سرویس پرداخت در محل یا Cash On Delivery چیست ؟

پرداخت در محل ، یا Cash On Delivery، که به آن خدمات پس کرایه یا COD هم گفته می‌شود (و به معنای نقدا در محل است)، نوعی خدمات تراکنش مالی است ، که در آن خریدار مبلغ سفارش خود را در هنگام تحویل سفارش، پرداخت می‌کند .

عصر بانک؛این روش در خرده‌فروشی و فروش‌های اینترنتی کاربرد بسیاری دارد . اگر خریدار در هنگام تحویل کالا مبلغ آن را نپردازد ، سفارش برگشت داده می‌شود و به فروشنده برگردانده خواهد شد . خریدار می‌تواند مبلغ سفارش خود را هنگام دریافت کالا، به‌ صورت پول نقد و یا از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان سیار، در محل به مامور شرکت پست پرداخت نماید .

سرویس پرداخت در محل یا Cash On Delivery

 

پرداخت در محل در کجاها کاربرد دارد؟

 

این روش بیشتر توسط کسب‌وکارها و فروشگاه‌های اینترنتی کاربرد دارد . اما هر کسب‌و‌‌کاری که از مشتری به‌صورت غیرحضوری سفارشی را دریافت و ارسال می‌کند، می‌تواند از این روش برای ارسال کالا و دریافت وجه آن استفاده نماید.

 

به طور معمول در فروش اینترنتی، روش‌های مختلفی برای پرداخت وجه، و ارسال سفارش وجود دارد ، که خریدار می‌تواند از بین گزینه‌های مختلفی که می‌بیند، روش دلخواه خود را انتخاب کند. به‌ طور مثال، مشتری می‌تواند سفارش خود را ،بصورت آنلاین ،از طریق درگاه پرداخت اینترنتی، یا به‌صورت انتقال کارت به کارت ، و یا واریز نقدی به حساب بانکی فروشنده ، و یا به‌ صورت نقدی در هنگام دریافت سفارش خود پرداخت نماید. روش حمل نیز می‌تواند از طریق پست، باربری و یا پیک موتوری باشد.

 

روش پرداخت در محل، روشی است که در آن مشتری، مبلغ سفارش خود را در هنگام تحویل آن در محل می‌پردازد . البته اگر مشتری برای روش پرداخت، گزینه ی نقدی و برای روش حمل گزینه ی پیک موتوری را انتخاب کرده باشد. می‌توان گفت که ، همان روش پرداخت در محل اتفاق افتاده است. اما در اغلب مواقع، منظور از COD این است که حمل و نقل کالا، برعهده ی شرکت پست و یا یک شرکت حمل و نقل کالا بوده ، و سفارش توسط نمایندگان این شرکت‌ها تحویل،  و مبلغ آن اخذ می‌گردد.

 

پرداخت در محل چگونه انجام می‌شود؟

 

این نوع تبادل تجاری، معمولا توسط شرکت‌های پستی یا شرکت‌های حمل و نقل به مشتریان، ارائه می‌گردد و باعث می‌شود که ریسک تقلب یا دریافت کالای معیوب، کاهش یابد . در روش پرداخت در محل ، خریدار می‌تواند به‌جای اینکه مبلغ سفارش خود را از قبل بپردازد ، آن را هنگام دریافت سفارش، پرداخت کند . خریدار مبلغ را به نماینده‌ی شرکت پست می‌پردازد ، و نهایتا شرکت پست آن را به فروشنده‌ی کالا، پرداخت می‌کند.

 

در اغلب مواقع ، هزینه ی سرویس COD برعهده ی فروشنده کالاست ، و معمولا به‌صورت درصدی از مبلغ سفارش ، اخذ می‌گردد . هزینه ی ارسال سفارش و نحوه‌ ی پرداخت آن نیز ،معمولا مطابق با سیاست‌های ، فروشنده است . برخی از فروشندگان مبلغی را به‌عنوان کرایه ی حمل کالا ، از مشتری دریافت می‌کنند . بعضی دیگر نیز ترجیح می‌دهند خودشان ، در غالب برنامه‌های بازاریابی و تبلیغاتی ، هزینه‌ی کرایه حمل را پرداخت، و مبلغی را بابت آن از مشتری دریافت نکنند.

 

مزایای پرداخت در محل

 

پرداخت در محل برای خریدار و فروشنده مزایای زیادی دارد . به عنوان مثال، اگر خریدار کارت بانکی نداشته باشد ، یا برای کارت بانکی خود رمز دوم نداشته باشد ، که مورد دوم رایج‌تر است ، می‌تواند با استفاده از روش پرداخت در محل،  اقدام به خرید کالا کند . این برای فروشنده نیز مزیت محسوب می‌شود ؛ زیرا مشتریان بیشتری، امکان خرید کردن را پیدا می‌کنند .

 

استفاده از روش پرداخت در محل، باعث کاهش ریسک خریدار هم می‌شود . زیرا  او دیگر لازم نیست که در هنگام ثبت سفارش،  اقدام به پرداخت کند . بلکه می‌تواند، بدون پرداخت وجه، سفارش خود را ثبت کند و مبلغ آن را تنها پس از دریافت سفارشی که انجام داده و کسب اطمینان از صحت و سلامت کالا ،پرداخت کند .

 

همچنین ، پرداخت در محل، به دلیل سهولت و آسانی آن و الزامی نبودن پرداخت مبلغ، درهنگام سفارش، می‌تواند باعث افزایش خریدهای برنامه‌ریزی نشده و غیرضروری شود . ارائه ی روش پرداخت در محل ، می‌تواند باعث شود که مشتریان به فروشندگان تازه کار  و تازه تاسیس، که نام و نشان معروف و معتبری ندارند، بیشتر اعتماد کنند . علاوه بر این، اعتبار فروشنده نزد خریدار افزایش می‌یابد! زیرا همین که به مشتری گفته شود که می‌توانی در محل مبلغ را پرداخت کنی ،یعنی خوشنامی و اعتبار!!! و این باعث می‌شود که تعداد مشتریان و حجم فروش کسب‌و‌کار افزایش یابد .

 

معایب پرداخت در محل چیست؟

 

روش پرداخت در محل ، در کنار مزایا و منافعی که دارد، می‌تواند ریسک هم داشته باشد . بنابراین، فروشندگانی که این روش حمل و پرداخت را ارائه می‌دهند، قاعدتا ریسک آن را هم می‌پذیرند .

 

ریسک پرداخت در محل ، برای فروشنده این است که چون خریدار می‌تواند مبلغ را نپردازد و سفارش را مرجوع کند ، امکان دارد تعداد سفارش‌های مرجوعی افزایش بیابد و فروشنده مجبور شود ، زیان ناشی از هزینه‌های پستی را متقبل شود .

 

بنابراین ، امکان دارد که نرخ مرجوعی سفارش‌ها نیز افزایش ‌بیابد . زیرا مشتری ،خود را متعهد به خرید محصول و پرداخت وجه نمی‌داند، و چون پولی را پرداخت نکرده ، می‌تواند از خرید خود منصرف شود .

 

در این حالت، باید نسبت فایده به هزینه را برای روش پرداخت در محل، مورد محاسبه و ارزیابی قرار داد . معمولا فایده‌ی روش پرداخت در محل، از هزینه‌ی آن بیشتر است ؛ زیرا معمولا افزایشی که در حجم فروش و سود فروشنده ایجاد می‌شود، بسیار بیشتر از هزینه‌ی سفارش‌های مرجوع شده می باشد.با این حال، بسیاری از مشتریان، انتظار دارند که یک فروشگاه اینترنتی ، روش پرداخت در محل را نیز در کنار سایر روش‌های حمل و پرداخت ارائه نماید . در غیر این‌صورت ممکن است اعتماد مشتری به فروشگاه کاهش بیابد و از ادامه ی  خرید خود منصرف شوند .

 

لازم به ذکر است که فروشگاه‌های اینترنتی ، در کنار روش پرداخت در محل، باید با ارائه‌ی یک تجربه ی  خرید راحت و دلپذیر ، عرضه‌ی محصولات با کیفیت، و بسته بندی مناسب و خوب ، نرخ سفارش‌های مرجوع شده‌ی خود را کاهش داده و باعث جلب مشتری شوند، که مبلغ سفارش را بپردازد . دراین صورت، هم رضایت مشتری ،جلب خواهد شد، و هم فروش و سود بیشتری نصیب فروشندگان می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.