همه چیز درباره ATMهای بیت‌کوین یا همان BTM در دنیا

بازار ATMهای بیت کوین پر رونق شده است. تعداد ماشین‌های مستقل که به افراد امکان خرید بیت کوین با پول نقد را می‌دهند، با نرخ رشد حدودا 6 نصب جدید در روز در حال افزایش هستند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛یک سال پیش، 3200 ATM بیت کوین در جهان وجود داشت که امروزه به حدود 5000 رسیده است. یک چهارم این تعداد در آمریکای شمالی هستند، که طبق آمار Coin ATM Radar، وبسایتی که اطلاعات این صنعت را منتشر می‌کند، شامل 3179 عدد در ایالات متحده و 685 عدد در کانادا می‌شود.

رشد تعداد نصب ATMهای کریپتو 

ATM های بیت کوین چگونه کار می‌کنند؟ چه چیزی آن‌ها را تا این حد پرطرفدار کرده است؟ و چرا شهردار ونکوور به دنبال خلاص شدن از آن‌هاست؟

 

آن‌ها چگونه کار می‌کنند؟

 

ATM های بیت کوین یا BTM‌ها شبیه ATMهای سنتی هستند، اما به بانک‌ها متصل نیستند، در عوض مستقیما به مرکز تبادل بیت کوین وصل هستند. و به جای تحویل اسکناس، بیت کوین را به کیف پول دیجیتال ارسال می‌کنند.

 

عملکرد BTMها بسیار ساده است. در ابتدا شما به یک آدرس کیف پول دیجیتال نیاز دارید. در غیر این صورت نگران نباشید، دستگاه برای شما کیف پول ایجاد خواهد کرد. دوم این‌که، یک BTM در نزدیکی خود پیدا کنید. اگر در شهرهای بزرگ مانند شیکاگو، آتلانتا یا دیترویت زندگی می‌کنید، قطعا مشکلی نخواهید داشت.

 

در مقابل دستگاه، از شما خواسته می‌شود که شماره موبایلتان را وارد کنید، سپس یک کد تایید برایتان ارسال می‌شود. با توجه به مدل BTM، مکان آن، و مقداری بیت کوین که می‌خواهید بخرید ممکن است لازم باشد آی دی یا اثر انگشتتان را اسکن کنید. در این صورت، آخرین مرحله، اسکن QR کد بیت کوین، و ورود پول نقد خواهد بود.

این فرایند به آسانی انجام می‌شود. BTMها معمولا 7 تا 29 درصد از تراکنش‌های شارژ را انجام می‌دهند. در مقایسه کوین بیس که یک اکسچنج کریپتوی آنلاین در ایالات متحده است،  1.9 درصد شارژ را انجام می‌دهد.

تفاوت‌های دیگری نیز وجود دارد. یک BTM فورا به شما بیت کوین را تحویل می‌دهد. در صورتیکه با کوین بیس یا دیگر تبادل کننده‌های کریپتو شما باید اطلاعات بانکی‌تان را وارد کنید و عکس و چهره تان تایید شود. فرایند احراز هویت می‌تواند چندین روز طول بکشد. بنابراین اگر به دنبال سرعت، سادگی و حریم خصوصی هستید، باید از BTM استفاده کنید.

 

فقدان نظارت

 

به طرز خنده‌داری ونکوور جایی است که اولین ATM بیت کوین در سال 2013 در آنجا نصب شد. ولی حالا شهردار این شهر پیشنهاد ممنوعیت استفاده از این دستگاه‌ها را ارائه کرده است. دلیل این است که BTMها موجب تسهیل پولشویی و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی می‌شوند.

در ایالات متحده، مالکان BTMها ملزم به تطابق با قوانین ضد پولشویی هستند که این شامل بررسی KYC ID می‌شود. اما این قوانین واقعا اجرا نمی‌شوند. اما در کانادا قوانین کریپتوکارنسی فاقد جامعیت است. این بدین معنی است که مجرمان می‌توانند از BTMها برای پنهان کردن منافع امور مجرمانه‌شان استفاده کنند.

 

عموما BTMها شماره موبایل‌ را چک می‌کنند، اما این کافی نیست. هر شخصی می‌تواند یک تلفن همراه یک بار مصرف ارزان قیمت خریداری کند. و در زمان خرید بیت کوین از یک BTM به راحتی می‌تواند پول را به کیف پول دیجیتال خودش یا کیف پول دیجیتال متعلق به یک گروه مواد مخدر در آمریکای لاتین واریز کند.

BTMها می‌توانند موجب انجام جرم به روش دیگری نیز بشوند. هکرها و کلاهبرداران اغلب به صورت بیت‌کوین تقاضای پول می‌کنند. آن‌ها معروف هستند که قربانی را مجبور می‌کنند به نزدیک‌ترین BTM برود و پول را به آدرس بیت کوین در آن سوی مرزها بفرستد. به دلیل اینکه بیت کوین پرداخت شده غیرقابل برگشت است، زمانی که پول ارسال شود، تراکنش قابل برگشت نخواهد بود.

 

بنابراین قابل قبول است که ونکوور به دنبال خروج از فضای کریپتو باشد و شما اگر در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد کسب‌وکارهای     BTMهستید، بهتر است به خارج از کانادا فکر کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.