چند درصد منابع نظام بانکی فریز شده است؟

عضو هیئت مدیره بانک ملی ایران گفت: در شرایطی که 40 درصد از منابع نظام بانکی کشور فریز شده است، بانک‌ها نمی‌توانند تأمین مالی بنگاه‌ها را به راحتی انجام دهند.

عصر بانک؛ به نقل از اتاق بازرگانی اصفهان، برات کریمی در نشست مشترک با هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، با اشاره به اینکه اقتصاد کشور، اقتصادی بانک محور است، اظهار کرد: 90 درصد تأمین مالی واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی از طریق نظام بانکی انجام می‌شود.

 

وی، بانک‌ها و فعالان اقتصادی را دو بخش مهم هر اقتصاد عنوان کرد و افزود: در شرایطی که 40 درصد از منابع نظام بانکی کشور فریز شده است، بانک‌ها نمی‌توانند تأمین مالی بنگاه‌ها را به راحتی انجام دهند.

 

کریمی تصریح کرد: بانک و فعالان اقتصادی نباید در مقابل هم باشند بلکه در کنار هم می‌توانند رشد اقتصادی برای کشور ایجاد کنند.

 

وی، استان اصفهان را استانی صنعتی و توانمند در عرصه اقتصادی برشمرد و گفت: استان اصفهان پس از تهران دومین تأمین کننده منابع مالی این بانک است و میزان معوقات بانک ملی در استان اصفهان پایین‌تر از سایر استان‌ها است.

 

کریمی خواستار تجدید نظر در برخورد دستگاه‌های نظارتی با مدیران بانک‌ها شد و گفت: جسارت مدیران بانکی در ارائه خدمات به واحدهای تولیدی در اثر این برخوردها پایین می‌آید و نتیجه آن می‌شود که تأمین مالی این واحدها با چالش روبرو می‌شود.

 

وی خواستار استفاده از ظرفیت lC داخلی توسط بنگاه‌های اقتصادی شد و گفت: بانک ملی تلاش می‌کند که صدور ضمانت نامه‌های بانکی در اسرع وقت در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

 

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: تأمین مالی از بانک‌ها یکی از مؤلفه‌های مهم و اثرگذار محیط کسب و کار است و نقش مؤثری در تولید و اشتغال زایی دارد.

 

مسعود گلشیرازی، تأمین مالی را یکی از چالش‌های جدی فعالان اقتصادی استان اصفهان برشمرد و گفت: در شرایط کنونی بانک‌ها در کنار واحدهای تولیدی می‌توانند نقش مؤثری در بهبود فضای کسب و کار داشته باشند.

 

گلشیرازی خواستار افزایش اختیارات سرپرستی بانک ملی در استان‌ها شد و افزود: افزایش اختیارات در ارائه تسهیلات در کنار کنترل داخلی می‌تواند فضای کسب و کار را بهبود بخشد.

 

وی با اشاره به رتبه استان اصفهان در پایش ملی کسب و کار گفت: با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها، استان جایگاه مناسبی در این جدول ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.