است.

 

وی با اشاره به به یارانه‌دار بودن برق در کشور که عامل افزایش فعالیت این تولیدکنندگان ارز مجازی شده است، گفت: اکنون نگرانی ما حضور بیشتر تولیدکنندگان ارز مجازی بین المللی با توجه به نرخ پایین برق و استفاده بیش از حد از برق است.

 

این روزها استخراج ارز های مجازی در کشورمان با توجه به حاشیه سود بالای آن و نرخ ارزان برق به خصوص در بخش کشاورزی و دامداری، پای بسیاری از جوانان را به این مناطق برای استخراج هرچه بیشتر ارزهای دیجیتال و کسب سودهای سرشار باز کرده است اما این موضوع تنها به جوانان ایرانی ختم نشده و شنیده‌های پراکنده بیانگر آن است که حتی از سایر کشورها به دلیل ارزانی قیمت برق در ایران به اینجا آمده تا به قولی از این نمد کلاهی برای خود درست کنند.

 

«همایون حائری» چندی پیش در پاسخ به سوال ایرنا افزود: برق ارزان، استخراج کنندگان ارز مجازی را به کشورمان کشانده است که افزایش بیش از حد آنها می‌تواند به ضرر صنعت برق باشد.

 

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با بیان اینکه برای تولید هر واحد ارز مجازی «بیت کوین» نیاز به مصرف 72 هزار کیلووات برق است، گفت: برای تولید هر واحد از این نوع ارز مجازی، به اندازه مصرف 28 مشترک، برق استفاده می‌شود که ادامه چنین روندی خطرناک است.

 

وی افزود: اگر روند این استخراج ارزهای دیجیتال به همین نحو ادامه یابد پیش بینی می‌شود مصرف آنها به بیش از 2 هزار مگاوات برسد.

 

روند فزاینده استخراج ارز دیجیتال به گونه‌ای شده است که برخی حتی برای برخورداری از این منبع سود سرشار به مساجد روی آورده‌اند تا از برق مجانی آن استفاده کنند اما این موضوع تا کی ادامه خواهد یافت؟

 

نایب رئیس سندیکای صنعت برق ایران معتقد است تولیدکنندگان ارز مجازی باید هزینه برق را با نرخ واقعی بپردازند.

 

«پیام باقری» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اکنون ماینرها (استخراج کنندگان ارز دیجیتال) استخراج پول مجازی را با برق ارزان قیمت کشورمان انجام می‌دهند که ادامه این روند اجحاف در حق سرمایه‌ها، منافع ملی و کشور است زیرا استخراج ارز دیجیتال با استفاده از برق ارزان ممکن می‌شود.

 

وی برخورد قهری با این نوع از کسب و کارها را نادرست ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: باید استخراج کنندگان ارز مجازی در سازمان‌هایی خاص ساماندهی شده و آن گاه برق بر اساس تعرفه‌های واقعی برای آنها برق اختصاص داده شود.

 

باقری ادامه داد: اکنون این استخراج کنندگان به دلیل پایین بودن تعرفه برق در بخش کشاورزی به این سمت متمایل شده‌اند که این موضوع می‌تواند به ضرر کشور تمام شود.

 

نایب رئیس سندیکای صنعت برق گفت: نباید با برخوردهای قهری این فعالان را به سمت استفاده از راهکارهایی خلاف سوق داد بلکه باید هرچه سریع‌تر نسبت به سامان دادن آنها اقدام کرد.

 

وی افزود: اکنون به دلیل نبود سازماندهی مناسب در این بخش روز به روز شاهد بیشتر شدن فعالیت این نوع کسب و کارها با استفاده از برق ارزان قیمت هستیم.

 

باقری با بیان اینکه استخراج‌کنندگان ارز مجازی هم جزو کسب و کارها محسوب می‌شوند ادامه داد: باید تعرفه‌های برق برای آنها واقعی محاسبه شود تا آنها هزینه مصرف واقعی برق خود را پرداخت کنند نه آنکه با سوء استفاده از برق ارزان برای خود سودهای کلان رقم بزنند.

 

گرچه همایون حائری معاون امور برق وزیر نیرو از تلاش برای تعیین تعرفه مناسب برای استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال خبرداده است اما آیا ادامه روند کنونی به ضرر کشور نخواهد بود.

 

در این ارتباط، سخنگوی صنعت برق دیروز (جمعه) گفت: انشعاب‌های برق که به صورت غیرمجاز در اختیار استخراج کنندگان ارز مجازی (ماینرها) قرار گرفته است، در راستای حفظ پایداری شبکه قطع می‌شود.

 

«مصطفی رجبی مشهدی» در خصوص ابلاغ قطع برق ماینرها یا استخراج کنندگان ارز مجازی گفت: در حال حاضر هیچ تعرفه قانونی برای این گروه از مصرف کنندگان تعریف نشده است.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: براساس بند "د" ماده 50-4 آئین نامه تکمیلی تعرفه‌های برق، در صورت ی که برق به صورت غیرمجاز (در بخشی به غیر از مورد ذکر شده در پروانه انشعاب) به مصرف برسد، شرکت برق موظف به قطع انشعاب مذکور است.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: در حقیقت اکنون که هیچ تعرفه قانونی برای این گروه از مصرف کنندگان تعریف نشده و توانیر به لحاظ قانونی اجازه ارائه خدمات و واگذاری انشعاب به این دسته را ندارد، بر اساس ماده قانونی مذکور، موظف به قطع برق این مصرف کنندگان تازه وارد به شبکه هستیم.

رجبی مشهدی با بیان اینکه استفاده‌های غیرمجاز از شبکه برق باعث افت ولتاژ شبکه‌های توزیع می‌شود و احتمال آسیب دیدن وسائل برقی مردم را افزایش می‌دهد، تاکید کرد: در حقیقت صنعت برق برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگانی که انشعاب‌های قانونی و مجاز دارند مجبور به قطع برق استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی و یا سایر استفاده کنندگان غیرمجاز از شبکه است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر ادامه داد: به دلیل برق بسیار زیادی که برای استخراج ارز مجازی مورد نیاز است، این کار ممکن است به شبکه‌های برق نیز آسیب وارد کند که در این شرایط نیز خسارت وارد شده به شبکه، از مالک انشعاب‌هایی که امتیاز استفاده از برق را به صورت غیرمجاز در اختیار دیگران قرار داده‌اند، دریافت میشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.