تاثیرگذارترین اختراعات تکنولوژی از 1960 تا 2000

تکنولوژی و ابداعات آن در دهه‌های اخیر زندگی ما را متحول کرده‌اند. در این میان اما بعضی نوآوری‌ها تاثیر بیشتری بر سبک زندگی مردم دنیا گذاشته و از این جهت مهم‌ترند.

عصر بانک؛ در این مطلب اشاره‌ای کوتاه داریم به مهم‌ترین اختراعات تکنولوژی از سال 1960 تا 2000 میلادی که احتمالا شما هم در این زمان به‌ دنیا آمده‌اید. در این لیست احتمالا محصولاتی را می‌بینید که همه آنها را می‌شناسید اما شاید باور نکنید چه سالی معرفی یا وارد بازار شده‌اند.

نوار کاست 1962

نوار کاست سال 1962 اختراع شد به سرعت همه‌جا فراگیر شد و یکی از روش‌های مرسوم ضبط صدا در گذشته بود.

 

ماوس کامپیوتر 1963

17 (1)

خیلی‌ها گمان می‌کنند اپل اولین ماوس کامپیوتر را ساخته است اما این اصلا حقیقت ندارد. اولین ماوس کامپیوتر را Douglas Engelbart در مرکز تحقیقات دانشگاه استنفورد ساخت. جالب است بدانید اولین ماوس کامپیوتر از جنس چوب ساخته شده است.

 

آی سی 1964

آی‌سی یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر تا به امروز بوده است. همین‌ آی‌سی‌ها باعث شدند تا در آینده نزدیک خود کاربران بتوانند از دستگاه‌های هوشمند و کامپیوترهای خانگی استفاده کنند.

 

عابر بانک 1967

اولین عابر بانک  جهان در بانک لندن نصب شد و اولین پول از عابربانک در تاریخ 27 ژوئن 1967 دریافت شد.

 

آرپانت 1969

آرپانت (ARPANET) مخفف سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته شبکه (Advanced Research Projects Agency Network) اولین شبکه سوئیچینگ بسته‌های اطلاعات در دنیا بود و پس از مدتی تبدیل به اینترنت جهانی شد. بودجه مالی این شبکه در ابتدا توسط سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی در وزارت دفاع ایالات‌متحده آمریکا تامین شد که از این پروژه در دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در ایالات‌متحده آمریکا استفاده می‌شد.

 

ویدئو کاست 1970

8 سال پس از نوار کاست، ویدئو کاست‌ها به بازار آمدند و تقریبا همان کار را می‌کردند اما این‌بار به‌جای صدا شما می‌توانستید تصویر را با آنها تماشا کنید. این تکنولوژی تا چند سال پیش در بسیاری از کشورها رایج بود و کم کم با آمدن سی‌دی کمرنگ شد.

 

ایمیل 1971

شوکه شدید؟! اولین ایمیل دنیا سال 1971 توسط Ray Tomlinson فرستاده شد. اولین ایمیل از یک کامپیوتر به یک کامپیوتر دیگر فرستاده شد و آن زمان برای اولین بار از علامت @ استفاده شد.

 

تلفن همراه 1973

17 (2)

تلفن‌های همراه آن زمان بزرگ، سنگین و گران قیمت بودند. اما امروز کار به جایی رسیده است که بدون آنها زندگی مختل می‌شود. اولین تلفن همراه در موتورولا اختراع شد. اولین تماس تلفنی دنیا هم توسط مخترع آن یعنی Martin Cooper برقرار شد که در تاریخ سوم آوریل 1973 با دفتر مرکزی موتورولا تماس گرفت.

 

دوربین دیجیتال 1975

استیو ساسون یکی از مهندسان شرکت کداک بود که اولین دوربین دیجیتال جهان را در سال 1975 اختراع کرد. این دوربین اولین دوربین دیجیتال بود و 6/ 3 کیلوگرم وزن دارد.

 

Walkman سونی 1979

17 (3)

 این دستگاه کوچک یکی از خلاقانه‌ترین محصولات دنیا است. این دستگاه گوش دادن به موسیقی را متحول کرد و بسیاری از دستگاه‌های امروزی مدیون نبوغ سونی در سال 1979 هستند.

 

اینترنت 1981

اینترنت سال 1981 برای همه مردم آزاد شد. پیش از آن اینترنت فقط برای ارتش آمریکا بود و آن زمان ارتش تصمیم گرفت تا همه مردم جهان از این سرویس استفاده کنند.

 

سی‌دی 1982

زمانی که همه گمان می‌کردند هیچ چیزی عجیب‌تر از اینترنت وجود ندارد تنها یک سال بعد سی‌دی وارد میدان شد و تا همین امروز هم گاهی استفاده می‌شود.

 

کامپیوتر شخصی 1984

اولین کامپیوتر شخصی که یک کاربر برای استفاده خود می‌توانست خریداری کند توسط اپل در سال 1984 ساخته شد. این کامپیوتر آن زمان 2500 دلار قیمت داشت!

 

ویندوز

ویندوز اولین بار سال 1985 معرفی شد. این سیستم‌عامل تحولی عظیم در تکنولوژی ایجاد کرد و آنقدر مورد استقبال قرار گرفت که امروز فقط ویندوز 10 به تنهایی بیش از 800 میلیون کاربر دارد. ویندوز باعث شد تا کاربران از کیبورد به سمت ماوس حرکت کنند و این جذابیت در آن زمان کاربران را هیجان‌زده می‌کرد.

 

وب‌سایت 1989

یک محقق انگلیسی به نام تیم برنزلی زمانی که در CERN کار می‌کرد ایده‌ای را مطرح کرد که افراد بتوانند به اطلاعات زیادی از طریق اینترنت دسترسی پیدا کنند. در واقع CERN اولین شرکت دنیا بود که به WWW معنی بخشید.

 

فتوشاپ 1990

اگر فتوشاپ نبود امروزه از نظر زیبایی بصری مشکلات زیادی داشتیم و شاید هیچ‌کدام از نرم‌افزارهای امروز به این زیبایینبودند. فتوشاپ سال 1990 توسط دو برادر ساخته شد و با سرمایه‌گذاری ادوبی بزرگ شد و به این جایگاه رسید.

 

وب‌کم 1991

شاید کاربران می‌توانستند تصویر خود را با دوربین ثبت کنند اما با توجه به فراگیر شدن کامپیوترها داشتن یک دوربین روی کامپیوتر بسیار جذاب بود. اولین وب‌کم را مدیون دانشگاه کمبریج هستیم که درواقع پایه اولین تماس تصویری را گذاشت. اولین وب‌کم سال 1991 ساخته شد و کیفیت و سرعت آن در حد یک فریم در ثانیه بود.

 

پیامک 1992

اولین پیامک دنیا سال 1992 فرستاده شد. این پیامک توسط یکی از مهندسان شرکت Sema Group Telecoms برای مدیرعامل Vodafone فرستاده شد. در آن زمان موبایل‌ها صفحه کلید نداشتند و امکان نوشتن وجود نداشت به همین دلیل این پیامک با کامپیوتر ارسال شد.

 

مرورگر اینترنت 1993

اولین مرورگر جهان را شرکت موزاییک درست کرده است. این کمپانی قبل از اینترنت اکسپلورر کار خود را شروع کرد و اولین نرم‌افزاری بود که می‌توانستید با آن متن و حتی عکس را همزمان باز کنید.

 

پلی استیشن 1994

17 (4)

 پلی استیشن را سونی اختراع نکرده است. بلکه پلی استیشن نام شرکت کوچکی بود که سرگرمی برای بزرگسالان طراحی می‌کرد و سپس سونی آن شرکت را خرید و با سرمایه‌گذاری درست آن را به این موفقیت رساند.

 

کابل یواس بی 1995

باورتان می‌شود کابل یواس بی سال 1995 ساخته شده باشد؟ اینتل اولین کابل یواس بی را آن زمان ساخت و این کابل می‌توانست با سرعت 12 مگابیت بر ثانیه اطلاعات را انتقال دهد.

 

دی‌وی‌دی 1996

دی‌وی‌دی بزرگ‌ترین مشکل سی‌دی را که ظرفیت بود حل کرد. این اختراع به سرعت جای خود را پیدا کرد و حتی VHS یا همان ویدئو کاست را کنار زد و به سرعت محبوب شد. نمی‌شود به سادگی گفت مخترع دی‌وی‌دی کدام شرکت بوده اما توشیبا با تولید انبوه پخش‌کننده دی‌وی‌دی و ساخت خود دی‌وی‌دی بیشترین بهره را برد.

 

نتفلیکس 1997

تاریخی که می‌بینید اشتباه نشده است! نتفلیکس واقعا کار خود را سال 1997 شروع کرد یعنی زمانی که اینترنت با دایال‌آپ دردسترس بود! آن زمان نتفلیکس فیلم‌ها را با دی‌وی‌دی می‌فروخت و با پست ارسال می‌کرد!

 

گوگل 1998

امروز همه ما گوگل را به خوبی می‌شناسیم و حتی در زبان انگلیسی به عنوان یک فعل استفاده می‌شود! سازنده این جست‌وجوگر محبوب لری پیج است که امروز مدیرعامل شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل) است.

 

ویکی‌پدیا 2000

تقریبا هر موضوعی را که در گوگل جست‌وجو می‌کنید احتمالا اولین راهنمای آن ویکی‌پدیا است. ویکی‌پدیا یک دانشنامه است که توسط میلیون‌ها انسان متخصص نوشته می‌شود. امروز در ویکی‌پدیا بیش از 40 میلیون مقاله وجود دارد که به 300 زبان دنیا نوشته شده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.