سافت بانک به دنبال عرضه عمومی سهام

شرکت سافت بانک (Soft Bank) یکی از مشهورترین سرمایه‌گذاران استارت‌آپی جهان حالا در نظر دارد برای افزایش سرمایه صندوق مشهور 100 میلیارد دلاری خود Vision Found به عرضه عمومی سهام روی آورد.

عصر بانک؛سافت بانک با سلطان عمان برای سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد دلاری در صندوق 100 میلیارد دلاری Vision Found در حال مذاکره است. تقریبا کل افزایش سرمایه این صندوق را عربستان سعودی و ابوظبی تامین کرده است. سافت بانک به رهبری ماسایوشی سان تقریبا کل پولی را که دو سال قبل برای صندوق Vision جمع کرده بود سرمایه‌گذاری کرد؛ کاری که به گفته نزدیکان به این شرکت قرار بود طی چهارسال انجام شود. حالا و با اتمام آن پول این شرکت به دنبال افزایش سرمایه جدید برای این صندوق است. دو شرکت اوبر و We Work از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ سافت بانک در حال عرضه عمومی سهامشان در بورس هستند اما این برای این شرکت سرمایه‌گذاری کافی نیست. صندوق سافت بانک می‌خواهد تعداد کارکنانش را طی 18 ماه آینده از 400 به 800 نفر افزایش دهد. عرضه عمومی سهام Vision Found بعد از اتمام کامل پول این صندوق در پاییز امسال انجام خواهد گرفت.

 

ایده سافت ایجاد نسخه کوچک شرکت Berkshire Hathaway ( شرکت سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذار مشهور وارن بافت) است با این تفاوت که صندوق صرفا روی شرکت‌های تکنولوژی، بیمه و انرژی نوپا سرمایه‌گذاری می‌کند به خصوص شرکت‌هایی که هنوز به سوددهی نرسیده‌اند. استفاده از بازار سرمایه برای پیشبرد صندوق جسورانه یک ایده جدید است به خصوص آنکه سهامداران شناخته نشده در این عرصه به دلیل ریسک بالای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های جسورانه اجازه قانونی سرمایه‌گذاری در این عرصه را ندارند. مدیران سافت بانک به دنبال راهی برای غلبه بر این مقررات هستند. یکی از آنها این است که صندوق شامل دو بخش باشد که یک بخش آن از ریسک کمتری برخوردار باشد و صندوق به ارائه حداقل سود در آن متعهد باشد. نکته دیگر عرضه عمومی سهام برخی سرمایه‌گذاران در بورس در سال جاری است که جذابیت عرضه را برای این صندوق کاهش می‌دهد. سافت بانک حالا با اتمام پول 100 میلیارد دلاری صندوق ویژن به دنبال صندوق دومی مشابه است. در کنار عربستان سعودی و ابوظبی این صندوق از همکاری سرمایه‌گذاری شرکت‌های اپل و کوالکام هم برخوردار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.